پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/حضور آیت‌الله مهدوی در دوره پودمانی تعالی اساتید حوزه های علمیه

حوزه / عضو مجلس خبرگان رهبری گفت انسان حق ندارد عقل خود را تعطیل کند، عقل نوری است که با آن نگاه می‌کنیم و حق نداریم آن را تعطیل کنیم، دو دلیلی که عقل انسان آن را تایید می‌کند، جلب منفعت و دفع ضرر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی ظهر امروز در مسجد مدرسه علمیه ملاعبدالله اصفهان با اشاره به مسئله شرعی حرمت روزه خواری در ملأعام، اظهار داشت: افراد در ملأعام اجازه ندارند قبح شکنی کنند و خداوند بیان علنی روزه نبودن را اجازه نداده است.

وی در ادامه به تبیین الزام عقلانی تحقیق پیرامون دین پرداخت و بیان کرد: صحبت در مورد عقلانیت دین است، مسئله‌ای که دنیای امروز به شدت محتاج به آن بوده و مجموعه دین یک مجموعه عقلانی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، ملزم نمودن افراد به دین و دین داری را یک الزام عقلی عنوان کرد و افزود: ما از چه طریقی باید فرد را به دین ملزم کنیم، به عنوان مثال فرض کنید در کشوری دین وجود ندارد، یا جوانی است که به سن تکلیف رسیده و می‌خواهیم بگوییم باید درباره خداشناسی تحقیق کند، این کار را باید از کجا شروع کنیم و از چه طریق برای فرد ثابت کنیم.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم این مسئله را ثابت کنیم به این معنی است که همه انسان‌ها می‌توانند خود را از زیر شناخت دین خارج کنند، لذا ما می‌خواهیم بگوییم این "باید" را چگونه می‌توان ثابت کرد.

این استاد حوزه علمیه، با تاکید بر وجود عقل در همه انسان‌ها به عنوان راهنمای درونی، تصریح کرد: خدای متعال در وجود انسان‌هایی که آفریده عقلی قرار داده است، این عقل نیروی درک و قوه فهم می‌باشد، همانند نیرویی که خودرو را حرکت می‌دهد و مانند چراغ کوچکی است که خدای متعال به انسان داده تا با این چراغ اطراف خود را روشن کند، لذا انسان با چراغ عقل، اطراف خود را می‌بیند و بقیه مسیر را نیز خداوند برای انسان روشن می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: انسان حق ندارد عقل خود را تعطیل کند، عقل نوری است که با آن نگاه می‌کنیم و حق نداریم آن را تعطیل کنیم، دو دلیلی که عقل انسان آن را تایید می‌کند، جلب منفعت و دفع ضرر است.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: عقل انسان می‌گوید جلب منفعت لازم و از قواعدی است که کل دنیا آن را قبول دارد و هیچ نقطه‌ای در دنیا وجود ندارد که بگوید جلب منفعت خوب نیست، البته فقط باید دقت نمود در اینجا تبصره‌ای نیز وجود دارد و آن جلب منفعت کثیر و دفع ضرر کثیر است.

وی با بیان اینکه عقل انسان همواره آن را از ضرر دور و به سمت منفعت جلب می‌کند، گفت: عقل انسان می‌گوید باید ضرر را از خود دور کنید، بر همین اساس است که اگر یک حیوان درنده به فرد حمله کند، عقل می‌گوید دفع ضرر نماید و این یک قانون محکم دنیایی است و از ابتدای خلقت بوده و تا آینده نیز خواهد بود و هیچ نقطه‌ای در دنیا وجود ندارد که بگوید دفع ضرر لازم نیست.

امام جمعه موقت اصفهان، خاطرنشان کرد: تبصره دومی که وجود دارد این است که آن منفعت یا ضرر گاهی قطعی است و گاهی نیز ممکن است ظنی باشد و گاهی شکی و احتمالی است، لذا اگر منفعتی زیاد بود در هر چهار حالت، عقل "باید" می‌گوید و در مورد ضرر قطعی نیز ظن، شک و احتمال را در نظر می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، منفعت دین داری را بهشت و ضرر بی دینی را جهنم عنوان کرد و گفت: در زمینه خداشناسی نیز به فردی که دین ندارد، گفته می‌شود عقل می‌گوید باید تحقیق کنید و دین را بشناسید که منفعت فراوان در آن است.

وی خاطرنشان کرد: قصد ما این است که فردی که هنوز به سمت دین نیامده را با عقل درونی الزام کنیم و از درون نور عقل فرد را روشن کنیم، چرا که این عقل است که می‌گوید باید دین داشته باشید.

این استاد حوزه یادآور شد: شیخ بهایی در عبارتی به این نکته اشاره می‌کند که "انارة العقل مکسوف بطوع الهوی"برخی اوقات انسان نورافشانی عقل را مکسوف می‌کند، یعنی آن را با اطاعت از هوای نفس تاریک می‌کند.

وی با بیان اینکه، دنیا مسخر دانش و استدلال عقلی است، یادآور شد: عقل انسان می‌گوید اگر احتمال می‌دهید منفعت زیادی در پذیرش خدا و ضرر زیادی در نپذیرفتن آن وجود دارد، بروید و با دلیل عقلی خدا را بشناسید و ببینید رئیس این عالم چه کسی است و چه دستوراتی داده و آن را طاعت کنید.

آیت الله مهدوی، به علل نرفتن افراد بی‌دین به دنبال دلایل عقلی دینداری اشاره کرد و افزود: بسیاری از افراد به دنبال این مسئله نمی‌روند زیرا یا به تعبیر قرآن غافل می‌باشند " أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ "، یا جاهل و فراموشکار هستند.

وی اضافه کرد: جوانی که دین را قبول ندارد، زمانی که این تعداد از انبیا، علما و اولیا خدا را می‌بیند باید احتمال این مسئله را بدهد و هر چه تعداد پیام آوران بالاتر رفت، صد در صد از آنها قبول کند، در عین حال نیز می‌گوییم مسئله خداشناسی را تعبدی نپذیرد و دلیل عقلی آن را در یابد، چرا که می‌خواهیم جوان را مجبور کنیم از درون و با استدلال انتخاب کند.

وی تأکید کرد: رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین فرمودند، زمانی که خوب بیان می‌کنید، دشمنانی که در مراکز جاسوسی هستند و صحبت‌های ما را ترجمه می‌کنند و علیه ما حرف می‌زنند، مجبور هستند کلام ما را قطعه قطعه کنند، اما همان جاسوس‌ها نیز مجبور می‌باشند صحبت ما را کامل بشنوند و همین برای ما کافی است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha