جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست خبری رئیس دانشگاه قم

حوزه/ رئیس دانشگاه قم با اشاره به اقدامات و خدمات شهید عبدالعلی مزاری به شیعیان و قوم هزاره افغانستان گفت: شهید مزاری علاوه بر دفاع از قوم هزاره و شیعیان، مدافع عزت و ملیت افغانستان نیز بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمد حسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در مراسم گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد شهادت شهید عبدالعلی مزاری از مجاهدین و حامیان وحدت افغانستان که عصر دوشنبه در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، گفت: آثار و برکات فعالیت های ایشان در افغانستان همچنان وجود دارد، همچنین فعالیت ها و اندیشه های ایشان سبب علاقه شخصی من به ایشان شده است.

وی افزود: روز ۲۲ اسفند در ایران نیز به ابتکار امام خمینی رحمت الله علیه روز بزرگداشت شهید است و باید گفت: شهید در قله ارزش های اسلامی و زنده است و مرگ شهید مرگی حیات بخش و اثرگذار است لذا آثار وجودی شهدا غالباً بعد از شهادت آنان نمایانگر می شود.

رئیس دانشگاه قم تصریح کرد: آثار وجودی شهید مزاری نیز همچنان وجود دارد و ایشان برای ملت آزادیخواه افغانستان و همه آزادیخواهان جهان یک الگو است، ایشان نماد وحدت افغانستان است اما متاسفانه بعضی افراد حتی برخی شیعیان قدر ایشان را ندانستند.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه شهید مزاری در اوج جوانی و در سن ۴۷ سالگی به شهادت رسید ادامه داد: با اینکه ایشان در سن جوانی بود اما به خوبی درک کرده بود که پراکندگی قوم هزاره یک معضل است و همیشه به فکر وحدت شیعیان و قوم هزاره افغانستان بود لذا مسئله وحدت را مطرح کرد و حدود ۹ حزب هزاره را متحد کرد و زیر پرچم حزب وحدت اسلامی درآورد.

وی با بیان اینکه تکریم ایشان تکریم خانواده مجاهد و شهید پرور ایشان نیز است، گفت: از مهمترین اقدامات ایشان دفاع از هویت افغانستان، قوم هزاره و شیعیان بود، ایشان از ارزش‌های شیعی به صراحت حمایت می کرد و در به رسمیت شناختن مذهب تشیع در افغانستان بسیار تلاش کرد که این اتفاق بعد از شهادت ایشان به وقوع پیوست و مذهب تشیع در قانون اساسی افغانستان به رسمیت شناخته شد.

رئیس دانشگاه قم افزود: ایشان علاوه بر دفاع از قوم هزاره و شیعیان افغانستان مدافع عزت و ملیت افغانستان نیز بود و اعتقاد داشت، دفاع از هزار و تشیع تضاد با منافع افغانستان ندارد و تقویت جایگاه بین المللی کشور افغانستان منوط به حضور همه گروههای افغانستانی است و به صراحت می گفت من یک افغانستانی هستم که این بیانگر نگاه عمیق ایشان به مسئله ملیت در افغانستان بود.

حجت‌الاسلام شریفی با اشاره به توطئه دشمنان در ایجاد اختلاف بین اقوام در ایران و افغانستان اضافه کرد: باید بدانیم که قومیت ها در این دو کشور ما مانند دیگ همجوشی هستند که نادیده گرفتن هر یک یعنی نادیده گرفتن کل کشور و دیگرا اقوام، لذا وحدت و همگرایی اقوام و قومیت ها امری ضروری است.

وی ادامه داد: شهید مزاری در اوج مبارزات و مظلومیت ها از آینده بلند مدت افغانستان و قوم هزاره غافل نبود، لذا بیش از ۵۰۰ جوان را برای تحصیل علم و دانش به خارج از افغانستان اعزام کرد زیرا می دانست آینده افغانستان را عالمان باید بسازند.

رئیس دانشگاه قم گفت: علما و دانشجویان باید جهاد علمی کنند، زیرا هیچ دشمنی نمی تواند جلوی علم و تخصص را بگیرد و جهاد علمی و اندیشه ای باید در کنار جهاد در میدان نبرد مورد توجه قرار گیرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha