پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه برای ایجاد آرامش در کانون خانواده مؤلفه های متعددی در روایات بیان شده است، گفت: اظهار محبت، خوش خلقی و خوش رفتاری، رعایت حقوق متقابل، تأمین نیازهای جنسی، همکاری، تغافل و چشم پوشی، قناعت، ساده زیستی و رضایت و خشنودی نسبت به خواست خدا از عوامل کلیدی آرامش در زندگی مشترک هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در بیان نکات تفسیری جزء ۲۱ قرآن کریم در ابتدای مراسم جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: در جزء ۲۱ قرآن کریم آیاتی در رابطه با امیرالمؤمنین (ع) است که از آن جمله می توان به آیه ۲۳ سوره احزاب اشاره کرد.

وی گفت: خدای متعال می فرماید مردانی وجود دارند که بر عهد خود ایستادند که برخی شهید شدند و برخی منتظر شهادت هستند و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند من از منتظران شهادت هستم و مثل چنین روزی به آرزوی خود رسیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه به آیاتی در رابطه با خانواده اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم زن و مرد را مایه آرامش هم معرفی کرده است و آرامش زن و شوهر در کنار هم را از آیات الهی دانسته که شایسته تفکر است.

وی با بیان اینکه زن و مرد محتاج همدیگر هستند و هر کدام از این دو بدون دیگری ناقص به شمار می روند، افزود: هر ناقصی محتاج کمال است و وقتی زن و شوهر به همدیگر می رسند آرامش به دست می آورند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه کسانی که به این سنت الهی و فطری پشت پا می زنند عموما وجود ناقصی خواهند داشت، گفت: پیامبر(ص) فرمودند هر کسی از این سنت سرپیچی کند از اهل امت من به شمار نمی رود که این موضوع نشان دهنده اهمیت ازدواج در اسلام است.

وی با بیان اینکه ازدواج ابعاد متعدد جسمی، روحی، فردی و اجتماعی در زمینه آرامش دارد، گفت: بیماری های ناشی از ترک ازدواج غیر قابل انکار است و از آن جمله می توان به ناآرامی های روانی و عدم تعادل فکری اشاره کرد و از نظر اجتماعی هم افراد مجرد کمتر احساس مسئولیت می کنند و خود کشی در میان مجرد ها بیشتر دیده می شود و جنایات هولناک عموما از مجردها سر می زند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه قرآن زن و مرد را مایه مودت و رحمت برای همدیگر دانسته است افزود: رابطه زن و مرد باید بر اساس مودت و رحمت باشد و اگر زن و مردی بر اساس عدم رعایت تعالیم دینی خانواده را از دو عنصر مودت و رحمت خالی کردند نمی‌شود از این خانواده انتظار محیطی آرام داشت.

وی با اشاره به تفاوت مودت و محبت گفت: محبت در قلب است ولی مودت در ظاهر باید خود را نشان دهد و در اعضا و جوارح جاری شود و به همین خاطر خداوند می فرماید زن و مرد باید نسبت به هم مودت داشته باشند و پیامبر(ص) فرمودند اگر مرد به همسرش اظهار محبت کند هرگز از قلب همسرش پاک نمی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه در خانواده نقش ها متفاوت است، تصریح کرد: مرد که از نظر جسمی قوی تر است کارهای سنگین تری به دوش می کشد و بار بیرون خانه بر عهده او است و زن که از جنبه روحی و احساسات قوی تر است مسئولیت های درون خانه و تأمین آرامش در محیط خانه به او سپرده شده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد آرامش در کانون خانواده مؤلفه های متعددی در روایات بیان شده است، گفت: اظهار محبت، خوش خلقی و خوش رفتاری، رعایت حقوق متقابل، تأمین نیازهای جنسی، همکاری، تغافل و چشم پوشی، قناعت، ساده زیستی و رضایت و خشنودی نسبت به خواست خدا از عوامل کلیدی آرامش در زندگی هستند.

استاد حوزه علمیه افزود: امام صادق علیه السلام فرمودند مرد برای آرامش در خانواده سه خصوصیت باید داشته باشد که اول همراهی با همسر، دوم اخلاق پسندیده و سوم سخت‌گیری نکردن در هزینه ها و تأمین نیازهای اهل خانه است و زن هم باید سه ویژگی داشته باشد که اول پاکدامنی، دوم تلاش برای رفع نیازهای شوهر و سوم اظهار عشق و علاقه به همسر و آراستگی ظاهر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha