یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
ترتیل خوانی قرآن بانوان

حوزه/ با شروع ماه رمضان، ماه قرآن، تلاوت آیات جانبخش این کتاب آسمانی از گوشه و کنار صحن و سرای حرم امام مهر و مهربانی، علی ابن موسی الرضا(ع) شنیده می شود و زائر و مجاور به قدر وسعت فرصتی که دارند به مهمانی در این مراسم می نشیند.

خبرگزاری حوزه - مشهد مقدس/ ساعت حدود ۱۱ صبح یک روز بهاری نخستین روزهای سال است و چیزی تا اذان ظهر نمانده است. با گذر از ورودی رواق حضرت زهرا(س) در بست نواب صفوی و حرکت در مسیر این رواق، کم کم نوای قرآن به گوش می رسد. بانوان زائر و مجاور علاقمند به تلاوت جزئی از قرآن کریم در این رواق همراه با قرائت یکی از چهار قاری، آخرین خطوط قرآن را خط می برند. اواخر مجلس است و با پایان جزء خوانی قرآن، نوای صلوات فضای رواق را پر می کند و کمی مانده به انتهای مراسم، بیان معارف قرآنی، برگزاری مسابقه و اهدای جوائز رنگ دیگری به این محفل می دهد.

آیاتی برای مشکل گشایی

مریم یوسفی از شهر یزد آمده و شرکت کننده این مراسم است. یکی از دوستانش جایزه ای در این مراسم دریافت کرده و همگی از این هدیه متبرک خوشحالند. او درباره این مراسم با همان لهجه شیرینش می گوید: سه روز است که به زیارت امام رضا(ع) آمده ایم و فردا عازم شهرمان یزد هستیم. دیشب درباره این برنامه در حرم مطلع شدیم و امروز در مراسم قرائت قرآن خواهران شرکت کردیم. من و دو نفر از همسفرهایم در اواسط تلاوت به این برنامه رسیدیم و الان که پایان برنامه است احساس می کنم سبک شده ام و این خاصیت همه برنامه های حرم امام هشتم(ع) است.

او در ادامه بیان می کند: اینکه درباره شناخت بیشتر آیات قرآن و مفاهیم آن صحبت کردند خیلی خوب است. سه سال قبل که به زیارت آمدم در صحن انقلاب مراسمی بود که در آن مراسم گفته شد اگر مشکل یا حاجتی داشتیم آیه ۵۷ سوره یاسین را تلاوت کنیم و من از آن سال این کار را بارها انجام دادم و یکی از یادگاری های سفرم به مشهد است و مفاهیم امروز هم برایم مثل سفر قبل به یادم می ماند، فقط به دوستانم گفتم ای کاش با اطلاع رسانی بهتر با این مراسم زودتر آشنا می شدیم و این چند روز از این مراسم بهره می بردیم.

حفظ دوباره قرآن از حرم

حدیث رستمی از کرمانشاه سرگرم مطالعه بروشورهای اهدایی مراسم است. او با یادآوری خاطراتش در مورد حفظ قرآن بیان می کند: من قبلا قرآن حفظ می کردم که بنا به دلایلی این کار را کنار گذاشتم. امروز که در این برنامه بودم خیلی دلم برای آن حال و هوایی که داشتم تنگ شد و نیت کردم دوباره حفظ قرآن را هر چند اندک شروع کنم. به برنامه تلاوت مجلسی هم علاقه زیاد دارم و طی روزهایی که اینجا هستم می خواهم از این برنامه های قرآنی به خوبی بهره ببرم.

هم مهمان خدا، هم مهمان امام رضا(ع)

سیمین فرخی اهل مشهد است و هر روز این ساعت را برای تلاوت قرآن در حرم سر می کند. او می گوید: توفیق این را دارم که در ماه رمضان هم مهمان خدا باشم و هم مهمان امام رضا(ع) و هر روز برای قرائت یک جزء قرآن به رواق حضرت زهرا(ع) بیایم که برنامه ویژه خواهران دارد. در اینجا هم خودم قرآن می خوانم و با مفاهیم قرآنی آشنا می شوم و هم دختر ۵ ساله ام با بچه های دیگر ارتباط می گیرد و به رشدش کمک می شود. امروز با مفاهیم بخشی از آیت الکرسی آشنا شدم و امیدوارم این توفیق باشد تا پایان ماه رمضان در این مراسم حضور داشته باشم.

قرآن کتابی برای زندگی

رقیه قهرمانی سخنران بخش معارف ترتیل خوانی است. او درباره نکات قرآنی در این مراسم اظهار می کند: طبق برنامه قرار بود بخشی از آیه ۲۵۵ سوره بقره یا آیه معروف آیه الکرسی مورد تبیین و تفسیر قرار بگیرد. به نظرم هرچقدر آیات کاربردی تر و متناسب با زندگی افراد مورد تبیین قرار بگیرد ارزشمند تر است و تعامل بیشتری با مخاطب برقرار می شود و هم برای زائر و هم برای مجاور این بخش جذاب است و باید یک برنامه بیشتری درباره کاربردی کردن آیات داشته باشیم.

آرامش در پناه قرآن

شور و حال بچه هایی که غرق در بازی و نقاشی هستند در سمت چپ درب ورودی رواق حضرت زهرا(س) دیدنی است. بچه ها با هم در حال رنگ آمیزی طرح هایی هستند که مربی در اختیارشان قرار داده، مربی با زبان کودکانه شیطنت بعضی از آن ها را مدیریت می کند تا مادران با خیالی راحت ساعتی با قرآن اخت شوند.

یکی از مربی ها که در گوشه ای برهمه بچه ها نظارت دارد درباره این بخش می گوید: من خادمیار هستم و با توجه به تعداد حضور مادران ممکن است از ۲۰ تا ۵۰ کودک در طی مراسم ترتیل خوانی نگهداری کنیم. کار سختی نیست و شور و اشتیاق بچه ها سختی این کار را از بین می برد و اینکه می توانیم فرصتی برای مادران به ویژه زائران ایجاد کنیم تا با خیال راحت به تلاوت قرآن بپردازند برایم ارزشمند است.

محفل قرآنی به نام «ام ابیها»

کارشناس محافل قرآنی دارالقرآن کریم حرم مطهر رضوی درباره ویژه برنامه ترتیل خوانی ویژه خواهران عنوان می کند: هر روز به جزء جمعه ها در رواق حضرت زهرا(س) مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم در ماه رمضان دایر است و این مراسم در روزهای جمعه در دارالقرآن ویژه خواهران برگزار می شود.

نصرت خاور نجفی در ادامه می گوید: ابتدای شروع برنامه ساعت ۹:۳۰ است که با قرائت قرآن و تلاوت حافظان یا اجرای گروه تواشیح تا قبل از آغاز ترتیل خوانی مراسم اجرا می شود و بعد از مراسم ترتیل خوانی بیان معارف کوتاه قرآنی است که سخنران این بخش از مراسم با انتخاب آیه ای از آیات قرائت شده در همان روز به شرح و تبیین آن آیه به صورت کوتاه می پردازد.

وی با اشاره به اجرای برنامه های جانبی دیگر تصریح می کند: با هدف درک بهتر مفاهیم از متن سخنرانی بخش مهمی در قالب یک بروشور چاپ شده در اختیار زائران قرار می گیرد و قبل از آغاز مراسم یک سوال طرح شده در قالب برگه های توزیع و بعد از ثبت پاسخ شرکت کنندگان در برنامه این برگه ها جمع آوری و از میان پاسخ های درست به هشت نفر به قید قرعه، قرآن هدیه داده می شود.

همراهی با کودکان

کارشناس محافل قرآنی حرم مطهر رضوی با بیان برنامه هایی برای کودکان در هنگام اجرای این مراسم می گوید: با توجه به اینکه برخی مادران زائر یا مجاور همراه کودکان خود در مراسم ترتیل خوانی قرآن کریم شرکت می کنند بخش بازی با کودکان با حضور دو تن از مربیان کودک را در نظر گرفته ایم تا مادرانی که در این مراسم حاضرند دغدغه ای درباره فرزندشان نداشته باشند و در این بخش مربیان کودکان را با نقاشی، بازی، شعر و قصه گویی سرگرم می کنند.

وی بیان کرد: در رواق حضرت زهرا(س) برنامه ترتیل خوانی دیگری بعد از نماز ظهر و عصر ویژه دختران توسط قاریان دختر نوجوان که مهارت تلاوت زیبای قرآن و ترتیل را دارند یک حزب از قرآن تلاوت می شود و جمع خوانی یک سوره کوتاه و بیان معارف در قالب نمایش از بخش های دیگر این برنامه است که تا ۱۳ فروردین ماه این برنامه دنبال می شود.

رمضان فرصت بندگی است و قرآن کتاب راهنمای طریقت بندگی. بندگی که اگر در فضای پر مهر حرم امام مهربانی ها و نگاه پر بخشش ثامن الحجج(ع) به جان گره بخورد، ثمره اش مژدگانی رویش دوباره در بهار زندگی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha