شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نیلی پور

حجت الاسلام نیلی پور نیاز امروز شیعه و هویت شیعی را دفاع فرهنگی عنوان کرد و گفت: باید در حوزه های علمیه طلاب و روحانیون و اساتید، خوب فهم دین نموده و سپس این فهم دینی را بومی سازی و به روزرسانی کنند و با توجه به ادبیات کودک و نوجوان تبدیل به یک غذا و محصول فرهنگی نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه در اصفهان، حجت الاسلام مهدی نیلی پور ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه امام صادق(ع) اصفهان با اشاره به این که دشمنان اهل بیت(ع) و منافقین پس از رحلت رسول اکرم(ص) جنگ ترکیبی را علیه اهل بیت(ع) ایجاد کردند اظهار داشت: جنگ ترکیبی دشمنان اهل بیت، ترکیبی از جنگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بود، یعنی در تهاجم سیاسی خلافت امیرمومنان(ع) را غصب کردند و در تهاجم اقتصادی فدک را غصب و در تهاجم فرهنگی نیز منع حدیث کردند.

وی افزود: دشمنان اهل بیت(ع) با شعار "حَسْبُنَا کِتَابُ الله" یک اتفاق بسیار شوم فرهنگی که مردم را از نظر فرهنگی و شناختی دچار فقر کردند رقم زدند و دستور سیاسی و حکومتی دادند تا هر جا حدیثی وجود دارد آتش زده شود و حتی نوشتن حدیث را حرام کردند.

استاد حوزه با بیان این که امام صادق(ع) منع حدیث را از بین بردند گفت: اقدام بزرگی که امام صادق(ع) انجام دادند این بود که جریان منع حدیث که یک فقر فرهنگی، روایی و شناختی در جامعه اسلامی ایجاد کرده بود را از بین بردند، زیرا در زمان امام درگیری دو قدرت اموی و عباسی رخ داد و این درگیری، تنفسی به شیعه و یک فضای باز فرهنگی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: نهادینه کردن حدیث و حدیث خوانی یکی از اقدامات امام صادق(ع)می باشد که امام جریان منع و تحریم حدیث را به وجوب نقل حدیث و آموزش و کادرسازی محدثین تبیدل کردند و تا 4 هزار شاگرد در مکتب امام تلمذ نمودند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان با تاکید بر لزوم تلاش بیشتر طلاب و شاگردان مکتب امام صادق(ع) در رونق بخشی به جریان حدیث تصریح کرد: یکی از وظایف جدی ما این است که جریان حدیث را در جامعه رونق دهیم تا مقابل فقر فرهنگی، شناختی و مکتبی که جوان و جامعه ما با آن روبه رو می باشد گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی از جدی ترین رسالت های ما به عنوان شاگردان مکتب امام صادق(ع) حفظ، نقل، کتابت، شرح، روایت و درایت حدیث است و یکی از دستورات امام صادق(ع) کتابت حدیث بوده است، زیرا هر چه حدیث در زمان رسول اکرم(ص) بود از بین بردند و فرمودند "احادیث را بنویسید، حفاظت و صیانت کنید، چرا که امروز و فردا به این روایات و احادیث محتاج می شوید".

حجت الاسلام نیلی پورجامعه جهانی و جامعه شیعه را تشنه روایات امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: باید روایات حضرت نوشته، گفته، ضبط و توضیح داده شود و جلسات حدیث خوانی و به ویژه باید نهج البلاغه امیرمومنان را رونق دهیم.

وی افزود: این که از پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) روایت است که"مَن حَفِظَ علی امّتی أرْبَعینَ حَدیثا ینْتَفعونَ بِها فی أمْرِ دینِهِم، بَعثَهُ اللّهُ یومَ القِیامَةِ فَقیها عالِما"، به این دلیل بوده است که دشمن اصرار داشته اند، روایات و سخنان اهل بیت(ع) را محو کند و امحاء حدیث راهبرد منافقین در طول تاریخ بوده است.

استاد حوزه با اشاره به راهبرد دشمنان اهل بیت(ع) در جلوگیری از دستیابی مردم به سرچشمه کلام پرنور ائمه اطهار(ع) گفت: اگر مردم در تاریکی و ظلمت بمانند، شیطان آنها را صید می کند و یکی از منابع نور، کلام اهل بیت است، همچنان که در زیارت جامعه کبیره می فرماید "کَلَامُکُمْ نُورٌ وَ أَمْرُکُمْ رُشْدٌ وَ وَصِیَّتُکُمُ التَّقْوَی".

وی دومین اقدام امام صادق(ع) را تفسیر حدیث بیان کرد و ادامه داد: ما تفاسیری داریم که تنها تفسیر به روایت است و صدها روایت از امام صادق(ع) در تفسیر آیات قرآن و در موضوعات فقهی، اخلاقی و اعتقادی است.

کارشناس مذهبی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات امام صادق(ع)، تشکیل سازمان وکالت بود، یعنی تعدادی از شاگردان را کادرسازی و به بلاد شیعه اعزام کردند، زیرا پهنه جغرافیای شیعی گسترده شده بود و شاگردان امام ، علم و فضایل اهل بیت را به شیعیان می رساندند و مردم سوالات علمی، اخلاقی و کلامی را می پرسیدند و وجوهات خود را پرداخت می کردند.

مدیر بنیاد مهدویت و آینده پژوهی اصفهان، داشتن فکر جهانی برای توسعه تفکر شیعی را یک امر ضروری دانست و افزود: این اقدام امام درسی برای ما دارد و آن این است که باید فکر ما، فکر جهانی شود و فریاد و صدای اسلام باید به همه جهان برسد و باید شاگردان امام صادق(ع) به عنوان یک استوانه و تجسم دینی در شهر، روستا و در دیگر کشورها رفته و علم، نور و مکتب امام صادق(ع) را به مردم برسانند.

وی خاطر نشان کرد: تشکیل سازمان وکالت توسط امام صادق(ع) در زمان سایر ائمه اطهار رشد کرد تا آن که امام زمان(عج) نواب اربعه را یافتند، در زمان امام صادق(ع) سازمان وکالت بیش از 250 نفر عضو داشت.

استاد حوزه تأکید کرد: امروز به عنوان روحانیت شیعه و شاگردان امام صادق(ع) باید افراد زبده، درس خوانده، عالم، عادل، عاقل و عامل به دین و بی رغبت به دنیا وجود داشته و پل انتقال مفاهیم دینی در داخل و خارج از کشور و در هر نقطه ای که نیاز است باشند

حجت الاسلام نیلی پور یکی از سفارشات و اقدامات مهم حضرت را اهمیت امام به هویت اجتماعی شیعه بیان کرد و افزود: پس از واقعه غدیر وضعیت برای شیعه بسیار دشوار شد و در دروان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شیعه نهالی شد که می توانست خود را عرضه کند، لذا امام به ایجاد هویت اجتماعی شیعه پرداختند و به تفکر و مکتب شیعه رسمیت دادند.

وی یادآور شد: امروز شیعه در دنیا یک هویت جهانی پیدا کرده است و اکنون در تمام دانشگاه های جهان کرسی شیعه شناسی وجود دارد و این مدافع علمی می خواهد، چرا که یک زمان در عاشورا امام حسین(ع) و یاران سیدالشهدا برای حفظ مکتب جان دادند و شمشیر امام صادق(ع) نیز برای دفاع از مکتب، زبان و قلم بود.

وی نیاز امروز شیعه و هویت شیعی را دفاع فرهنگی عنوان کرد و گفت: باید در حوزه های علمیه طلاب و روحانیون و اساتید، خوب فهم دین نموده و سپس این فهم دینی را بومی سازی و به روزرسانی کنند و با توجه به ادبیات کودک و نوجوان تبدیل به یک غذا و محصول برای نسل جوان نمایند.

استاد حوزه یکی دیگر از آموزه های امام صادق(ع) را آموزش زیارت و ارتباط با معصوم بیان کرد و افزود: عمده روایات مربوط به فضائل زیارت امام حسین(ع) مربوط به امام صادق(ع) است و بزرگ ترین پرچم از نظر علمی در دفاع از عاشورا و مکتب امام حسین (ع) در دست امام صادق(ع) می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha