سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تصاویر/ سلسله جلسات «ظهر بهاری» در حرم زینبیه اصفهان

کارشناس مذهبی دنیای امروز را دنیای سکولار و تکلیف گریزی عنوان کرد و گفت: ما معمولا لطف خدا را در رزق می دانیم، در حالی که لطف خدا در تکلیف است و خدا هر فردی را بیشتر دوست دارد تکلیف بیشتری بر آن قرار داده است، از همین رو تکلیف پیامبر اکرم(ص) از همه افراد بیشتر بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» سلسله جلسات معنوی آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) در اصفهان با اشاره به این که زمین و زمان اسرار و سهمیه ای خاص از رزق الهی دارند، اظهار داشت: هر زمینی لیاقت ندارد که نام مطهر معصوم(ع) در آن قرار گیرد و ما اسرار زمین ها و زمان ها را نمی دانیم.

وی افزود: به عنوان مثال شب های جمعه سهمیه خاصی از رزق دارد که شب های دیگر این رزق را ندارند و یا سحرها سهمیه ای دارند که هیچ زمان دیگری آن سهمیه از رحمت و رزقی در آن وجود ندارد

کارشناس مذهبی با اشاره به داستان فرزندان حضرت یعقوب(ع) و درخواست آنها برای عذرخواهی گفت: در قرآن کریم نیز زمانی که فرزندان حضرت یعقوب(ع) برای عذرخواهی نزد پدر آمدند حضرت فرمود " سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ "؛ امام صادق(ع) در این باره می فرماید" أَخَّرَهُمْ إِلَی السَّحَرِ "، حضرت یعقوب(ع) دعا را در وقت سحر شب جمعه قرار داد.

وی اضافه کرد: در روایتی نیز پیامبر اکرم(ص) به حضرت زهرا(س) فرمود: "زهرا جان ساعتی در عصر جمعه است که مردم معمولا از آن غافل می باشند و اگر فردی در آن ساعت دعا کند خداوند دعا را مستجاب می کند و آن ساعت زمانی است که قرص خورشید در افق پایین می رود، این چند دقیقه، لحظاتی است که سهم خاصی از رزق در آن وجود دارد".

عالی خاطرنشان کرد: یکی از زمان هایی که رزق خاص در آن قرار داده شده، بدون تردید ماه مبارک رمضان است؛ در غیر ماه مبارک رمضان فرد باید مراقبت فراوانی از جوارح خود نماید تا روح بتواند هدایت، رحمت و نورانیت دریافت کند، اما در ماه مبارک همه این امور پایین می آیند.

وی عنوان کرد: پیامبر اکرم فرمودند: "قد أقبل إلیکم شهراللَّه بالبرکة و الرَّحمة و المغفرة "، در ماه مبارک رمضان نزول دفعی قرآن کریم بر پیامبر(ص) اتفاق افتاد، اما در عین حال در هر رمضان یک جلوه و نازله ای از قرآن به پایین می آید، لذا در ماه مبارک اگر یک خط از قرآن بخوانید به اندازه یک ختم قرآن در غیر ماه مبارک انسان را بالا می برد.

کارشناس مذهبی با تاکید بر امکان تجربه زندگی عارفانه و مومنانه در ماه مبارک رمضان، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان تکالیف انسان زیاد می شود و هر جا تکالیف الهی زیاد شد مشخص است خداوند با انسان کار دارد.

وی دنیای امروز را دنیای سکولار و تکلیف گریزی عنوان کرد و ادامه داد: بر همین اساس است که مسحیت برای برخی افراد جاذبه دارد، زیرا در مسیحیت تحریف شده تکلیف وجود ندارد و شریعتی ندارد که دستور بدهد.

کارشناس مذهبی یادآور شد: ما معمولا لطف خدا را در رزق می دانیم، در حالی که لطف خدا در تکلیف است و خدا هر فردی را بیشتر دوست دارد تکلیف بیشتری بر آن قرار داده است، از همین رو تکلیف پیامبر اکرم(ص) از همه افراد بیشتر بود.

وی به تکلیف گرایی یاران سیدالشهدا(ع) در شب عاشورا اشاره کرد و افزود: در بین دستورات اسلامی حج واجب از پرتکلیف ترین دستورات است و زمانی که حجاج محرم می شوند باران تکالیف بر سر آنها می بارد و بسیاری از امور برای حجاج حرام می شود و خدا وارد جزئیات زندگی حجاج می شود

عالی به قرار گرفتن انسان در معرض تکالیف الهی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک نیز تکالیف زیاد می شود، " کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ "؛ از همین رو است که در انتهای ماه مبارک عید بندگی می گیرند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha