جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد حاج ابوالقاسم دولابی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: خداوند در آیه ۵۷ سوره فرقان می‌فرماید ای پیامبر به مردم بگو اجر مزد من هدایت یافتن شما است؛ سپس در آیه ۲۳ سوره شوری خدای متعال اجر و مزد رسالت پیامبر(ص) را در مودت اهل‌بیت(ع) قرار داده بنابراین وقتی این دو آیه را در کنار هم قرار می‌دهیم معنایش این است که راه و رمز هدایت انسان‌ها در مودت اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۵ قرآن کریم در ابتدای آیین ترتیل خوانی حرم مطهر بانوی کرامت اظهار کرد: در طول تاریخ، خانواده‌های زیادی آمده و ورفته‌اند ولی برترین خانواده تاریخ خانواده‌ای است که خداوند در آیه ۲۳ سوره شوری به آن اشاره کرده است که آن خانواده و اهل‌بیت پیامبر(ص) هستند.

وی با بیان اینکه خانواده پیامبر(ص) به قدری با عظمت هستند که خداوند مودّت و محبت به این خانواده را واجب کرده است، گفت: راه و رمز هدایت بشر بر اساس آیات قرآن در محبت ورزیدن به این خانواده قرار داده شده است؛ خداوند در آیه ۵۷ سوره فرقان می‌فرماید ای پیامبر به مردم بگو من در قبال زحماتی که کشیده‌ام اجر و مزد نمی‌خواهم و اجر مزد من هدایت یافتن شما است؛ سپس در آیه ۲۳ سوره شوری خدای متعال اجر و مزد رسالت پیامبر(ص) را در مودت اهل‌بیت(ع) قرار داده بنابراین وقتی این دو آیه را در کنار هم قرار می‌دهیم معنایش این است که راه و رمز هدایت انسان‌ها در مودت اهل‌بیت(ع) است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معنای مودت با محبت متفاوت است، افزود: مودت مربوط به جایی است که محبت در مقام عمل و رفتار انسان بروز و ظهور پیدا کند زیرا محبت یک عمل قلبی است ولی مودت عمل جوارحی است و باید انسان رفتارهای خود را با کسی که به او مودت می‌ورزد هماهنگ کند.

وی با اشاره به اینکه نقش مودت و محبت اهل‌بیت(ع) در هدایت انسان‌ها موضوع مهمی است، گفت: ارتباط معنوی با این خاندان موجب آسان شدن مشکلات و رفع موانع در زندگی می‌شود و زندگی را به محیط رشد معنوی تبدیل می‌کند و اگر این محبت با معرفت عجین شود در فتنه‌های آخر الزمان مانند لنگری، کشتی خانواده را حفظ می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه برای ارتباط با این خانواده و افزایش مودت با این خانواده راه‌های مختلفی وجود دارد، گفت: یکی از این راه‌ها برقراری مجالس اهل‌بیت در خانه‌ها است که از سنت‌های قدیمی ما ایرانی‌ها است و اغلب کسانی که در خانه‌هایشان مجلس ذکر اهل‌بیت(ع) برپا می‌کنند فرزندان موفقی دارند زیرا وقتی نام اهل‌بیت در خانه‌ای طنین انداز شد شیاطین و رفتار و فرهنگ شیطانی از آن خانه دور می‌شود.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که خانواده ما را به خاندان پیامبر(ص) نزدیک می‌کند این است که خوشحالی و غم خود را به اهل‌بیت(ع) نزدیک کنیم و در مناسبت‌هایی که اهل‌بیت(ع) شاد هستند خانواده خود را شاد کنیم و در ایام غم و غصه اهل‌بیت(ع) این غم را در خانه خود بیاوریم.

مشاور رئیس جمهور در امور حوزه و روحانیت با اشاره به روایتی در عظمت خاندان پیامبر(ص)، گفت: در تفسیر کشاف آمده است که پیامبر(ص) فرمودند هر کسی بر حب آل محمد از دنیا رود شهید از دنیا رفته، گناهانش بخشیده می‌شود، پاک از دنیا می‌رود، با ایمان کامل از دنیا رفته، ملک الموت او را به بهشت بشارت می‌دهد، ملائکه او را تا بهشت همراهی می‌کنند، خدای متعال دو درب از قبرش به سوی بهشت باز می‌کند و قبرش را زیارتگاه ملائکه می‌گرداند،و با پایبندی به سنت پیامبر(ص) از دنیا رفته است.

وی افزود: در نقطه مقابل اگر کسی بغض این خانواده را داشته باشد از رحمت الهی مأیوس، کافر مرده است و بوی بهشت را نخواهد چشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha