دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری فراخوان اولین پویش حمایت از طرح و ایده در حوزه رسانه

حوزه/ مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه در تشریح برنامه‌های «فراخوان اولین پویش حمایت از طرح و ایده در حوزه رسانه» گفت:این پویش تنها برای نهادهای حوزوی نیست، بلکه برای همه طلاب خواهر و برادر و همه کسانی است که می توانند در این عرصه ها نقش آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا برته، امروز در نشست خبری اعلام و تشریح فراخوان اولین پویش حمایت از طرح و ایده در حوزه رسانه «پویش فراخوان طرح ایده‌های رسانه ای حوزه‌های علمیه» که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، گفت: بسیاری از اوقات، برای حمایت از صاحبان فکر و ایده، فکر و ایده آنها از بین برده می شود. گاهی اوقات ساختارها، ارزش‌های سازمانی خود را به خلاقان و مبتکران تحمیل می کنند.

ببینید:

کلیپ نشست خبری

گزارش تصویری

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه با بیان این که برای پرهیز از این رویداد و زمینه سازی و پوشش جریان سازی در این عرصه، مباحث مختلفی مطرح شد و در نهایت به ایده پویش رسیدیم افزود: پویش ها معمولا در دنیا از محل انجمن ها ایجاد می شوند؛ حوزه علمیه در اینجا به عنوان ابر تشکل مردمی، ملی و بین المللی قرار است که نقش آفرین باشد در همین راستا پویش حمایت از طرح و ایده در حوزه رسانه شکل گرفت.

مدیر مسئول خبرگزاری حوزه اظهارکرد: این پویش مبتنی بر مسئله طرح و ایده است. یعنی پس از وصول طرح‌ها و ایده ها و پالایش آنها، همچون پایان نامه های تخصصی که پژوهش‌ها به همراه استاد راهنما جان می گیرد، با محوریت صاحب ایده فعالیت ها سامان دهی می شوند. حمایت مالی حوزه نیز از این طرح ها انجام می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین برته با بیان این که مداخله سازمانی در پایان اثر از جنس ممیزی و انتخاب نیست، بلکه مشاوره برای تعالی و تولید اثر فاخر از سوی تشکل های میدانی است گفت: این طرح ها و ایده های تولیدی، ذیل رسالت های عام حوزه ای خواهد بود. در اینجا موضوعات محدودی ارایه نشده است، بلکه موضوعات ذیل زیست طلبگی و مؤمنانه ارایه می‌شود.

وی افزود: تمام کنشگران میدانی این عرصه، مخاطب این پیام هستند. از خواهران و برادران طلبه و غیر طلبه که فهم خوبی از این گفتمان مکتب اهل بیت(ع) و رسالت حوزوی و توان خوبی برای ایده پردازی دارند درخواست می کنیم که در این پویش مشارکت کنند.

پویش فراخوانی تنها برای نهادهای حوزوی نیست

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه های علمیه ادامه داد: این پویش، تنها فراخوانی برای نهادهای حوزوی نیست، بلکه برای همه طلاب خواهر و برادر و همه کسانی است که می توانند در این عرصه ها نقش آفرین باشند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گفت: بازه اولیه جمع آوری و نظارت و مشاوره و حمایت مالی و انتخاب آثار برگزیده با مشارکت خود تولید کنندگان و نویسندگان این عرصه است.

وی اظهارکرد: چند ماه پایانی سال، همایش های گسترده ای در سطح کشور برگزار می شود، ولی یکی از حسنات این پویش آن است که کار از بهار آغاز شده است. باید کاری کنیم که در یک گذر زمانی به یک نقطه مطلوب برسیم.تلقی اولیه آن است که صاحبان ایده، ایده های خود را دارند، ولی در ادامه باید به شکل خوبی آنها را بسته بندی کنند.

اینکه طلبه نمی تواند کار هنری کند حرف درستی نیست

حجت الاسلام والمسلمین برته در پاسخ به سوالات خبرنگاران: گفت: اگر بگوییم شخصیت حوزوی کار هنری کند، قطعا از زی و رسالت خود خارج شده است با توجه به اوضاع و احوال و رسالت های جدید، محل بحث است. سال پیش انیمیشنی توسط طلاب در یک کشور دیگر تولید شد که درآمدزا هم بود. اینگونه نیست که کسی بگوید اگر کاری در حوزه دین و طلبگی ساخته شد، حتما همراه با رانت همراه بوده است و چنانچه چنین نکته ای مطرح شود، کاملا محل مناقشه است. اینکه بگوییم اگر کسی برچسب طلبگی خورد نمی تواند کار هنری کند، حرف درستی نیست.

رشد چشمگیری از حضور و فعالیت طلاب در عرصه هنر و رسانه

حجت الاسلام سید عباس سید نژاد دبیر «پویش فراخوان طرح ایده‌های رسانه ای حوزه‌های علمیه» نیز در این نشست در سخنانی بیان کرد: سابقه فراخوان ارسال آثار به حوزه به بیش از ۱۵ سال بر می گردد. بحمدالله در این دهه اخیر رشد چشمگیری از حضور و فعالیت طلاب در عرصه هنر و رسانه داریم. یعنی بخشی از این افراد در سطح ملی و بین المللی فعالیت می‌کنند و مشخص است که حوزه مسیر و رسالت اش را در این حوزه درک کرده است.

وی گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند، یک دهه دیگر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه رسانه از جانب حوزه خواهیم داشت.

مدیر فضای مجازی و چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه اظهارکرد: این فراخوان، دارای موضوع نیست. موضوعات چارچوب ذهنی هنرمندان را تخریب می کند. این پویش تلاش می کند این آسیب را حل کند. در کمیته داوران، سیری که مورد نیاز جامعه است طی خواهد شد. ممکن است امتیازی به یک موضوع خاص داده شود، ولی در وهله اول هیچ موضوعی اولویت شاخص ندارد.

وی اظهار کرد: به دلیل محدودیت وقت، آثار به شکل تدریجی مورد داوری قرار می گیرد و ممکن است داوری ها فشرده شود، ولی سعی می شود که داوری به شکل کاملا دقیق انجام شود. آثار از بدو ورود به مرکز امتیازدهی می شود.

مهلت ارایه طرح تا ۱۰ تیرماه

دبیر «پویش فراخوان طرح ایده‌های رسانه ای حوزه‌های علمیه» گفت: مهلت ارایه طرح تا ۱۰ تیرماه است. زمان اعلام برندگان نیز ۱۶ تیرماه خواهد بود. ۵ طرح برگزیده تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت مالی خواهند شد.

وی افزود: داوران این پویش در حوزه فرم و تولید و محتوا و پژوهش و سیاستگذاران رسانه ای هستند. سه تیپ داور ذکر شده در هیئت داوران حضور می یابند.

حجت الاسلام سیدنژاد بیان کرد: علاقه مندان می توانند آثار خود را به سایت www.hrasaneh.irمراجعه کنند.

وی گفت: غیر از این جشنواره، بنا داریم که از فعالان عرصه تولید حمایت کنیم. مستند تخت جمشید برای ایام نوروز با همکاری یکی از مجموعه های حوزوی و مرکز رسانه تولید شد.

مدیر فضای مجازی و چند رسانه ای مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه افزود: اگر آثار به شکلی باشد که نیاز به تولید باشد، حتما حمایت خواهیم کرد. این مرکز رسالت خود می‌داند که از این آثار حمایت کند و البته این کار آغاز شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha