یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1077619
۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
بقعه متبرکه حضرت بی بی حکیمه (س)در طرح نوروزی آرامش بهاری به روایت تصویر

حوزه/ دین ما تاکید دارد وقتی می خواهی به مسجد بروی، دراجتماع وارد شوی، نظیف باش ،دندانهایت را مسواک بزن ،لباس نو بپوش ،عطر بزن، اگر عرق پا یا بدنت بو می دهد رفع کن و بالاخره تمیز وارد اجتماع شو. اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد .اما به همان اندازه که نمی‌خواهد لباس گران قیمت استفاده شود،می خواهد تمیز باشد .

حوزه / دین ما تأکید دارد وقتی می خواهی به مسجد بروی ، دراجتماع وارد شوی، نظیف باش ،دندانهایت را مسواک بزن ،لباس نوبپوش ،عطر بزن،اگر عرق پا یا بدنت بو می دهد رفع کن و بالاخره تمیز وارد اجتماع شو.

اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد .اما به همان اندازه که نمی خواهد لباس گران قیمت استفاده شود،می خواهد تمیز باشد .

«غیر از نام،زمان و پیوستگی های نوروز باطبیعت که جلوه ای از ذوق لطیف نیاکان ماست و گذشته از آدابی نظیر پختن غذاهای مخصوص ،پرداختن به پاکیزگی تن و محیط زندگی،اهمیّت دادن به آب روان«که از دوران باستان عنصری مقدس شمرده می شد»چیدن«هفت سین»که می گویند هفت شین بوده،و آخر کار دادن هدایا،در حال حاضر رسومی همراه مراسم نوروزی می باشد که قطعاً«جدید»تلقی می شود و در دوران باستان دست کم به صورت فعلی معمول نبوده است.حتی همان هدایایی که رد و بدل می شود تغییر جهت داده،زیرا در ادوار پیش اسلام و سده های نخستین اسلامی،هدیه نوروزی از جانب «رعیت»به شاه یا خلیفه تقدیم می گشت و امروز«البته به سابقه چندین صد ساله»این بزرگترها هستند که به کوچکتر ها وزیر دستان هدیه و به اصطلاح «عیدی» می دهند و همین امر،نشان تاثیر فرهنگ اسلامی و قرآنی دریک سنت دیرینه ایرانی است.

تحولات دیگری را که تحت تاثیر فرهنگ اسلام در آداب بر گزاری جشن نوروزی حاصل گشته،متذکر می شوم:

۱- حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده ،یعنی قرارگرفتن کتاب خدا سر سفره هفت سین،خواندن قرآن در ساعت متصل به تحویل ،بوسیدن قرآن بوسیله تک تک افراد خانواده در اطراف سفره هفت عید،قرار دادن اسکناس در لابلای قرآن و دادن به آن از طرف بزرگتر خانواده به کوچکترها به عنوان «دشت،اوّل سال.

۲-اجتماع در مساجد و تکایا و زیارتگاه‌ها و انجام نمایش های اسلامی به صورت جمعی در هنگام تحویل سال.

۳-نهادن تشت یا ظرف بزرگ پر از آب زلال آمیخته به زعفران وگاهی شکر و خواندن سوره مبارکه یاسین توسط چهل تن از حاضران و فوت کردن آن به طرف آب سپس تقسیم آن آب میان حضار به عنوان هدیه شفا بخش و مبارک«این سنت در بسیاری از نقاط ایران اجرا می شود و دسترسی یافتن به آب «چهل یاسین»از موفقیّتهای مهم آغازسال نو محسوب است.

۴- قرائت دعای تحویل سال«یا مقلب القلوب والابصار»که جنبه همگانی دارد.

۵-رفتن به دیدار سادات وعلمای محل وعرض تبریک به آنان وگاهی گرفتن عیدی از آنان.

۶-دادن لباس نو به مستمندان،توزیع برنج،روغن،گوشت میان خانواده های فقیربه صورت ناآشکار جانب افراد خیّر.

۷-تشرف به اماکن مقدسه.

۸-رفتن به دیدار مصیبت دیدگان سال گذشته تحت عنوان «عید»

۹-واجب شمردن صله رحم در نخستین روزهای سال تازه.

۱۰-تقدم قائل شدن به همسایگان و بزرگان فامیل در«دید»و«بازدید».

و.....شاید آداب دیگر که نوعاًن شان دهنده تلفیق عقاید اسلامی یا باور های ایرانیان قبل از اسلام است .

امتیازات عید نوروز

عید نوروز امتیاز وخصوصیت هایی دارد که دراسلام خیلی پسندیده است.

خصوصیت اول: نظافت درعید نوروز است.مردم لباس نومی پوشند ،حمام می روند .

اسلام می گوید:‹‹اَلنَّظافَتُ مِنَ الْاِیمَان ».

ازاین روایت استفاده می شود آدمی که نظیف نیست مسلمان واقعی نیست .

دین ما تاکید دارد وقتی می خواهی به مسجد بروی ، دراجتماع وارد شوی، نظیف باش ،دندانهایت را مسواک بزن ،لباس نوبپوش ،عطر بزن،اگر عرق پا یا بدنت بو می دهد رفع کن و بالاخره تمیز وارد اجتماع شو.

اسلام دوست ندارد لباس گران قیمت باشد .اما به همان اندازه که نمی خواهد لباس گران قیمت استفاده شود،می خواهد تمیز باشد .

خانه تکانی در عید نوروز وجوددارد،کارخوب و پسندیده ای است. که خانم ها ارسال به یک بار قناعت نکنند.درروایات می خوانیم وجود تار عنکبوت درسقف ،آشغال درزیر فرش، چرکین بودن حیاط و سالن خانه موجب فقر می شود .رحمت خدا از این خانه برداشته می شود .از این رو اسلام با عید نوروز موافق است زیرا مردم بیشتر به نظافت خانه و فرزند خودشان می رسند

خصوصیت دوم:رفت وآمدهایی است که درنوروز انجام می شود.اسلام این کار را بسیاردوست دارد.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید:

«اَلمُؤمِنُ یَالَفُ وَیوُلَفُ وَلاخَیرَ فِی مَن لا یَالَف وَلا یُولَف»

مسلمان کسی است که رفت وآمد بادیگران دراد ومسلمان کسی است که اومردم را دوست می دارد وهم مردم او را دوست دارند .هم رفت دارد وهم آمد.

رفت وآمد با همسایه ها ، با دوستان وبخصوص با خویشاوندان ،بسیار مطلوب است .قطع رحم گناه بزرگی است به حدی که قرآن کریم درسه جاکسی که قطع رحم می کند را لعنت کرده است. اما دراین رفت وآمدها باید مواظب باشیم که درمجالس گناه نشود.

دراین ایام از غیبت ،تهمت، دروغ ونگاه به نامحرم پرهیز شود.

زشتی های عیدنوروز

هیچ عیدی زشت نیست بلکه انسان ها با رفتارهای خود آن را زشت وقبیح می کنند.

عیدنوروزبعضی از مردم مانندعیدکودکان است،یعنی ازعید فقط لباس های رنگارنگ ونو را می بینند ومعنای اصلی عید را نمی دانند.برخی دیگر نیز عیدشان فقط خوردن وآشامیدن است.آنها تنها تصوری که ازعید دارند،سفره های رنگین غذا،شیرینی وآجیل وخوشگذرانی است ودیگرهیچ.

عده ای هم عید را جواز بی بند وباری وعیاشی می دانند وقهقهه های مستانه وبرخی معاصی رانشانه برگزاری عید تلقی می کنند.

رعایت محرم

ونامحرم را بکنیم .چون شب ها ،شب ها ی شادی است ممکن است بخاطر سرگرمی پدران و مادران دراین ایام ،دختران و پسران جوان به دور ازچشم آنان، ارتباط نامشروع پیداکنند ومبنای انحراف فکری و جنسی از همین جا شروع شود وگاه مشاهده می کنیم که بعداز ایام تعطیلات نوروز تغییر رفتاروگفتار را درجوانان پدید می آید.

نحوه آرایش ولباس زنان،زمینه هوس وتحریک برای مردان راایجاد می کند. خانم ها باید خیلی مواظب خودباشندتازمینه گناه رافراهم نکند.شوهرخواهر،برادر شوهر،پسرعمه،پسردایی،با دیگر نامحرمان هیچ فرقی ندارند.همانطور که رعایت شئونات اسلامی برای افراد غریبه نامحرم واجب است برای این افراد هم واجب می باشد.»

حجت الاسلام نور موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha