جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر ویژه برنامه «بنیان مرصوص» در مشهد

حوزه/ مدیرکل مذاهب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برخی وحدت را به معنای همزیستی مسالمت‌آمیز معنی می‌کنند؛ اگر منظور از وحدتی که در سنت نبوی و قرآن کریم زندگی مسالمت‌آمیز معنی می‌شود، چرا برای مسلمان معنی می‌کنیم؟ مگر ما با سایر ادیان دیگر مسئله‌ داریم، لذا همزیستی مسالمت‌آمیز تعریف صحیحی از وحدت اسلامی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ محمدتقی سیفانی، مدیرکل مذاهب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی کشور شامگاه شنبه ۱۹ فروردین‌ در ویژه‌برنامه «بنیان مرصوص» در حسینیه هنر شهر مشهد درباره اهمیت وحدت و تعریف صحیح آن اظهار کرد: این روزها درباره مسئله وحدت زیاد صحبت می‌شود؛ متأسفانه مسئله وحدت در بسیاری از اوقات غیر صادقانه از آن استفاده‌ شده است که انسان می‌ترسد که با استفاده از این لفظ، حقیقت معنا بیان نشود.

وی ادامه داد: برخی وحدت را به معنای همزیستی مسالمت‌آمیز معنی می‌کنند؛ اگر منظور از وحدتی که در سنت نبوی و قرآن کریم زندگی مسالمت‌آمیز معنی می‌شود، چرا برای مسلمان معنی می‌کنیم؟ مگر ما با سایر ادیان دیگر مسئله‌ داریم، لذا همزیستی مسالمت‌آمیز تعریف صحیحی از وحدت اسلامی نیست.

مدیرکل مذاهب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی کشور در ادامه در تعریف وحدت اسلامی مثال‌هایی بیان کرد و افزود: وحدت اسلامی قله‌ای است که ما می‌خواهیم آن را فتح کنیم، درحالی‌که پاهای ما برای رسیدن به آن زخمی است، آذوقه‌ها در حال تمام شدن و مسیر خطرناکی است و هیچ راهی جز بستن کمربندها به یکدیگر و هم سرنوشت شدن راه دیگری نداریم تا قله را فتح کنیم.

وی تصریح کرد: آنچه قرآن کریم پیرامون وحدت در اسلام مطرح کرده است؛ جبهه واحد مؤمنین است؛ بدانند که در سرنوشت یکدیگر نقش دارند، شکست یکی، شکست دیگری را نیز در پی دارد، لذا شکست یک اسوه در جامعه اسلامی، شکست امت است و همان‌طور اگر به پیروزی برسند این پیروزی برای تمام جهان اسلام است.

سیفانی خاطرنشان کرد: امروز معراج امت نبوی از عبادت مدنی، به‌سوی مسجدالاقصی است، اگر می‌خواهد این امت به معراج برسد باید تکلیف خود را مشخص کند.

مدیرکل مذاهب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی دراین‌باره توضیح داد: اگر بندگی خدا و مبارزه با طاغوت دوروی یک سکه است و اگر سکه‌ای که این دو رو را نداشته باشد تقلبی است، زیرا صرفاً بندگی خدا یا فقط مبارزه با طاغوت انسان را به بالاترین نقطه بندگی نمی‌رساند.

وی افزود: جامعه ایران در دوران انقلاب اسلامی تجربه کرده که رمضانی را قبول دارد که پایان عبادت آن به مبارزه با رژیم صهیونیستی بپردازد؛ رمضانی که پایان آن روز قدس باشد.

سیفانی درباره تفاوت اسلام با سایر ادیان گفت: دین اسلام صرفاً رهبانیت یا دنیاگرایی محض را بندگی خدا نمی‌داند، بلکه جمع بندگی خدا و مبارزه با طاغوت در امت رسول خدا (ص) تنها راه رسیدن به حقیقت معراج است.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن کریم و کلام ائمه معصوم (علیهم‌السلام) زیباست و همان‌طور که می‌خوانیم و می‌شنویم باید در نظام زندگی اجتماعی و فردی آن را پیاده کنیم، اضافه کرد: اگر عدالت را در کشور حاکم کنیم می توانیم شمشیر عدالت‌خواهی را در دنیا بلند کنیم. نمی‌توان در مقابل یک ظلم ساکت باشیم و در مقابل ظلم دیگری زبان‌باز کنیم.

مدیرکل مذاهب اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: به بهانه مشکلات داخلی شمشیر مقابله با کفار را بر زمین نمی‌گذاریم.

وی درباره مسئله فلسطین یادآور شد: برای رسیدن به سعادت اخروی و دنیوی به مبارزه برای آزادی فلسطین نیاز داریم؛ اگر می‌خواهیم به سعادت برسیم باید مسئله فلسطین را، مسئله اول مسلمین جهان بدانیم.

در ادامه این نشست مصطفی اربابی از نویسندگان اهل سنت پیرامون مسئله معراج پیامبر نکاتی را بیان کرد و افزود: قدس متعلق به همه مسلمانان است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha