یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست علمی پژوهشی

مدیر حوزه علمیه قزوین در نشست علمی پژوهشی که در پژوهش سرای حوزه استان برگزار شد، گفت: برگزاری نشست‌های علمی در حوزه یک ضرورت مهم است چون انسان را به حقیقت می‌رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین حجت الاسلام و المسلمین اصغر عرفانی در نشست علمی پژوهشی که در پژوهش سرای قزوین گفت: برگزاری مناظره ها و نشست‌های علمی در حوزه یک ضرورت مهم و اساسی است چون انسان را به حقیقت می‌رساند و می تواند زندگیش را طبق حقیقت تنظیم کند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین افزود: آموزش‌های حوزه باید پژوهش محور باشد یعنی به قصد پژوهش و پاسخگویی به سؤالات آموزش داده شود، از این رو پژوهش یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامان‌مند برای بازگویی و بازنگری پرسشهای بی‌جواب است.

حجت الاسلام و المسلمین عرفانی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش استاد در توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش، تصریح کرد: اگر بخواهیم تفکر تحقیق و پژوهش را یک تفکر فراگیر در حوزه قرار دهیم استاد نقش مهمی ایفا می‌کند، به این معنا که استاد با کلمات محققانه و پژوهش محور به طلاب این پیام را می دهد که چگونه باید کشف حقیقت کرد.

وی پژوهش را اولین مسیر رسیدن و یافتن به پاسخ پرسش‌های دشوار دانست و اظهار کرد: شخصیت علمی طلاب در گرو استحکام رساله پژوهشی و اتقان رساله پژوهشی در گرو پرسش‌های مندرج در آن شکل می‌گیرد، از این رو هر چه پژوهش‌های اولیه جدی‌تر گرفته شوند، بر ارزش نهایی کار علمی طلاب افزوده می‌شود.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: پژوهش پایه‌ای می‌تواند زمینه پژوهش کاربردی را فراهم آورد، اما در وهله اول متوجه کاربرد آن در زندگی انسان‌ها نیست، در حالی که پژوهش‌های کاربردی دارای جنبه عملی و مستقیماً متوجه حل مشکلات جامعه و بشریت می‌باشد.

وی در ادامه با اشاره به بکارگیری پژوهش‌های کاربردی در زندگی اجتماعی، تصریح کرد: تصمیم گیرندگان سیاسی هر کشور به جهت کسب توانایی در اداره عملی جامعه، نیازمند پژوهش‌های کاربردی می‌باشند و این دسته از پژوهش‌ها خود متکی بر پژوهش‌های پایه‌ای هستند.

وی در پایان گفت: اولین نقطه مطلوب در پژوهش تولید علم است، دومین نقطه هم تنقیح مطالب اساسی و به روز کردن آنها برای فهم عموم است که امیدواریم هر چه زودتر این امر محقق گردد.

برگزاری نشست‌های علمی در حوزه یک ضرورت است

برگزاری نشست‌های علمی در حوزه یک ضرورت است

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha