سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
شهید آوینی

حوزه/ تبیین مؤلفه ها و شاخصه های اندیشه و تفکر آوینی همچنان یک ضرورت برای جامعه ماست؛ جامعه ای که به خصوص می خواهد در گام دوم انقلاب، به ظاهر ناممکن ها را به یاری حق ممکن سازد و به الگویی تبدیل شود در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی.

به گزارش خبرگزاری حوزه، از این خرسند بود که زندگی او را به راهی کشانده‌ که ناچار شده رودربایستی را نخست با خودش و سپس با دیگران کنار بگذارد و تعبیرش این بود که این مسئله باعث شد تا عمیقاً بپذیرم که «تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود.
۲۰ فروردین ماه، یادآور شهادت نویسنده ای فرهیخته و هنرمند متعهدی است که رهبر عزیزمان، او را سید شهیدان اهل قلم توصیف فرمود.
خوشبختانه درباره این شهیدوالامقام در سال های اخیر بسیار گفته شده و قلم ها بر سیاهه ها رفته که حق نیز همین است اما باید همچنان بر این نکته کلیدی تأکید کنیم که تبیین مؤلفه ها و شاخصه های اندیشه و تفکر آوینی همچنان یک ضرورت برای جامعه ماست؛ جامعه ای که به خصوص می خواهد در گام دوم انقلاب، به ظاهر ناممکن ها را به یاری حق ممکن سازد و به الگویی تبدیل شود در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی.
شاید اگر سی سال پیش، شخص دیگری به جز مقام معظم رهبری به سید مرتضی آوینی، لقب "سید شهیدان اهل قلم" را می داد، کمتر متوجه اهمیت و تأثیرگذاری کار این هنرمند، روزنامه نگار و نویسنده متعهد می شدیم. او که در هنرمستندسازی و قلم و بیانش، بیش از هم‌قطاران خود شیدای حقیقت بود و این را در اندیشه و رفتار و گفتارش به عینه می شد رصد کرد.
خودش نیز معتقد بود: «هنر، شیدایی حقیقت است. همراه با قدرت بیان آن شیدایی و هنرمند کسی است که علاوه بر شیدایی حق، قدرت بیان آن را نیز از خداوند متعال گرفته، هر یک از این دو شیدایی حق و قدرت بیان - اگر نقص داشته باشد اثر هنری خلق نمی‌گردد... اصل لازم شیدایی حق است و قدرت بیان شرط کافی است».
اگر می خواهیم که به معنای واقعی کلمه از این هنرمند و نویسنده متعهد و دغدغه مند، الگو بگیریم، راهش این است که با آثار و اندیشه و سبک زندگی اش آشنا ترشویم. به تعبیر وحید یامین پور، یکی از مهم ترین خصوصیات شهید آوینی این بوده است که دنیای پیرامون خود را با دقت عمیق مورد توجه قرار داده و به تعبیر درست به جایگاه مهم زمان آگاهی رسیده است.
آقا سیدمرتضی کسی بود که تحت ظلمت زدگی دوران معاصر قرار نگرفت و مشهورات زمانه او را فریب نداد و لذا حریت و پرهیز از عافیت طلبی هایِ مرسوم و شجاعت و جسارت در بیان حق و حقیقت به مهم ترین ویژگی هایش تبدیل شد؛ ویژگی هایی که هنوز هم الهام بخش خیل عظیم جوانان علاقه مندی است که بیش از هر چیز تشنه دریافت معرفت و حکمت از گنجینه عظیم آموزه های ناب دینی و معارف انقلاب اسلامی هستند.
سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha