سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
محسن کریمی

کارشناس مذهبی گفت: نمونه خوارج در زمان حاضر گروهک فرقان در دهه ۶۰ بود که تفسیر قرآن و گعده های قرآنی داشتند، اما می گفتند شهید مطهری(ره) حرف هایی را به مردم می گوید که با مکتب قرآن نمی خواند، لذا ایشان را ترور کردند .

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محسن کریمی شامگاه شنبه در مراسم مناجات خوانی ماه رمضان هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان با اشاره به این که تکرار برخی از تعابیر از سوی ائمه اطهار(ع) نشان از اهمیت آن موضوع دارد، اظهار داشت: هر گاه در کلام حضرات معصومین نکته ای را دیدید که تکرار شده مشخص است که آن موضوع، در مسیر رشد و تعالی مؤمنین بسیار مهم است.

وی افزود: دو کلیدواژه عفو و عافیت در روایات پیامبر اکرم(ص)، امیرمومنان(ع) و امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه در موارد مختلف تکرار شده است.

کارشناس مذهبی با بیان روایتی از رسول خدا(ص) و پرسش فردی از حضرت درباره برترین دعا گفت: شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید و عرضِ داشت " أیُّ الدعاءِ أفضلُ " کدام دعا برتر است و تا چهار روز متوالی این سوال را مطرح کرد، حضرت در پاسخ فرمودند: "تسألُ ربَّکَ العَفوَ و العافِیَةَ فی الدِّینِ و الدُّنیا و الآخِرَةِ "یعنی از خدا طلب عفو و عافیت در دین، دنیا و آخرت نمایید.

وی اضافه کرد: طلب عافیت در دین به این معنا است که حوزه‌ی مسیری که در آن حرکت می کنیم حوزه بینشی است، هم چنان که روایت از امام باقر(ع) است که فرمودند: "این که فرموده شده انظر الی طعامک به غذایی که میل می کنید نگاه کنید، یک بخش آن به معنای طعام و همان غذایی است که میل می کنید که غذا باید درست و سالم باشد و انسان را تندرست نگه دارد". حضرت فرمودند: "مهم تر از آن طعامی که انسان می خورد، فکری است که در اختیار انسان قرار می گیرد و بینش انسان را می سازد" ، لذا اگر انسان هر مطلبی را از هر فردی دریافت کند پس از مدتی دچار سوء هاضمه می شود ، همان گونه که در غذا خوردن این اتفاق رخ می دهد.

حجت الاسلام کریمی با تأکید بر اهمیت طعام فکری و تاثیر آن بر بینش و عالم انسان تصریح کرد: حضرت فرمودند باید نسبت به آن چه که به عنوان علم و بینش در اختیار انسان قرار می گیرد دقت شود که از جانب چه فردی و چه چیزی می باشد و پس از آن قرار است چه اتفاقی برای انسان رقم بزند، لذا به این سلامت و عافیت در بینش می گویند.

وی ضمن اظهار تعجب از رفتار برخی افراد معتقد که در ماه مبارک رمضان روزه نمی گیرند گفت: اگر آبشخور فکری انسان به مرور زمان از مسیر عافیت خارج شود این اتفاق می افتد، لذا این که حضرت می فرماید از خدا العفو و العافیه مسئلت نمایید، یعنی برای دین خود طلب سلامتی کنید برای این است که اگر از جایی آبشخور تغییر کرد، ظاهر و پوسته دینی است، اما باطن غیردینی می شود.

حجت الاسلام کریمی عبرت آموزی از تاریخ به ویژه تاریخ صدر اسلام را موجب قرار گرفتن در مسیر عافیت در دین دانست و افزود: برخی مواقع زمانی که تاریخ برای ما نقل می شود آن را بسیار از خود دور می دانیم و فکر می کنیم این مسائل در زندگی ما اتفاق نمی افتد، در حالی که در زمان حاضر نیز ما خوارج داریم ، هم چنان که ویژگی خوارج این بود که اظهار می داشتند تنها قرآن حکم می کند و بسیار اهل دینداری نیز بودند، اما کار خوارج به جایی می رسد که امیرمومنان(ع) را مانع رسیدن به خدا دیدند و ابن ملجم با نیت قربة الی الله شمشیر خود را به مسجد برد.

وی خاطر نشان کرد: نمونه خوارج در زمان حاضر گروهک فرقان در دهه ۶۰ است که تفسیر قرآن و گعده های قرآنی داشتند، اما می گفتند شهید مطهری(ره) حرف هایی را به مردم می گوید که با مکتب قرآن نمی خواند، لذا شهید مطهری(ره) را ترور کردند ، یعنی کار به یک جایی رسید که فردی که شهید مطهری را ترور کرد با مبنای قرآنی ترور را انجام داد.

وی عنوان کرد: افرادی که پشت سر شهید بهشتی(ره) حرف هایی را بیان کردند و تهمت ها و برچسب هایی زدند، به دلیل این بود که شهید بهشتی(ره) را فردی روشنفکر می دانستند، در حالی که ایدئولوگ ایشان بسیار ناب بود و با التقاط مبارزه می کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha