یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل بیت(س) ارجاع مردم به قرآن کریم و دعا و ارتقاء معنویت اجتماعی را مهمترین راهبرد امام سجاد علیه السلام در بازسازی جامعه اسلامی دانست و گفت: گسترش معنویت در جامعه، برجسته ترین مانع جولان فساد، گناه و پایمال شدن حقوق دیگران در عرصه های مختلف اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، بابیان این‌که ائمه اطهار علیهم‌السلام از امیرالمؤمنین علی تا امام حسن عسکری علیهماالسلام، ۲۵۰ سال امامت نمودند، اظهار داشت: به‌جرئت می‌توان گفت؛ هیچ دورانی به‌سختی دوران امام سجاد علیه‌السلام نبود؛ ایشان در ۳۴ سال دوران امامت، شرایط بسیار سختی را تجربه نمودند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی در ادامه بابیان این‌که امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه عاشورا در مدینه سکنی گزیدند، اظهار داشت: یزید ملعون در سال ۶۳ و یک سال قبل از مرگش بعد از واقعه کربلا به مدینه حمله و این شهر را قتل‌عام و غارت کرد و ده ها برابر تعداد واقعه کربلا کشته شدند؛ این شهر به شهر قحطی‌زده‌ای که صدای ناله و فریاد از تمام خانه‌های آن بر می‌خاست تبدیل گردید.

وی با اشاره به این‌که بعد از یزید پسرش تنها ۴۰ روز و بعداز آن مروان نیز کمتر از یک سال حکومت کرد، اظهار داشت: در سال ۶۵ هجری قمری و ۴ سال بعد از حادثه کربلا، پسر خبیث مروان به نام عبدالملک به حکومت رسید و دوران حکومتش ۲۰ سال طول کشید و تقریباً عمده امامت امام سجاد علیه‌السلام در زمان عبدالملک مروان خبیث سپری شد؛ اکثر شیعیان در دوران عبدالملک به شهادت رسیدند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به برخی از خباثت‌های عبدالملک مروان اشاره کرد و بابیان این‌که جرم شیعه در دوران او بسیار سخت‌تر از الحاد بود، خاطرنشان ساخت: اوضاع به‌قدری بر امام سجاد علیه‌السلام تنگ‌شده بود که ایشان حتی نمی‌توانستند آشکارا سر قبر مبارک امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که مخفی بود، حاضر شوند.

عضو هیئت‌علمی جامعةالمصطفی به برخی از مشکلات سیاسی و اقتصادی دوران زین‌العابدین علی بن حسین علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: گسترش فساد و راه‌اندازی کارناوال‌های موسیقی و برپایی جلسات مختلط زن و مرد در مدینه الرسول، از بارزترین ویژگی‌های دوران حکومت عبدالملک مروان بود.

وی بابیان این‌که امام سجاد علیه‌السلام در ۳۴ سال امامت ۲۰ نفر یار واقعی نداشتند و سکان شیعه را با سختی هدایت نمودند، اظهار داشت: در روایتی امام سجاد علیه‌السلام با اشاره به آیه شریفه «التَّائِبُونَ الْعَابِدُونَ الْحَامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاکِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ»[۱]، ۹ ویژگی مجاهدات واقعی دین خدا را متذکر شده، می‌فرمایند؛ رزمندگان الهی توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، سپاس‌گزاران، روزه‌داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، فرمان دهندگان به معروف و بازدارندگان از منکر و پاسداران حدود و مقررات خدایند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی در ادامه ضمن اشاره به برخی از مشکلات فرهنگی و عدم التزام به شرایع دینی در جامعه، مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور را کودتای اقتصادی دشمن توصیف کرد و ابراز داشت: تمام رسانه‌های غربی بر محور اقتصاد که پاشنه آشیل یک سرزمین است، بسیج شده‌اند تا در کشورمان کودتای اقتصادی را رقم بزنند.

وی به چالش‌های سیاسی دوران سید الساجدین امام زین‌العابدین علیه‌السلام اشاره و ارتباط دادن مردم با قرآن کریم را مهم‌ترین راهبرد حضرت برشمرد و اذعان داشت: امام سجاد علیه‌السلام صبح‌های زود با صدای بلند و رسا قرآن تلاوت می‌کردند. چراکه تجلی و فراگیری گفتمان قرآن کریم در جامعه، فساد و گناه را کمرنگ‌تر می‌سازد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر قرآن کریم را کتاب مبین و تبیان تمام امورات عالم خلقت دانست و خاطرنشان ساخت: اگر قرآن کریم ملاک جامعه‌ای قرار گیرد، اقتصاد قرآنی که مبرا از ربا، رشوه، تبعیض، رانت و… است، مبتنی بر عدالت شکل خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی دومین راهکار امام سجاد علیه‌السلام را توجه دادن مردم به دعا و توسل و معنویت عنوان کرد و با تأکید بر این‌که هراندازه توجه جامعه به سمت معنویت بیشتر شود، حرص و طمع آن نسبت به دنیا کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: معصیت در وادی فقدان دعا و توسل شکل می‌گیرد. به‌جرئت می‌توان گفت؛ اگر دعای مکارم الاخلاق امام سجاد علیه‌السلام در جامعه ما پیاده شود، بسیاری از چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور از بین خواهد رفت.

سخنران حرم بانوی کرامت ضمن تبیین فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق، آموزه‌های صحیفه سجادیه را تجلی معارف ناب الهی در ترسیم سبک زندگی اسلامی برشمرد و اذعان داشت: ارجاع مردم به قرآن کریم، دعا و ارتقای معنویت اجتماعی مهم‌ترین راهبرد امام سجاد علیه‌السلام در بازسازی جامعه اسلامی بود. گسترش معنویت در جامعه، برجسته‌ترین مانع جولان فساد، گناه و پایمال شدن حقوق دیگران در عرصه‌های مختلف اجتماعی است.

وی احیای فرهنگ عاشورا را از دیگر راهبردهای امام سجاد علیه‌السلام در مقابله با انحرافات جامعه اسلامی عنوان نمود و تصریح کرد: زین‌العابدین علیه‌السلام برای مقابله با فساد و فقر فرهنگی، در مناسبت‌های مختلف با گریه، ذکر مصیبت و روضه، فرهنگ عاشورا را زنده نگه داشتند. امام سجاد(ع) با قرآن، دعا و فرهنگ عاشورا به مقابله فقر فرهنگی رفتند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی در پایان ضمن تبیین حدیثی از امام سجاد علیه‌السلام به علامات پنج‌گانه مؤمن اشاره و خاطرنشان کرد: سید الساجدین علی بن حسین علیه‌السلام می‌فرمایند؛ « عَلاماتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: اَلْوَرَعُ فِی الْخَلوَةِ وَ الصَّدَقَةُ فِی القِلَّةِ وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَةِ وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ.»؛ مؤمن واقعی را با پنج ویژگی پاک‌دامنی در خلوت، صدقه دادن در تنگ‌دستی، شکیبایی در مصیبت، ‌بردباری در هنگام خشم و راست‌گویی باوجود ترس می‌توان شناخت.


[۱]آیه ۱۱۲ سوره توبه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha