یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اخلاق

حوزه/ آیت الله هاشمی علیا گفت: همه موقعیت‌های بشری امتحان الهی است که خداوند بر سر راه انسان‌ها قرار می‌دهد تا رفتار انسان‌ها را بسنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، آیت الله هاشمی علیا مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر، روز گذشته در جلسه درس اخلاق در مدرسه قائم چیذر، در ادامه تفسیر یکی از ادعیه صحیفه سجادیه در باب استعاذه به‌خدا و بعضی از رذائل اخلاقی که می‌تواند در زندگی انسان‌ها باشد، اظهار داشت: همه موقعیت‌های بشری امتحان الهی است که خداوند بر سر انسان‌ها قرار می‌دهد تا رفتار انسان‌ها را بسنجد، در واقع همین موقعیت‌های مختلف زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد، انسان‌ها با قبض و بسطی که در زندگی برایشان به‌وجود می‌آید آزموده می‌شوند.

وی افزود: چگونگی عملکرد انسان‌ها در موقعیت‌های قبض و بسط زندگی، مورد محک قرار می‌گیرد و همین باعث تکامل و یا اُفت انسان می‌شود، بنابراین انسان باید آزموده شود که در موقعیت بسط و طغیان، چگونه رفتاری از خود نشان دهد.

وی با اشاره به داستان قرآنی قارون، خاطرنشان کرد: در داستان قارون، آنهایی که با دیدن ثروت قارون حسرت خورده بودند و طلب ثروت فراوان را داشتند و آرزوی می‌کردند که ای کاش ما هم مثل او چنان ثروتی داشتیم، بعد از مشاهده هلاکت قارون که نتیجه طغیان و سرکشی او بود، گفتند: (لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا ۖ)، اگر منت خدا بر ما نبود، ما هم مثل او طغیان می‌کردیم.

این استاد اخلاق حوزه علمیه، در توضیح آثار شوم گناه، یادآور شد: گناه و معصیت، جنگ با خداست، در جنگ با خدا عاقبت خوبی رقم نخواهد خورد، البته گاهی خداوند به انسان مهلت می‌دهد ولی انسان از این مهلت خدادادی نیز استفاده نمی‌کند بلکه برعکس طغیان می‌کند و نهایتاً کار او به جایی می‌رسد که اهل جنگ با خدا شده و زمین می‌خورد.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم(عج) چیذر، با اشاره به اتفاقات پایانی داستان قارون، اظهار کرد: سرای آخرت با همه عظمت آن، مخصوص افرادی است که در دنیا اهل فساد نبودند، همان چنان که مطابق روایات وارده از ائمه معصومین (ع)، علو و برتری جویی بر دیگران، حتی در حد بند کفش نیز، انسان را در حکم انسان‌های قارون صفت قرار می‌دهد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه، با بیان یکی از ویژگی‌های آخر الزمان، گفت: در آخر الزمان، عذاب الهی برای کسانی است که حجت بر آنها تمام شده، اما هنوز ایمان نیاورده‌اند، علت این امر نیز به این صورت است که در آخر الزمان حجت بر همه تمام و تحقیق در دین برای همه ممکن است و هیچ حجتی برای کسی باقی نخواهد ماند.

آیت الله هاشمی علیا، در خصوص حُب دنیا و دنیا طلبی، یادآور شد: دنیا طلبی اگر با اهداف معنوی مانند دستگیری از بیچارگان، کمک به ارحام، صرف مال در موقوفات و انجام کارهای خیر همراه باشد، خوب و مورد تأکید است، دین ملاک سعادت است و کیفیت استفاده از نعمت‌های الهی را بیان می‌کند، به بیان دیگر دین چگونگی استفاده از مال و دارایی را بیان می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha