شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه

استاد مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر گفت: آزادی معنوی حلقه مفقوده جوامع پیشرفته است که سبب شده این همه تلاش برای احترام به آزادی و حقوق دیگران در جوامع غربی با شکست مواجه شود.

خانم الهه فلاح استاد و مشاور مدرسه علمیه فاطمیه اشکذر در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد با اشاره به اینکه مفهوم آزادی همیشه یکی از اختلاف برانگیزترین موضوعات در جوامع مختلف بوده است، اظهار داشت: آزادی مفهومی است که همه آن را مقدس می شمارند و هرکسی برای رسیدن به هدف خود از آن کمک می گیرد؛ هم دینداران خود را مدافع آزادی می دانند و با تشریح قانون حجاب و ممنوع کردن اختلاط زنان و مردان نا محرم خود را مفسر و مدافع واقعی آزادی معرفی می کند و هم لا مذهب ها در فعالیت های ضد دینی به نام آزادی شعار ترویج ولنگاری می دهند.

وی افزود: در جامعه غربی احترام به حقوق، آزادی و برقراری نظم از طریق وضع قوانین از اهداف عمده است با این حال خبرها از ارتکاب گستردگی تعرض به حقوق و آزادی های اجتماعی خبر می دهد.

استاد حوزه خواهران با طرح سؤال اساسی که چرا این همه تلاش برای احترام به آزادی و حقوق دیگران در جوامع غربی با شکست مواجه شده است؟، اظهار کرد: پاسخ را باید در حلقه مفقوده آزادی یعنی آزادی معنوی یافت و اینکه آزادی معنوی رهایی بخش انسان از حوزه شهوانی و حیوانی می باشد واین آزادی به زبان دین همان تقواست.

وی اضافه کرد: در کنار این آزادی، آزادی اجتماعی مطرح می شود یعنی بشر باید در اجتماع از ناحیه سایر افراد آزادی داشته باشد و دیگران مانعی در راه و تکامل آن نباشند.

فلاح تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که بدون آزادی معنوی نمی توان به آزادی اجتماعی رسید یعنی تا انسانی از اسارت نفس خود خارج نشده باشد توجه به حقوق و آزادی دیگران برای او مهم نیست، چون این شخص فقط به آزادی خودش می اندیشد و این موجب اختلاف در جامعه است؛ نتیجه اینکه آزادی اجتماعی را می توان به زور و با اجرای قانون به مردم داد، ولی هرگاه این قانون زور و جریمه برداشته شود افراد خود را ملزم نمی دانند به آزادی دیگران احترام بگذارند اما اگر روح آزادگی و حرکت یعنی همان آزادی معنوی در جامعه شکل گیرد جامعه به سمت پویایی جلو خواهد رفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha