یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ نشست بایسته های تحصیلی در مقطع خارج

حوزه /استاد حوزه علمیه گفت: تمام درس خارج فقه شامل پژوهش‌های استاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قدیرعلی شمس در جلسه بایسته‌های تحصیل در مقطع خارج که در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پژوهش در کنار یکدیگر هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام درس خارج فقه شامل پژوهش‌های استاد است، مطرح کرد: در این درس هدف نیز آموزش پژوهش به طلاب به صورت عملی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این عرصه موضوع‌شناسی و مفهوم‌شناسی از اهمیت بسیاری برخوردار است، عنوان کرد: در امر پژوهش باید ابهام اصلی و سوالات فرعی مشخص باشد تا بتوانیم یک پژوهش موفق را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش یک هنر است، خاطرنشان کرد: طلاب باید تحت نظر اساتید مورد آزمون و خطا قرار بگیرند تا بتوانند پژوهشی با حداقل خطا را انجام دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس با بیان اینکه در درس خارج فقه همین اتفاق رقم می‌خورد، تصریح کرد: طلاب در درس خارج فقه ابتدا پژوهش استاد را تحت نظر ایشان تکرار می‌کنند تا بتواند در ادامه پژوهش‌های تخصصی خود را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه در درس خارج فقه باید به تدریج کتاب‌های مفهومی‌تر انتخاب شوند، یادآور شد: پیش از شروع کلاس درس باید پیش مطالعه و مباحثه میان طلاب صورت بگیرد.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه درس خارج فقه باید منظم و پیوسته آموزش داده شود، ابراز کرد: تجربه ثابت کرده است، افرادی که یک روز را غیبت می‌کنند در روز بعدی نیز در فهم درس دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حضور منظم تاثیر بسیاری در فهم درس دارد، بیان کرد: همچنین طلاب باید در زمان کلاس تمام تمرکز خود را به درس اختصاص دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس ادامه داد: یکی دیگر از نکات ضروری در کلاس درس این است که طلاب اصلا نباید در زمان ارائه درس به مباحثه بپردازند.

وی با بیان اینکه مطالب استاد در کلاس درس باید گوش داده شده و فهمیده شود، اظهار داشت: امروز برخی در کلاس درس فقط مشغول یادداشت برداری از مطالب هستند که بدون تمرکز انجام می‌شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه این موضوع موجب می‌شود طلبه از فهم درس جا بماند، مطرح کرد: در سنت حوزه این یادداشت برداری‌ها وجود نداشته است و اگر فردی این اقدام را انجام می‌داد موجب خجالت می‌شد.

وی با بیان اینکه برای مفهوم شناسی، طلاب نیازمند کتاب لغت و استعلام از آیات قرآن هستند، عنوان کرد: همچنین بعد از کلاس نیز طلاب باید با استاد گفت‌وگو و مباحثه داشته باشند تا نکاتی که سوال شده‌اند را بپرسند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha