سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
خانم اختریان

حوزه/ نشست مشاوره ای- تربیتی با موضوع:« راهکارهای موفقیت در زندگی مشترک» در مؤسسه ی آموزش عالی فاطمة الزهراء اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان؛ پروین اختریان، استاد حوزه علمیه خواهران اصفهان، صبح امروز در جمع طلاب موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، روش های پاسخ به محبت دیگران را به دو شکل مقابله به مثل و فراتر از رفتار طرف مقابل دانست و گفت: درآیه ۶۰ سوره ی الرحمن ( هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ)، خداوند به جبران محبت دیگران اشاره کرده است. اگر کسی محبت طرف مقابل را تلافی کرد، این جبران و مقابله به مثل است نه محبت. به گفته امیرالمؤمنین (ع):« مَنْ صَنَعَ مِثْلَ مَا صُنِعَ إِلَیْهِ فَقَدْ کَافَأَ وَ مَنْ أَضْعَفَ کَانَ شَکُوراً وَ مَنْ شَکَرَ کَانَ کَرِیماً و... هر کس باندازه آنچه در باره او نیکی شده است نیکی کند عوضی بیش نداده است و هر کس چند برابرش نیکی نمود سپاسگزاری کرده است و هر کس سپاسگزار باشد بزرگوار خواهد بود.» از ثمرات این نوع محبت، انرژی و انگیزه ی بالای طرف مقابل خواهد بود.

وی یکی از راه های رفع تعارضات زوجین را صمیمیت بین دو طرف بیان نمود و ادامه داد: آنچه موجب افزایش صمیمیت بین آنها می شود، محبت و تشکر از محبت دیگران است.

استاد حوزه علمیه خواهران به روایتی از امیرالمومنین(ع) در بحارالانوار اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) سفارش می کند اگر خواستید همسری را اختیار کنید دو رکعت نماز گذارید و بعد از آن این دعا را بخوانید:« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ ؛پروردگارا، همسری مهربان و بچه آور و شکرگزار و باغیرت به من عطا کن که اگر به او نیکی کردم شکرگزار باشد، و اگر به او بدی کردم مرا ببخشد و...». بنابراین ائمه اطهار (ع) روش برخورد با همسر را به ما آموزش می دهند. جبران هر قدم طرف مقابل و زبان تشکر و قدر دانی از وی موجب رفع شکاف بین روابط می شود.

اختریان خاطر نشان کرد: زبان خیر و نیک باعث موفقیت انسان در زندگی مشترک می شود و انسان را در رسیدن به هدف کمک می کند.کلام دلنشین راز موفقیت انسان در زندگی خواهد بود. بنا به فرموده خدای متعال:« وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ » اگر شکر نعمت را به جا آورید، خودتان را زیاد می کنیم. یعنی تعدادتان ، وجود نافذ و اثرگذارتان را زیاد می کنیم.

استاد حوزه علمیه خواهران راهکارهایی برای پایداری رابطه زن و شوهر بیان کرد و گفت: بعضی ویژگی ها خاص مردان است که اگر همسر وی بداند زندگی شیرینی را تجربه خواهند کرد. مردها دوست دار احترام گذاشتن و محبت و تشکر و قدر دانی هستند. اهمیت به این مهم، آرامش در زندگی را به ارمغان خواهد آورد.اگر زندگی مشترک دچارشکست شد، ضعف و بی تدبیری ما را می رساند.

وی در پایان، صله رحم، دیدار با اقوام همسر، احترام به آنها را از عوامل زندگی توام با آرامش بیان کرد و گفت: باید به عنوان شیعه امیرالمؤمنین (ع)، زندگیمان الگوی دیگران باشد. این خود یک جهاد است. سعی کنیم در دید و بازدیدها با هدیه به دیگران کدورت ها را برطرف کنیم و مشکلات دیگران را حل کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha