چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
محمدتقی دشتی - مرکز مبنا

حوزه/ رئیس مرکز پژوهشی مبنا گفت: فتنه اخیر، لایه‌های ارزشی ما را مورد هدف قرارداد و در این میان راهکار اصلی در حل مسائل، ارتقاء شیوه‌های حکمرانی است، برای رسیدن به این مهم به یک مرکز مدیریت افکار عمومی نیاز داریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدتقی دشتی در جلسه هم‌اندیشی مراکز پژوهشی حوزه با حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به برخی از بحران‌ها در دهه‌های اخیر اظهار داشت: بحران اخیر در کشور، برخلاف بحران‌های قبل دارای صبغه فرهنگی اجتماعی بود؛ درحالی‌که فتنه سال ۸۸ صبغه سیاسی و بحران‌های ۹۶ و ۹۸ صبغه اقتصادی اجتماعی داشتند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: متأسفانه فتنه اخیر، عمیق‌تر شد و دشمن لایه‌های ارزشی ما را هدف قرارداد و سبک زندگی ما را به چالش کشید، لذا ماهیت بحران متفاوت بود، به همین دلیل کار به قسمت فرهنگی و ارزشی رسیده و باید مراقب باشیم و این مسائل را به‌خوبی مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: مرکز پژوهشی مبنا، ۱۱ مسئله مادر را از بین ۱۹۲۳ مسئله در کشور استخراج کرد که تولید مسئله می‌کنند و مادر و مولد هستند. هفت مورد از این مسائل، فرهنگی و اجتماعی و سه مورد سیاسی و اداری و یک مورد اقتصادی است؛ بنابراین ما تراکم مسئله‌داریم و این امر نیاز به مراقبت دارد.

دکتر دشتی بیان کرد: در تلاشی متمادی، تمامی نظام واره‌های مسائل را بررسی و ارزیابی کرده‌ایم که شامل نظام‌واره تعلیم و تربیت، نظام‌واره جامع مسائل کشور، نظام‌واره مسائل حوزه و روحانیت، نظام‌واره پیشرفت و امنیت، فرهنگی و دینی است و همه این‌ها به یک مسئله می‌رسد که با مطالب دکتر خسروپناه قرابت معنا دارد و عمدتاً به این نتیجه می‌رسیم که گره و عامل اصلی، شیوه‌های حکمرانی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نظام با این اختلال مواجه است و همچنان که استاد خسروپناه فرمودند ما رویکرد حکمرانی به این مسائل نداریم و با این ضعف در نگاه حکمرانی نمی‌توان به ارزیابی و حل مسائل پرداخت.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا خاطرنشان کرد: نظریه‌ها و نظامات بومی ما بسیار ضعیف است و باید نظام بومی و فقهی قوی مطرح شود مثل نظریه دولت و نظریه هویت، نظریه عدالت و نظریه‌های دیگر باید مشخص باشد و فوندانسیون قوی باید ارائه گردد و بر اساس آن سیاست گذاری شود.

وی در این باره گفت: آن چه در حال حاضر بسیار ضروری است و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این موضوع ورود داشته باشد حکمرانی بر افکار عمومی است، متأسفانه بخشی از سنگر افکار عمومی را از دست داده ایم و بعضا جوان‌ها به حرف ما گوش نمی دهند، ۴ میلیون نفر جوان neet شده و نسل اسپند داریم که در سنین ۱۴ تا ۲۸ سال هستند و تعدادی از آنها در این بحران ها نقش ایفا کرده اند.

دشتی اظهار داشت: این جوان‌ها، گاهی حرف‌های ما را نمی فهمند و اختلافات ارزشی و سبک زندگی اساسی با ما دارند و دشمن افکار عمومی این‌ها را به‌خوبی به دست گرفته است که البته غیر از بحث‌های شخصیتی آنهاست؛ براین اساس معتقدم برای حکمرانی بر افکار عمومی به یک مرکز مدیریت افکار عمومی نیاز داریم که همه این مراکز دلسوز و حرفه ای را به یکدیگر پیوند دهد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به گروه مرجع بیان کرد: همچنین باید گروه مرجع را برگردانیم، گروه مرجع ما در دهه ۶۰ روحانیت بود و در رتبه نخست قرار داشت و در حال حاضر، سلبیریتی ها رتبه نخست و ورزشکاران و معلمان و پزشکان در رتبه های بعدی قرار دارند که این امر باید به حالت استاندارد برگردد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به موضوع خانواده به عنوان مساله‌ای مهم خاطرنشان کرد: نهاد خانواده به مرز آسیب نزدیک می‌شود و طلاق رسمی و طلاق‌ عاطفی و تنش‌ها را در خانواده می‌بینیم و آینده ما را دچار مشکل می کند، در این خصوص طرحی را به شورای عالی و مجلس و دولت ارائه کرده‌ایم که باید در این باره حمایت مالی صورت پذیرد.

دشتی همچنین در خصوص نهادهای دین نیز خاطرنشان کرد: در مورد نهادهای دینی حاکمیتی، ما در حال حاضر مشکل و اختلال داریم، که باید منسجم عمل کنند تا کارآمدی آنها بیشتر شود.

وی در ادامه پیشنهاداتی به شورا ارائه داد و افزود: چند کار مهم باید انجام شود که نخست چابک سازی و واکنش سریع به تحولات است؛ دومین گام نیز تمرکز گرایی در سیاست گذاری و عدم تمرکز در اندیشه پردازی و اندیشه ورزی است. همچنین نظارت بر اجرای اسناد و سیاست ها به دو صورت نتیجه محور و رضایت محور نیز امری مهم است و اگر این امر مورد ارزیابی قرار بگیرد در بسیاری از برنامه ها موفق خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha