یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1075769
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
تصاویر / درختکاری طلاب مدارس علمیه استان قزوین در روستای حصار خروان

مقام معظم رهبری در روز درختکاری به هر ایرانی توصیه کاشت سه نهال داشتند که برای تحقق این توصیه نکاتی در خصوص درختکاری مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، رهبر انقلاب در ۱۵ اسفندماه پس از کاشت ۳ نهال‌ در سخنانی درباره علت کاشت این نهال‌ها به شعار امسال در روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: «اگر بر اساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط زیست اشاره کردند و با تاکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب‌ آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.»

حال در ادامه برای معرفی نهال خوب و نحوه کاشت آن‌ها با رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری و سایر معاونان این بخش به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

حسین برزگر گفت: نهال مرغوب و استاندارد یکی از مهم‌ترین نهاده‌ها برای اجرای سیاست‌های کلان توسعه صنعت باغبانی کشور و ایجاد باغات یکنواخت با افزایش کمی و کیفی است که موجب کاهش هزینه‌های تولید در درازمدت می‌شود که شناسه نهال گویای اصالت، سلامت و استاندارد بودن نهال است که تحت نظارت مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر، اصالت رقم بر اساس خوداظهاری تولیدکننده نهال و تأیید سلامت آن توسط سازمان حفظ نباتات کشور صورت می‌گیرد لذا ضرورت دارد تا نهال در محل نهالستان توسط تولیدکننده نهال شناسه‌دار و به بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه شناسه دارای ارزش حقوقی است و از طرف مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال قابل ردیابی است، اظهار داشت: شناسه نهال قطعه‌ای به ابعاد ۲۸× ۱۷۲ میلی‌متر از جنس کاغذ فشرده، آلومینیوم یا پلاستیک است که بر روی آن کلیه مشخصات شناسایی نهال از جمله اصالت، سلامت و سال تولید آن درج می‌شود و در فرایند تولید نهال گواهی شده به‌تناسب کیفیت نهال شناسه‌هایی به رنگ‌های آبی، زرد، نارنجی یا سفید استفاده می‌شود که هر رنگ مفهوم و معنای خاصی دارد.

برزگر در پایان گفت: از آنجایی که نهال سالم و مرغوب زیربنای توسعه باغ و اصلی‌ترین نهاده در احداث باغ است و هیچ گونه تضمینی در خصوص سلامت نهال بدون شناسه و بدون گواهی سلامت وجود ندارد لذا استفاده از نهال‌های بدون شناسه آینده باغ‌ها را از لحاظ اقتصادی به خطر می‌اندازد و باعث خسارت جبران‌ناپذیری به بخش کشاورزی و باغداران می‌شود.

نکات کاربردی کاشت نهال درختان میوه

وحید نیکبخت، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، در ادامه به چند نکته کاربردی کاشت نهال درختان میوه اشاره کرد و افزود: گونه و رقم تجاری سازگار با شرایط اقلیمی، آب و خاک محل کاشت انتخاب شود، نهال شناسه‌دار از نهالستان‌های معتبر تهیه شود همچنین باید نهال خوش فرم، یک تنه و دارای ریشه سالم برای کاشت انتخاب شود.

وی با بیان اینکه جهت حصول اطمینان از اصالت نهال، شناسه نهال را تا اولین بار دهی نزد خود نگهداری کنید، گفت: در سال‌های اولیه کاشت توجه ویژه به هرس فرم نهال داشته باشید و در زمان حمل و نقل نهال دقت شود تا ریشه‌های آن در معرض هوا قرار نگیرد.

نیکبخت اظهار داشت: ریشه، ساقه و شاخه‌های نهال‌ها باید کاملا سالم بوده و حالت طبیعی داشته باشند بطور کل بایستی دارای گواهی بهداشت نباتی باشند و برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌های قرنطینه‌ای در استان از جمله آتشک دانه دارها از خرید و حمل نهال درختان میوه دانه‌دار مانند سیب، به و گلابی از استان‌های آلوده جدا خودداری نمایید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه نهال‌های پیوندی بایستی یک یا ۲ ساله باشند، ادامه داد: ارتفاع نهال پیوندی ۲ ساله از محل طوقه بایستی۱۰۰ - ۱۵۰ سانتیمتر و قطر آن در محل طوقه۱ تا ۵ سانتیمتر باشد. برای کاهش ریسک خشک شدگی نهال‌ها، فاصله زمانی تحویل نهال‌ها تا کاشت آنها به حداقل رسانیده شود در این فاصله زمانی نهال‌ها در سایه بصورت مورب در یک شیار خاکی قرار داده شوند و ریشه آن‌ها با خاک مرطوب پوشانیده شوند.

وی با بیان اینکه قبل از گودبرداری نقشه باغ روی زمین پیاده و نقاط کشت مشخص شود، چاله‌های کشت نهال‌ها باید به قطر ۵۰ - ۱۰۰ و عمق ۱۰۰ سانتی‌متر حفر شوند، افزود: این کار می‌تواند توسط بیل مکانیکی و تا عمق بیش از یک متر به منظور شکستن لایه‌های سخته زیرین انجام شود، توجه شود خاک رویی حاصلخیز را در یک سمت و خاک زیرین در سمت دیگر چاله ریخته شود.

نیکبخت با اشاره به اینکه در مناطق باد خیز نهال را به یک قیم ببندید، گفت‌: جهت حفاظت نهال‌ها از آفتاب سوختگی یا خسارت جوندگان تنه نهال‌ها را با استفاده از گونی و یا روزنامه بپوشانید همچنین پس از قرار دادن نهال در چاله، خاک روی ریشه‌ها ریخته و با فشار دادن خاک با پا، هوای اطراف ریشه را خارج کنید و بلافاصله پس از کاشتن ، نهال‌ها را آبیاری کنید.

وی افزود: برای پیشگیری از آلوده شدن ریشه‌ها از محلول ضد عفونی استفاده کنید ، این محلول به نسبت ۳۰۰ گرم سم قارچ‌کش،۱۰ کیلوگرم خاک رس، ۱۰ کیلوگرم کود دامی پوسیده و ۱۰۰ لیتر آب است، توجه داشته باشید که نهال باید به مقدار کافی ریشه داشته باشد لذا قبل از کاشت نهال، ریشه‌های شکسته و زخمی و آسیب دیده را هرس کنید.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha