سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
jتصاویر/ مراسم نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین قاضی نیاز حسین نقوی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: مرحوم سید قاضی نیاز حسین الگو و نمادی از همبستگی ایران و پاکستان می باشد که وی نماد از چهره ای است که عمری در نظام ایران اسلامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در جلسه تکریم از خدمات مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مرحوم سید قاضی نیاز حسین نقوی از علمای پاکستان و رئیس سابق جامعة‌المنتظر پاکستان که در دفتر مدیرحوزه های علمیه و با حضور نمایندگان نهادهای علمی و حوزوی و بین المللی برگزار شد، ضمن بیان این که علما پیشگامان رونق دستگاه مکتب امام صادق علیه السلام هستند ابراز داشت: امام صادق علیه السلام به دلیل شرایطی که در عصر ایشان فراهم شد، تراث علمی عظیمی از باب معرفتی و روایی باقی گذاشت و این امر بیش از ثلث تراثی است که از کل ائمه(ع) باقی مانده است.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: قریب ۶۰ هزار حدیث از امامین صادقین علیهما السلام یعنی نیمی از کل تراث پیامبر خدا(ص) به وجود آمده است، لذا در آن زمان شرایط به گونه ای رقم خورد که میراث این دو امام این عظمت و شکوه و فراگیری را پیدا کرد.

مدیر حوزه های علمیه تشریح کرد: عمر طولانی امام صادق علیه السلام، امامت بیش از ۳۰ ساله ایشان بر جامعه، وجود شرایط خاص و تشخیص راهبردی در جامعه خود از عوامل مهمی بودند که موجب شد در زمان آن امام بیش از ۴۰ هزار حدیث و بیش از دو هزار از روات وجود داشته باشند، لذا در حقیقت امام صادق علیه السلام از آن فرصت ها برای معماری جامعه فکری و شیعی استفاده کرده اند.

وی خاطر نشان ساخت: از ویژگی امامین صادقین(ع) این است که غیر از بجا گذاشتن حجم عظیم روایت و آثار و شاگردانی از نظر کیفیت نیز، اخلاق و معارف فقه ما بسته به مبانی امام صادق علیه السلام دارد و اگر همه معارف شیعه را برداریم و معارف صادقین باقی باشد بیش از ۷۰ درصد معارف شیعی به واسطه معارف این دو امام باقی خواهد ماند و این همان مهندسی جامع می باشد که امامین انجام دادند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: امام صادق علیه السلام در آن زمان در عرصه تضارب افکار و آرا در مواجهه با مذاهب و ادیان مختلف قرار داشتند و در این برهه تشخیص دادند در صورت عدم تبیین، بخش عمده ی از معارف الهی از بشر دور خواهد ماند در اینصورت پرچمدار تبیین نقشه کلان در زمینه تببین معارف الهی و گشاینده درهای حکمت به سوی بشریت بودند.

وی ادامه داد: توحیدی که امام صادق علیه السلام تبیین کرده اند از اموری است که هنوز هم فلاسفه و متکلمین عصر حاضر از درک آن عاجز هستند، نظامات سیاسی و اجتماعی اسلام را در روایات امام صادق علیه السلام شاهد هستیم و در مواجهه با این دریای مواج احساس غرور می کنیم.


مدیر حوزه های علمیه وظیفه حوزه های علمیه را تبیین معارف امام صادق علیه السلام دانست و خاطرنشان ساخت: حوزه های علمیه کجا و انوار امام صادق علیه السلام کجا ما هنوز در آغاز کار هستیم و باید مبانی دینی ناب را از معارف اهل بیت علیهم السلام استخراج کنیم و به جوامع بشری که از وضایف مهم ما می باشد منعکس نماییم. در زمان حاضر حوزه های علمیه وظایف بسیار دشواری بر دوش دارند که باید پاسخگوی تدورات تاریخ باشند.


وی تصریح کرد: حوزه در این ۱۰۰ سال معاصر بالاخص بعداز انقلاب راه بسیار بزرگی طی کرده است و نهادهای همچون جامعه الممصطفی شکل داده که یک شبکه نورانی و زنجیره وار در سرتاسر عالم می باشد که باید معارف الهی و نبوی را استخراج و به بشر تبیین کند.


آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: برگزاری چنین مراسمات بزرگداشت برای علمای بین المل، نشان از رویکرد جهانی و بین المللی حوزه است و مادر سوگ عالمی فداکار جمع شده ایم که در تبیین معارف اهل بیت علیهم السلام تلاش های بسیار داشت و پیمودن مسیر علمای همچون مرحوم قاضی حسین نقوی نیازمند شناخت مسیر و حرکت در جامعه است که این راه سربازان فداکار و کمر همت بسته می خواهد.
وی تصریح کرد: برای بنده در ۳۰ سال گذشته افتخاری است که با علمای پاکستان ارتباط داشتم و در همه اینها عظمت پاکستان را دیده ام و شور و همیت دینی و شیعیان پاک و ناب جایگاه محوری در حرکت امت اسلام دارد و در اینده تاریخ جهان اسلام جایگاه مهمی خواهد داشت.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: تحقق جایگاه راهبردی و فوق العاده اثرگذار پاکستان اقتضای برداشتن گام های بلندتری در پاکستان دارد، ما باید هزار نمونه از این علما در جای جای پاکستان داشته باشیم و علما متخصص در حوزه فقه، اصول و ... تربیت کنیم، چرا که در آینده معادلات منطقه شیعه پاکستان وزن قوی و حجیم و موثری خواهد داشت و این مستلزم حضور علمای این کشور در همه رشته ها می باشد.
وی در پایان خاطر نشان ساخت: سید قاضی نیاز حسین الگو و نمادی از همبستگی ایران و پاکستان می باشد که وی نماد از چهره ای است که عمری در نظام ایران اسلامی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه نیز در در ادامه این مراسم تصریح کرد: این جلسه به پاس بزرگداشت شخصیتی می باشد که در جمهور اسلامی ایران و پاکستان منشا اثر ارزشمندی بوده و نمادی از خدمات حوزه و چهره تقریب حوزه های علمیه است.


حفاظ سید ریاض حسین نقوی نیز در این مراسم به بیان فعالیت های مرحوم سید قاضی نیاز حسین در امر تبیین معارف دینی و تقویت روز افزون حوزه های پاکستان خاطرنشان ساخت: وی در بین طلاب جامعه المنتظر ممتاز بود و از همه طلاب باهوش و با درس خوان بوده و مدارسی همچون جامعه رضوی را تاسیس کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha