یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
محمد سعیدی آریا

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت همراهی و مؤانست با قرآن را مهم‌ترین عامل پایداری اثرات عبادات ماه مبارک رمضان در طول سال توصیف نمود و گفت: قرآن کریم نور است که حتی نگاه کردن به آیات الهی فی‌نفسه موضوعیت داشته، به قلب انسان نورانیت می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، توفیق بندگی و اطاعت در همه احوالات زندگی را مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: همواره باید مراقب باشیم آن جواهرات و معنویاتی که در ماه مبارک رمضان به دست آورده‌ایم را شیطان از چنگمان خارج نسازد و نفسمان را آلوده نکنیم.

وی در ادامه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های ماه مبارک رمضان اشاره نمود و یادآور شد: در شب ماه رمضان یک‌شب عبادت بهتر از هزار ماه و ۸۰ سال زندگی و قرائت یک آیه برابر با ختم کل قران بوده، افعال ما ثواب چند برابری دارد؛ حتی در این ماه مبارک برخی از کارهایمان همچون خواب که تابع اراده نیست، عبادت محسوب می‌شود.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: شیطان نسبت به چشمی که تا سحر بیدار بوده، باخدا حرف زده، اشک ریخته و اسامی اهل‌بیت علیهم‌السلام را بر زبان جاری ساخته و بک یا الله‌ها گفته و گوشی که روضه و دعا با آن شنیده‌شده و اعضا و جوارحی که با آن عبادت شده طمع می‌ورزد، تا حس و حال و اثرات عبادت در ماه مبارک رمضان را از انسان بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا ممارست، همراهی و مؤانست با قرآن را مهم‌ترین عامل پایداری اثرات عبادات ماه مبارک رمضان در طول سال توصیف نمود و اظهار داشت: قران کریم نور است که حتی نگاه کردن به آیات الهی فی‌نفسه موضوعیت داشته به قلب انسان نورانیت می‌بخشد.

وی توجه به روزه‌های مستحبی ایام سال را نوعی یادآوری رمضان و زنده نگه‌داشتن اثرات شهر الرمضان توصیف نمود و یادآور شد: شب‌زنده‌داری در سحرگاهان، حال آدم را متغیر و انسان را از نفس خودش خبردار و آدمی را در مسیر واعظ من نفسه قرار می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به مفهوم برکت در روایات اسلامی اشاره نمود و افزود: باید برکتی که خداوند متعال به اوقات زندگی، خاصه به ماه مبارک رمضان داده را حفظ و از آن صیانت نماییم.

وی در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه، بر اهمیت چشم و دل سیر بودن و دوری از حرص و طمع اشاره نمود و یادآور شد: تحکیم حسن ولایت و سرپرستی درست و نیز صدق در هدایت کردن از دعای امام سجاد علیه‌السلام نسبت به درگاه ایزد منان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا بابیان این‌که اگر عملکرد انسان دورویه شده، گفتار و کردار آن باهم همخوانی نداشته باشد، عملش پذیرفته نخواهد شد، خاطرنشان ساخت: عملکرد انسان اثرات بسیار زیادی بر محیط پیرامونی دارد و اگر از انسان دوگانگی در رفتار و گفتار سر زند، تأثیر سخنان فرد از دست خواهد رفت.

وی افزود: امام سجاد علیه‌السلام در دعای هشتم صحیفه سجادیه، سعه و گشایش روزی را از آزمون‌های بزرگ الهی ذکر می‌کنند؛ چراکه وسعت روزی ایجاد تکلیف نموده، باید به نقش واسطه رساندن رزق به دیگران به‌خوبی عمل نماییم. اگر انسانی که وسعت رزق و روزی دارد به رسالت خود عمل نکند، نه‌تنها حق و باطل را درست تشخیص نخواهیم داد، بلکه باطل را بر حق ترجیح خواهد داد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر حرکت در مسیر زندگی آرام و بهره‌مندی از آرامش در زندگی را از دیگر فرازهای دعای امام سجاد علیه‌السلام دانست و با تأکید بر این‌که آرامش در زندگی در حجم مال نیست، خاطرنشان ساخت: آسانی در زندگی در آرامش قلب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل حبس و رد دعا و عدم استجابت آن اشاره نمود و یادآور شد: حسادت و رضایت نداشتن به نعمت دیگران، انسان را از قبولی دعا بازمی‌دارد؛ بهترین راه درمان حسادت، دعا در حق کسی است که نسبت بدان حسادت می‌ورزیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا بابیان این‌که خداوند متعال دعای انسان بی‌رحم را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: حتی بی‌رحمی نسبت به حیوانات نیز مانعی برای اجابت دعای انسان است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تمرکز بر شئون حیوانی خواب، خوراک، خشم و شهوت را از صفات بندگی دنیا دانست و اذعان داشت: امام سجاد علیه‌السلام در ادامه فرزهای دعای هشتم صحیفه سجادیه، دعا می‌کنند تا عبد دنیا نبوده، در مسیر بندگی ذات اقدس الهی قدم بردارند.

وی اسراف نفس را از بزرگ‌ترین اسراف‌ها توصیف و بابیان این‌که اگر ظرفیتی که باید درراه خدا به‌کارگیریم را در مسیر دیگری مصرف کنیم، اسراف نفس نموده‌ایم، یادآور شد: انسان برای حرکت در مسیر بندگی ذات اقدس الهی خلق‌شده است، اگر خود را در مسیر حب دنیا و تجلی خور، خواب، خشم و شهوت غرق کنیم و تعریف غربی از انسان داشته باشیم، قطعاً اسراف نفس کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود اهل‌بیت علیهم‌السلام را معدن العلم، نردبان آسمانی و سبب متصل ارض و سماء توصیف نمود و اذعان داشت: کسی که دلش باخدا باشد و نفسش مطمئنه گردد، همیشه زنده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha