چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری گفت: آثار کلامی ارزشمند و متعددی از شیخ صدوق به یادگار مانده است که نشان می دهد، وی متکلمی است که در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر و هم از عقل و استدلال های عقلی بهره جسته است.

خانم سیده عطیه خاتمی، مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) ساری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ساری به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق اظهار کرد: ابن بابویه محدث، متکلّم و فقیه نامدار شیعه در قرن ۴ هجری بود که به دلیل راستی در نقل روایات به «صدوق» شهرت یافت؛ ایشان از عالمان بلند آوازه و جلیل القدری بود که مبنای تمام آثار بر جای مانده از وی روایات ائمه(علیهم السلام) و احادیث نبوی(صلوات الله علیه) است.

وی ادامه داد: دکتر علی اکبر ولایتی در کتاب "بارقه های آفتاب" جایگاه ابن بابویه در تاریخ شیعه را از دو جهت حائز اهمیّت دانسته است، اول اینکه ایشان از بزرگ‌ترین محدثان شیعه بود و حدود ۴۵۰ کتاب و رساله دارد که مبنای همه آن‌ها روایت است، دوم او یکی از کتب اربعة شیعه را به نام مدینۀ‌العلم نوشته است.

خاتمی افزود: شیخ صدوق اگرچه به عنوان محدث شناخته می شود، اما نباید جنبه کلامی ایشان مهجور واقع شود؛ ایشان از جنبه کلامی‌ با مکاتب‌ و مذاهب‌ متنوعی‌ مواجه بود؛ وی‌ با برخی‌ از مکاتب‌ امامی‌ که‌ از آنها به‌ اهل‌ غلو و اهل‌ تقصیر تعبیر می کند، درگیر بوده‌ و کتابی‌ تحت‌ عنوان‌ «ابطال‌ الغلو و التقصیر» را در رد این‌ دو گروه‌ تألیف‌ کرده‌ است.

مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا (سلام الله علیها) ساری عنوان کرد: یکی از مسائل مهم کلامی که در حال حاضر با شبهات زیادی همراه هست و وظیفه متکلمین در این مرکز هم پاسخ به آنها می باشد، مسئله مهدویت است که بخش‌ دیگری‌ از برخوردهای‌ کلامی‌ شیخ صدوق را همین مسئله‌ تشکیل‌ می‌ دهد؛ او در تبیین‌ مهدویت‌ از دیدگاه‌ امامیه‌، ضمن‌ تألیف‌ آثار متعدد به ویژه کتاب «کمال‌الدین»‌ به‌ رد ایرادات‌ معتزله‌، زیدیه‌ و دیگر مخالفان‌ پرداخته‌ و سعی‌ در نقض‌ آراء قائلین‌ به‌ فترت‌(انفصال‌ رشته امامت‌) و رفع‌ شک‌ امامیان‌ نموده‌ است‌.

وی خاطر نشان کرد: آثار کلامی ارزشمند و متعدد دیگری از ایشان به یادگار مانده است که نشان می دهد؛ او متکلمی است که در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر و هم از عقل و استدلال های عقلی بهره جسته است.

خاتمی ادامه داد: هجوم افکار و مکاتب الحادی و گسترش گرایش جوانان به این مکتبها در اعصار مختلف، متفکران شیعی را بر آن داشت تا بیشترین همّ و کوششِ علمی خود را برای دفع این هجوم به کار گیرند و جامعه را از دام الحاد برهانند؛ از این روی، امروز با حجم عظیمی از این آثار فاخر رو به رو هستیم، لذا طلاب ما هم باید این رسالت را به انجام برسانند.

مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) بیان کرد: طلابی که در مراکز تخصصی علم کلام در حوزه های علمیه تحصیل می کنند باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که در ابتدا باید به مسائل اجتماعی آشنا و در انجامِ وظیفه و رسالت اصلی خویش که حفظ چهره تئوریک نهضت، بیدار کردن مردم، زدودن افکار تخدیری از حقایق دین و ارائه آموزش های اعتقادی سازنده و حیاتبخش دین و… اهل خطر باشند که این امر مگر در سایه هدف و برنامه ریزی محقق نخواهد شد.

خاتمی در پایان افزود: اگرچه میراث کلامیِ متکلّمان بزرگ همچون شیخ صدوق همچنان راهگشا است و نیازمندیهای کلامی و اعتقادی ما را تا حدودی پاسخگو می باشد، ولی نباید هرگونه کوشش تازه و نو را به چشم تحقیر نگریست و رویکرد و پژوهش های جدید را دوری از سنت ماندگار دانشمندانمان دانست.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha