دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1086223
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۱
تصاویر/ برگزاری نشست تخصصی «گونه شناسی نظریه های تکفیر» در حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه های تکفیری وهابیّت» به همت موسسه تخصصی دارالاعلام با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «بررسی اندیشه‌های تکفیری وهابیت» با عنوان «گونه شناسی نظریه‌های تکفیر» به همت موسسه تخصصی دارالاعلام با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان در سالن آمفی تئاتر دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام روح الله حیاتی مقدم پژوهشگر موسسه دارالاعلام قم، به تشریح دو نظریه اصلی در باب تکفیر پرداخت و اظهار داشت: در باب تکفیر دو نظریه اصلی وجود دارد، نظریه اول تکفیر را به دو حوزه نظر و عمل تقسیم کرده و معیار اصلی تکفیر را حوزه عمل و قتل می‌داند، یعنی تکفیری کسی است که علاوه بر حوزه نظر، اقدام عملی نیز انجام می‌دهد.

وی افزود: این نظریه مبتنی بر اشکالات جدی بوده و نتیجه آن به اینجا ختم می‌شود که ما وهابیت مدخلی (وهابیّت تبلیغی) را با اینکه سر سفره محمد بن عبدالوهاب نشسته، تکفیری محسوب نکنیم و گفتمان آنها را مقابل داعشی که اتفاقا او هم سر سفره محمد بن عبدالوهاب نشسته است، بدانیم.

حجت الاسلام حیاتی مقدم با بیان اینکه نظر دوم معیار اصلی تکفیری بودن را تکفیر در حوزه نظر و اندیشه می‌داند، ولو اینکه منجر به قتل نشود، یادآور شد: طبق این نظریه نمی‌توان وهابیت اعم از تبلیغی و داعشی را از دایره تکفیری‌ها بیرون انداخت و گفتمان مدخلی‌ها از هیچ فرصتی جهت تقابل با داعش برخوردار نیست، به‌علاوه اینکه خطر وهابیت تبلیغی بیشتر از طیف عمل گرا، داعشی و مسلح است.

وی خاطر نشان کرد: اساسا مقدمه اصلی تکفیر اهل شهادتین، تشریع من دون الله است، اگر بگوییم در عصر حاضر تکفیری بودن مسئله‌ای اشتراکی است و اختصاص به جریان تکفیری وهابی ندارد، در واقع جبهه حق را متهم به ارتکاب جعل و تشریع من دون الله کرده‌ایم.

پژوهشگر موسسه دارالاعلام قم در ادامه با تقسیم تکفیر به حق و باطل، اظهار کرد: مراد از تکفیر حق، آن است که طبق دستور خدا و رسول باشد و مراد از تکفیر باطل عدم تطابق با دستور خدا و رسول است.

وی خاطرنشان کرد: تکفیر حق مربوط به جایی است که یک عقیده، قول یا عملی، در تضاد صد در صد با ارکان اسلام، یعنی توحید و رسالت باشد و فقها این بحث را با عنوان انکار ضروری دین بیان کرده‌اند.

در پایان جلسه، حجت الاسلام حیاتی مقدم به سوالات پژوهشگران حاضر در نشست پاسخ داد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha