دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله به اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

موشک باران مقاومت اسرائیلی ها را فراری داد

منابع عبری اذعان کردند که از آغاز دور جدید درگیری‌ها میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، بیش از ۱۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست مجبور به فرار از شهرک‌های اطراف غزه شده‌اند.پایگاه واللا اذعان کرد که تا این لحظه ۱۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست از ترس حملات راکتی مقاومت از شهرک‌های مجاور باریکه غزه فرار کرده‌اند. خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع عبری اعلام کرد که جنبش جهاد اسلامی حدود ۶ هزار موشک در اختیار دارد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز امروز اذعان کرد که از آغاز دور جدید درگیری‌ها با مقاومت در غزه، ۱۰۹۹ راکت به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است. به اذعان سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین تنها توانسته با ۳۴۰ موشک مقاومت مقابله کرده و آنها را منهدم کند. بنابراین گزارش، در جریان عملیات موشکی مقاومت فلسطین موسوم به عملیات انتقام آزادگان، تاکنون دو صهیونیست به هلاکت رسیده و ۵۷ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

منبع: مهر

اعتصاب گسترده حمل و نقل ریلی انگلیسی ها را مختل کرد

اقتصاد کشور در سه ماهه نخست سال تنها یک دهم یک درصد افزایش یافت و حتی در ماه مارس کاهش یافت. در همین حال، بعضی از رانندگان قطارها اعتصاب ۲۴ ساعته برپا کرده اند که رفت و آمد مسافران بخش ریلی را مختل کرده است. همانطور که می‌دانید میزان تورم در آمریکا پنج درصد است. سطح تورم در انگلیس دوبرابر این است: چیزی حدود ۱۰ ممیز یک دهم درصد که بالاترین تورم در این کشور در ۴۰ سال اخیر است. اتحادیه رانندگان قطار در اینجا خواستار افزایش هشت درصدی حقوق هستند. آن‌ها می‌گویند از سال ۲۰۱۹ تاکنون افزایش حقوق نداشته اند و حتی در واقع به خاطر تورم عملاً حقوقشان کاهش یافته است. خبر بدتر این است که قیمت مواد غذایی به بالاترین سطح در ۴۴ سال اخیر رسیده و دلیلش این است که بانک مرکزی انگلیس پنجشنبه نرخ بهره را افزایش داد. این دوازدهمین بار پیایی است که بانک مرکزی میزان بهره را افزایش می‌دهد و اکنون نرخ بهره بانکی به چهار ممیز پنج دهم درصد رسیده که بیشترین میزان افزایش بهره از سال ۲۰۰۸ به شمار می‌رود... این در حالی است که تحلیلگران افزایش نرخ بهره تا پنج درصد را منتفی نمی‌دانند و بانک مرکزی انگلیس نشست بعدی خود را ماه آینده برگزار می‌کند.

منبع: شبکه خبر

سازمان اطلاعات مهره داعش را در زابل به دام انداخت

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان از شناسایی و دستگیری عضو گروهک تروریستی داعش با رصد اطلاعاتی دقیق مأموران انتظامی و سربازان گمنام امام زمان (عج) در شهرستان زابل خبر داد. سردار دوستعلی جلیلیان در تشریح جزئیات این خبر گفت: با انجام اقدامات اطلاعاتی و تخصصی مشخص شد عضوی از گروهک تروریستی داعش در یکی از روستاهای شهرستان زابل ساکن شده است. این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: در ادامه پس از رصد لحظه به لحظه‌ای اقدامات و تحرکات این فرد، سرانجام مخفیگاهش شناسایی و با اشراف دقیق اطلاعاتی طی یک عملیات منسجم و هماهنگ سربازان گمنام امام زمان (عج) در فرماندهی انتظامی و اداره اطلاعات، فرد داعشی دستگیر می‌شود. جلیلیان بیان کرد: در تحقیقات اولیه مشخص شد این فرد که دارای تابعیت از یکی از کشورهای همسایه هست که با یک برنامه ریزی هدفمند در این منطقه به تبلیغ برای گروهک تروریستی داعش اقدام می کرده است.

منبع: مهر

قیمت لبنیات تعیین شد

رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، نرخ جدید شیر خام را کیلویی ۱۵ هزار تومان ابلاغ کرد.سرپرست وزارت جهاد کشاورزی قیمت جدید شیر را که در جلسه مورخ ۱۷ اردیبهشت شورای قیمت گذاری مصوب شده است را ابلاغ کرد. رئیس شورای رقابت که طبق قانون وزیر جهاد کشاورزی است، در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه یک ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی در جلسه مورخ ۱۷ اردیبهشت نرخ تضمینی شیر خام به ازای هر کیلوگرم درب دامداری را با مشخصات ۳.۲ درصد چربی ۳ درصد پروتئین و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار ۱۵ هزار تومان تعیین کرد. همچنین قرار شده است به ازای هر یک دهم افزایش یا کاهش درصد چربی شیر خام از ۳.۲ درصد مبلغ ۲۰۰ تومان متناسب با افزایش و یا کاهش درصد چرب به قیمت مصوب شیر خام اضافه یا کسری خواهد شد. در ادامه باید منتظر افزایش قیمت محصولات لبنی بود.

منبع: مهر

هواشناسی هشدار نارنجی صادر کرد

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با اشاره به پیش بینی وزش باد نسبتا شدید، گفت: گردوغبار شهرهای مرزی استان کرمانشاه را در بر می گیرد. فیروز دولتشاهی اظهار کرد: موجی ناپایدار از امروز تا دوشنبه جو استان کرمانشاه را تحت تأثیر قرار خواهد داد و در بعضی ساعات سبب وزش باد نسبتاً شدید، گردوخاک محلی و نفوذ غبار بخصوص در نیمه غربی می‌شود. وی افزود: به تناوب طی ساعاتی از اواسط وقت امروز تا ظهر دوشنبه کل استان کرمانشاه و عمدتاً نیمه غربی و نواحی مرزی شامل شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و ثلاث باباجانی وزش باد نسبتاً شدید همراه با گردوخاک را فرا می‌گیرد. مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: احتمال شکستن شاخه درختان و وقوع خسارت به ویژه به سازه‌های بلند و موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاع، کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال لغو پروازها از مخاطرات احتمالی است. دولتشاهی بیان کرد: استحکام و ترمیم سازه‌های موقت، پوشش گلخانه‌ها، اجتناب از تردد و توقف در اطراف ساختمان‌های نیمه کاره و تابلوهای شهری، پرهیز از صعود به ارتفاعات، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز بویژه بیماران قلبی ریوی و سالمندان، پیشگیری از خسارات احتمالی به تأسیسات حساس به گردو خاک از توصیه‌های سازمان هواشناسی است. وی ادامه داد: همچنین دمای هوا که امروز تغییرات چندانی نخواهد داشت در روزهای یکشنبه و دوشنبه به طور نسبی کاهش می‌یابد.

منبع: مهر

پولادمردان ایران بر بام آسیا ایستادند

تیم ملی وزنه‌برداری ایران با کسب ۶۳۵ امتیاز تیمی بالاتر از ازبکستان و چین، قهرمان آسیا شد.پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی آسیا که از ١٣ اردیبهشت آغاز شده پیش از ظهر امروز (شنبه ۲۳ اردیبهشت) به پایان رسید. این رقابت‌ها یکی از مهمترین گزینشی‌های المپیک در قاره آسیا به شمار می‌رود. تیم ایران در بخش مردان ۱۰ نماینده و در بخش زنان پنج وزن‌بردار را به جینجو کره‌جنوبی اعزام کرده بود. تیم ملی ایران در پایان این مسابقات با کسب ۶۳۵ امتیاز موفق به عنوان قهرمانی قاره کهن شد. ازبکستان با ۶۳۱ امتیاز و چین با ۶۰۸ به ترتیب دوم و سوم شدند. پولادمردان ایران در این دوره از رقابت‌ها صاحب ۲ طلا، ۳ نقره و ۳ برنز شد. حسین سلطانی در دسته ۸۱ کیلوگرم ۲ مدال طلا و یک نقره، میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم ۲ مدال برنز، مهدی کرمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم یک مدال برنز، در دسته فوق سنگین آیت شریفی مدال نقره یک‌ضرب و علیرضا یوسفی مدال نقره دوضرب دسته فوق سنگین را کسب کردند. تیم ملی بانوان نیز امسال با پنج نماینده راهی این پیکارها شد که در نهایت با ۲ مدال برنز فاطمه کشاورز در دسته ۶۴ کیلوگرم به کار خود پایان داد. تیم ملی وزنه‌برداری مردان ایران در مسابقات سال ۲۰۲۲ قهرمانی آسیا با کسب ۶۳۰ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت. حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی، کیانوش رستمی، سیدایوب موسوی، رضا دهدار، سهراب مرادی، امیر عزیزی، مهدی کرمی، علیرضا یوسفی و آیت شریفی نمایندگان مردان ایران در وزنه‌برداری قهرمانی آسیا بودند.

منبع: ایرنا

«موریانگی» منتشر شد

کتاب «موریانگی» به قلم محمد رستم‌پور و توسط موسسه انتشاراتی ایران به موضوع راهبردی «نفوذ» در بیانات رهبر معظم انقلاب پرداخته است.طرح موضوع راهبردی «نفوذ» از سوی رهبر معظم انقلاب در تاریخ بیست و پنجم شهریورماه ۱۳۹۴ و تکرار و بسط محتوای آن در تاریخ ۱۱ آبان ماه و چهارم آذرماه همان سال، سبب شد ذهن و بیان نخبگان، مسئولان، جوانان و گروه‌ها و اقشار مختلف مردم به سوی اشارات جدید رهبر معطوف شود. رخدادی که بعد از آشکار شدن بدعهدی و پیمان‌شکنی آمریکا در اجرای برجام، شرایط جدیدتری پیدا کرد و حتی این پرسش را پیش روی افراد و گروه‌های دغدغه‌مند و فکور انقلاب قرار داد که ادبیات نفوذ چیست؟ این کلمه در بیان رهبر معظم انقلاب چه معنایی دارد؟ آیا می‌توان برای این کلمه، یک منظومه واژگان تدارک دید؟ الزامات و پیش‌نیازهای فهم مقصود ایشان چیست؟تلاش برای پاسخگویی به این پرسش‌ها در کنار اعتراض به کردار نادرست و رایج سیاسیون و روزنامه‌ها در استفاده جناحی و مقطعی از ادبیات ایشان که معمولاً سبب انحراف افکار عمومی و اذهان نخبگان جامعه از رهنمودهای ایشان می‌شود، انگیزه اساسی تدوین بیانات ایشان در حوزه ادبیات «نفوذ» در یک مجموعه تقسیم‌بندی‌شده است. متأسفانه بیان ایشان در زمان ایراد، با تفاسیر و تحلیل‌های غرض‌آلود و جانبدارانه همراه می‌شود و راه تبیین هنرمندانه و تشریح خلاقانه بیانات حساس ایشان را می‌بندد. کتاب «موریانگی» در ۳۲۰ صفحه و به قلم محمد رستم‌پور در پی آن است که ادبیات نفوذ را در یک چارت منسجم ارائه دهد. این کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن عبارتند از «چرایی و چیستی نفوذ»، «عرصه‌ها و شیوه‌های نفوذ»، «اقسام، آماج و اهداف نفود»، «مکمل و موانع نفوذ» و «پیوست‌ها»ی کتاب که نمودار درختی مطالب فصل‌های گذشته است. کتاب «موریانگی» را مؤسسه انتشاراتی ایران منتشر کرده و به گفته نویسنده، حاصل مطالعه کامل بیانات رهبر معظم انقلاب از سال ۱۳۶۸ تا پایان شهریور ۱۳۹۵ است.

منبع: ایرنا

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «خاتون و قوماندان» رونمایی شد

مراسم رونمایی از تقریظ رهبر بر کتاب «خاتون و قوماندان» همزمان با دهمین سالگرد تأسیس لشکر فاطمیون در مشهد مقدس برگزار شد.کتاب «خاتون و قوماندان» تازه‌ترین محصول فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت به شمار می‌آید که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ نوشته‌اند. این اثر روایت زندگی «ام‌البنین حسینی» همسر شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) فرمانده لشکر فاطمیون است. علیرضا توسلی معروف به ابوحامد روز ۱ مهر ۱۳۴۱ در افغانستان به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۶۳ به ایران مهاجرت کرد. وی در حوزه علمیه اصفهان و سپس در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شد و به موازات تحصیل به کار ساختمانی اشتغال داشت. او تمام زندگی‌اش را رزمنده بود و در جبهه‌ها جنگید. با شروع جنگ ایران و عراق به کردستان رفته و بیش از یک سال در آن منطقه حضور داشت وقتی جنگ ایران و عراق به پایان رسید، برای جنگ با ارتش شوروی به افغانستان رفت و دوباره در سال ۷۴، زمانی که نیروهای طالبان در افغانستان روی کار آمده بودند، برای دفاع از وطنش به جنگ با طالبان رفت و یکی از فرماندهان لشکر محمد رسول الله افغانستان بود. وقتی داعش شکل گرفت و بجران سوریه و بعد هم عراق آغاز شد، او در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۲ راهی سوریه شد. در واقع، او فرمانده و بنیانگذار «لشکر فاطمیون» بود و توانست رزمندگان افغانستانی را برای دفاع از حریم و حرمت حضرت زینب (س) و همچنین اسلام، دور هم جمع کند. یک سال بعد، مصادف با ۹ اسفند ۱۳۹۳ در شهر درعا شهید شد و آرامگاه او در مشهد است. در این تقریظ آمده است: بسمه تعالی سلام خدا بر شهید عزیز علیرضا توسلی مجاهد مخلص فداکار و بر همسر پرگذشت و صبور و فرزانه او خانم ام البنین. حوادث مربوط به مهاجران افغان را که در این کتاب آمده است از هیچ منبع دیگری که به این اندازه بتوان به آن اطمینان داشت دریافت نکرده ام؛ برخی از آن‌ها جدا تأثیر گذار است. ولی از سوی دیگر حرکت جهادی فاطمیون افتخاری برای آن‌ها و همه افغان هاست. دی ۱۴۰۱؛ نوشته صفحه مقابل بسیار زیبا و اثر گذار است.

منبع: شبکه خبر

عملیات اتصال مدارس به فیبرنوری آغاز شد

عملیان اجرایی اتصال مدارس کشور به فیبرنوری با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پردیس آغاز شد .مراسم امضاء تفاهم نامه و آغاز عملیات اجرایی اتصال اینترنت پرسرعت مدارس کشور از طریق فیبر نوری با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار تهران و مسوولان شهرستان پردیس در دبستان شهید همدانی واقع در فاز ۸ پردیس برگزار شد. در این مراسم تفاهم‌نامه عملیات اجرایی اتصال پرسرعت مدارس کشور از طریق فیبرنوری به امضای زارع‌پور وزیر ارتباطات و صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش رسید و بر این اساس تا پایان سال جاری ۳۵ درصد مدارس و تا پایان دولت سیزدهم، همه مدارس و ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش طرح فیبر نوری قرار خواهند گرفت.اغاز عملیان اجرایی اتصال مدارس کشور به فیبرنوریرضامراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این مراسم گفت: این اقدام مهم یعنی شروع اتصال خانوارهای ایرانی ‌به فیبرنوری از مدارس، نوید توجه به مدرسه و آینده‌سازان کشور است. وی با ابراز خرسندی از ورود اینترنت به همه مدارس گفت: این اقدام نشان داد که می‌شود با کار جهادی، فاصله بین رویا و عمل را کم کرد و اکنون می‌توان تحولات پساکرونایی را در مدارس به اجرا در آورد. صحرایی با اشاره به شکاف دیجیتالی افزود: اتصال مدارس به فیبر نوری، شکاف دیجیتالی را برطرف خواهد کرد. البته امکانات دیجیتالی برای مدارس کم نداریم اما به دلیل نبود زیرساخت‌ها از کلان‌شهرها خارج نشده است اما با این اقدام همه جای ایران پایتخت شده است و فاصله بین پایتخت و شهرهای دیگر کم شده که نشان از عدالت است. عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم بیان کرد: با تلاش همکارانم توانسته‌ایم زیرساخت فیبر نوری را ظرف ۳ سال پیش ببریم و در تلاش هستیم تا پایان سال رقم پیش‌بینی شده را به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسانیم و تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار خواهند گرفت. وی با با بیان اینکه در کنار زیر ساخت اینترنت به دنبال اینترنت پرسرعت و باکیفیت هستیم، افزود: تاکنون ۴ هزار روستا را در دولت سیزدهم به اینترنت متصل کرده‌ایم و ۳ هزار روستا باقی‌مانده است که تلاش داریم به سرعت انجام شود. زارع پور افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تعدادی مدرسه تا پایان شهریور به فیبر نوری متصل شوند؛ همچنین تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس و تا پایان دولت سیزدهم همه مدارس به فیبرنوری متصل شوند. وی به ارائه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و افزود: تلاش می‌کنیم همه خدمات پنجره ملی تا پایان سال در خدمت مردم قرار گیرد؛ بنده اسامی هر چهار فرزندم که باید کتاب برایشان تهیه کنند در این سایت مشاهده کردم و امکان ثبت اینترنتی کتاب درسی در کنار ۳ هزار خدمت دیگر برای مردم فراهم است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چهارشنبه آینده آغاز عملیات اجرایی در ۱۰۰ شهر به فیبر نوری را شاهد خواهیم بود و تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار به فیبرنوری متصل می‌شود.

منبع: شبکه خبر

بزرگترین محموله تسلیحاتی آلمان به اوکراین ارسال شد

آلمان محموله جدیدی از تجهیزات نظامی به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو (سه میلیارد دلار) به اوکراین می‌فرستد که بزرگترین محموله از زمان جنگ اوکراین محسوب می‌شود.رویترز به نقل از هفته نامه اشپیگل اعلام کرد، آلمان بزرگترین محموله تجهیزات نظامی را برای تحویل به اوکراین آماده کرده است. آلمان محموله جدیدی از تجهیزات نظامی به ارزش دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو (سه میلیارد دلار) به اوکراین می‌فرستد که بزرگترین محموله از زمان جنگ اوکراین محسوب می‌شود. این محموله شامل ۲۰ دستگاه خودروی پیاده نظام ماردر (Marder)، ۳۰ دستگاه تانک لئوپارد ۱، ۱۵ دستگاه تانک ضد هواپیمای گپارد، ۲۰۰ پهپاد شناسایی، چهار سامانه ضد هواپیمای ایریس – تی Iris-T شامل مهمات، گلوله توپخانه و بیش از ۲۰۰ خودروی زرهی رزمی و لجستیک می‌شود.

منبع: شبکه خبر

آمریکا از آفریقای جنوبی عذرخواهی کرد

وزارت خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که سفیر آمریکا بابت اظهاراتش در مورد کمک تسلیحاتی کیپ‌تاون به روسیه عذرخواهی کرده است.این ادعا روابط دیپلماتیک دو کشور را درگیر تنش کرد. دپارتمان روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی (DIRCO) اعلام کرد که روبن بریگتی، سفیر آمریکا از دولت و مردم آفریقای جنوبی به دلیل اظهاراتش عذرخواهی کرده است. وزارت خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پس از دیدار امروز، سفیر روبن بریگتی اعتراف کرد که از مرز عبور کرده و از دولت و مردم آفریقای جنوبی عذرخواهی کرده است.» بریگتی در توییتر خود نوشت: «از فرصتی که امروز عصر با نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آمریکا به دست آمد و هرگونه برداشت نادرست ناشی از اظهارات عمومی خود را اصلاح کردم، سپاسگزارم. در گفتگوی خود، مجدداً بر شراکت قوی بین دو کشور و دستور کار مهمی که روسای جمهور ما به ما داده اند، تأکید کردم.» به گفته کلایسون مونیلا، سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی، کمیته‌ای که بر صادرات سلاح در آفریقای جنوبی نظارت دارد «هیچ سابقه‌ای از فروش تاییدشده سلاح توسط آفریقای جنوبی به روسیه در بازه زمانی مورد نظر (از زمان آغاز جنگ اوکراین) ندارد. اگر جرمی صورت گرفته باشد، قانون جاری خواهد شد».روبن بریگتی، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی هفته گذشته در کنفرانسی خبری مدعی شد که این کشور در دسامبر سال گذشته میلادی به صورت مخفیانه سلاح‌ها و مهمات خود را از طریق یک کشتی باری روسیه در پایگاه نیروی دریایی «سایمونز تاون» به روسیه فرستاده است. او کمک تسلیحاتی آفریقای جنوبی به آمریکا را «کاملا غیرقابل‌قبول» دانست و گفت: واشنگتن مطمئن است که این سلاح‌ها در کشتی مذکور بارگیری شده‌اند و من حاضرم بر سر زندگی‌ام شرط ببندم که این گزاره دقیق است! سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی تایید کرد که تحقیقاتی در جریان است تا وقایع مربوط به پهلو گرفتن کشتی باری روسیه در بندر آفریقای جنوبی بررسی شود. او گفت که هنوز هیچ سندی که نشان‌دهنده بارگیری سلاح و مهمات توسط این کشتی باشد، پیدا نشده‌ است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در بررسی مستقل خود مدعی شده که این کشتی از ششم تا هشتم دسامبر سال گذشته در پایگاه نیروی دریایی آفریقای جنوبی بوده و کشتی باری روس به نام «لیدی آر» با شرکتی ارتباط دارد که به دلیل جابجایی سلاح برای روسیه، توسط آمریکا تحریم شده است. این ماجرا می‌تواند آسیب زیادی به روابط آمریکا با این متحد مهم آفریقایی‌اش بزند، اما مونیلا در توییتر نوشت که کیپ‌تاون برای رابطه‌ای که با آمریکا دارد ارزش قائل است و این رابطه را « صمیمی، قوی و برای هردو کشور سودمند دانست».وزارت خارجه از سفارت ایالات متحده در پرتوریا خواست تا از کانال های دیپلماتیک مستقر برای انتقال نگرانی ها یا شفاف سازی در مورد هرگونه سوء تفاهمی که ممکن است در روابط ایجاد شود استفاده کند. این آژانس گفت آفریقای جنوبی به دلیل داشتن یکی از سخت‌گیرانه‌ترین فرآیندها هنگام فروش سلاح به کشورها در سطح جهانی شناخته شده است. این فرآیند توسط کمیته کنترل تسلیحات کنوانسیون ملی (NCACC) مدیریت می شود که از طریق قانون پارلمان، قانون ملی کنترل تسلیحات متعارف ۴۱ سال ۲۰۰۲ (قانون NCAC) و قانون اساسی ایجاد شده است. همچنین، آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه با نالدی پاندور، وزیر روابط و همکاری بین المللی آفریقای جنوبی گفت و گو کرد و بر اهمیت مشارکت استراتژیک ایالات متحده و آفریقای جنوبی تأکید کرد. بر اساس بیانیه متیو میلر، سخنگوی آمریکایی، او مجدداً بر همکاری در اولویت های مشترک از جمله بهداشت، تجارت و انرژی تاکید کرد.

منبع: ایسنا

موج جدید حملات موشکی فلسطین به اسرائیل آغاز شد

همزمان با گزارش رسانه‌های فلسطین مبنی بر آغاز موج جدیدی از حملات موشکی به شهرها و شهرک های صهیونیست نشین مجاور غزه، جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای رژیم صهیونیستی را به گرفتن انتقام شهادت ایاد الحسنی، عضو شورای نظامی و فرمانده عملیات در گردان‌های سرایا القدس تهدید کرد.شبکه الجزیره اعلام کرد که مقاومت فلسطین در نوار غزه با پرتاب چند موشک شهر «عسقلان» و «اشدود» را هدف قرار داد. منابع همچنین از حملات راکتی و موشکی مقاومت به شهرک‌های صهیونیست نشین مجاور نوار غزه خبر دادند. طبق گفته منابع محلی آژیرهای خطر در شهرک های مذکور به صدا درآمده است. در همین راستا، گردان‌های سرایا القدس در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که حملاتش به مواضع صهیونیست‌ها را ازسر می‌گیرد. در این بیانیه آمده است: مقاومت خود را برای چند ماه رویارویی مهیا کرده است و کسانی که ظلم پیشه کردند خواهند دید که به زودی به چه مجازاتی گرفتار خواهند شد. جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: مقاومت به عنوان رویکردی منسجم و ثابت ادامه خواهد یافت و پاسخ ما به جنایت شهادت ایاد الحسنی ادامه دارد. جهاد اسلامی در این بیانیه تاکید کرد: الحسنی پس از حمله اسرائیل و درحالی که مشغول انجام وظایف جهادی خود در مدیریت نبرد برای انتقام آزادگان بود، به شهادت رسید. رژیم صهیونیستی بامداد سه‌شنبه حملاتی را در نوار غزه آغاز کرد که تا به امروز ادامه داشته و تا بدین لحظه منجر به شهادت و مجروح شدن ده‌ها فلسطینی شده است. این جنایت صهیونیست‌ها واکنش قاطعانه مقاومت فلسطین در نوار غزه را به همراه داشته و گروه‌های مقاومت نیز از روز چهارشنبه موشک‌باران اراضی اشغالی را در دستور کار قرار داده‌اند.

منبع: ایسنا

نشان ملی قند پارسی رونمایی شد

در آستانه سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی نشان ملی قند پارسی صبح امروز ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در تالار رودکی با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان فارسی و اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد. غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم رونمایی از قند پارسی گفت: هر جا سخن از ایران، زبان فارسی وهویت ایرانی است نام فردوسی مطرح می‌شود و پای او در میان است و این موضوع برای ایرانیان مایه افتخار است که کتابی دارند با۶۰ هزار بیت و هزار سال سابقه که همه آن را می‌خوانند و می‌فهمند و چنین کتابی شاید در میان دیگر ملت‌ها نظیر نداشته باشد. به گفته رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در زورخانه‌ها و ورزش باستانی همه جا نام فردوسی و شعرهای حماسی‌اش وجود دارد،در شهرها و روستاها مردم در مناسبت‌های گوناگونی اشعار شاهنامه را می‌خوانند همچنین اینکه شاعران دیگر هم از فردوسی یادکرده‌اند مانند سعدی که گفته است: چه خوش گفت فردوسی پاکزاد که رحمت بر آن تربت پاک باد میازار موری که دانه کش است.... حدادعادل می‌گوید: شاهنامه سرشار از حکمت و معارف اسلامی است و هویت ایرانی را نشان می‌دهد و گنجینه‌ای برای لغت شناسانشده است به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پاسداشت زبان فارسی را همان روز فردوسی نامیده است. وی افزود: همه ملت‌ها احتیاج به هویت ملی دارند که در برابر طوفان جهانی شدن خود را حفظ کنند ما هم با زبان فارسی هویت خود راگرامی می‌داریم تا هم حافظ ارزش‌های معنوی و ملی خود باشیم و هم با سایر ملل تبادل فرهنگی داشته باشیم. همچنین محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع تجلیل از زبان و خط فارسی در اولویت‌های اصلی وزارتفرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است. زبان فارسی را به عنوان نماد هویتی ایران تجلیل می‌کنیم چراکه این زبان از مولفه‌های وحدتآفرین در جامعه ماست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: پس از سیر تاریخی ورود اسلام، ایرانیان با همه وجود به خدمت اسلام در آمدند و آن را توسعهدادند بسیاری از ادبای زبان عربی، ایرانی هستند و در حوزه‌های مختلف علمی و دینی در همه شاخه‌ ایرانیان و فارسی زبانان با قوتدر میدان حاضر هستند. اسماعیلی با اشاره به گنجینه‌های زبان فارسی تصریح کرد: رودکی پدر شعر فارسی، فرودسی با سرودن شصت هزار بین در شاهنامه،نظامی گنجوی، سعدی، مولوی و حافظ هر یک گنیجینه‌ای بزرگ از آموزه‌های ایرانی اسلامی را به زبان فارسی برای ما به یادگارگذاشتند وقتی از این گنجینه‌های بزرگ صحبت می‌کنیم تنها موضوع زبان فارسی نیست بلکه زبان فارسی به دلیل قدرت بالایی که درانتقال مفاهیم دارد فضایل اخلاقی را به جامعه آموزش می‌دهد. وی افزود: ما ایرانیان با گویش‌ها، لهجه‌ها و زبان‌های مختلف به زبان فارسی می‌بالیم و به آن افتخار می‌کنیم آن را از مهم ‌ترین نمادهایهویتی خود حساب می‌کنیم زبان فارسی یک حوزه فرهنگی گسترده‌ای را بهم متصل کرده است از هند و آسیای میانه تا ترکیه،تاجیکستان، افغانستان و هند.

منبع: خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha