دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
محمدرضا علیان زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد

حوزه / محمدرضا علیان زادگان در نشست خبری کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد گفت: این قیام جریان‌ساز آنگونه که لازم است در هنر مورد توجه قرار نگرفته است. این قیام ظرفیت تبدیل شدن به مستند های تلویزیونی و رادیویی را داراست اما معمولاً کارهایی که در این رابطه تولید شدند صرفاً آثار تاریخی بوده اند درحالیکه می‌شود از وجوه مختلف به این قیام توجه داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست مطبوعاتی کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد با حضور محمدرضا علیان زادگان عضو شورای سیاستگذاری و مدیرعامل بنیاد قیام ۱۵ خرداد، حسین قرائی دبیر کنگره، موسی فقیه حقانی رئیس شورای سیاستگذاری، گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر و حسن اصلانی شاهد عینی قیام ۱۵ خرداد امروز ۲۵ اردیبهشت در اداره کل روابط عمومی صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای جلسه فقیه حقانی رئیس شورای سیاستگذاری در سخنانی گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی قیام ۱۵ خرداد سرمشقی برای نهضت های آزادیبخش شد. برای نمونه می توانم به قیام مردم فلسطین بر علیه رژیم صهیونیستی اشاره کنم.

وی افزود: ما باید بتوانیم آرمان‌های ۱۵ خرداد را تبیین کنیم برگزاری این کنگره گامی در جهت رسیدن به این خواسته است البته آرمان‌ها وقتی ماندگار می‌شود که با زبان هنری به تصویر کشیده شود. لازم به ذکر است برای فعالیت‌های هنری در حوزه‌های دینی و انقلابی باید از کارهای مناسبتی دوری کرد بلکه با پژوهش و آگاهی زمینه‌ساز خلق خلق آثار دقیقی بود. در این راستا روزشمار تحقیقی قیام امام خمینی آماده چاپ شده است. همچنین رونمایی ۳۰۰ صفحه از قیام ۱۵ خرداد به زودی توسط این کنگره انجام خواهد شد.

علیان زادگان مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد و عضو شورای سیاستگذاری کنگره نیز در سخنانی اظهار کرد: خوشحالم در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی برگزار کننده چنین رویدادی هستیم. ۱۵ خرداد قیامی بر علیه ظلم و ستم بود که متاسفانه آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: این کنگره همچنین ادای دینی به شهدای قیام ۱۵ خرداد است البته نمی شود با چنین رویدادهایی ادای دین کاملی داشت اما این حداقل کاری است که از دستمان بر می‌آید. در ضمن این کنگره قدمی در راستای جهاد تبیین می باشد.

حسین قرایی دبیر کنگره نیز تأکید کرد: قیام ۱۵ خرداد ظرفیت تبدیل شدن به مستند های تلویزیونی و رادیویی را داراست اما معمولاً کارهایی که در این رابطه تولید شدند صرفاً آثار تاریخی بوده اند درحالیکه می‌شود از وجوه مختلف به این قیام توجه داشت.

وی اضافه کرد: در حوزه شعر و خاطره کارهای نسبتاً خوبی تولید شده است اما در هنر به ویژه سینما و تلویزیون چندان شاهد اتفاقات خوبی نبوده ایم. صدا و سیما با همکاری بنیاد ۱۵ خرداد تلاش می‌کند تا بانی جریان‌های فکری و عملی در حوزه ۱۵ خرداد باشد.

گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر هم در این برنامه تصریح کرد: هشت سال دفاع مقدس ماندگار شده و فیلم ها و آثار بسیاری در این رابطه تولید شده اند چراکه خاطرات رزمندگان ثبت شده اما در حوزه قیام ۱۵ خرداد چنین اتفاقی رخ نداده است برای همین هم کارهای تولیدی در این رابطه مطلوب نیست.

اصلانی نیز در پایان این جلسه تاکید کرد: من در زمان قیام ۱۵ خرداد ۱۳ ساله بودم اما به روشنی همبستگی مردم را در آن روز به یاد دارند

در انتهای مراسم از پوستر این رویداد رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha