پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست علمی-نقش کنشگران فمنیسم بر وضعیت حجاب در ایران

حوزه/ رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه نیازمند تبدیل مباحث نظری به علوم کاربردی هستیم، عنوان کرد: از سال ۱۴۰۱ زمینه‌ای فراهم آمد تا میان حوزه‌های مختلف گفتمان ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد عصر امروز در دومین جلسه رؤسای انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم که در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، اظهار کرد: یکی از چالش‌های امروز این است که موضوعات میان رشته‌ای با نگاه‌های تخصص زده‌ شده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه استفاده‌های بسیاری از میزهای میان رشته‌ای داریم، مطرح کرد: این میزها می‌تواند چالش‌های معرفتی ایجاد کند و در همان محل شاهد رفع آن باشیم که در نهایت منجر به تقویت افراد خواهد شد.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه نیازمند تبدیل مباحث نظری به علوم کاربردی هستیم، عنوان کرد: از سال ۱۴۰۱ زمینه‌ای فراهم آمد تا میان حوزه‌های مختلف گفتمان ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این گفتمان‌ها به دنبال نقطه درگیری با جامعه‌شناسان و روانشناسان هستیم، خاطرنشان کرد: مسئله‌های روی میز ما در حوزه زن و خانواده مسائلی است که سر زبان‌ها افتاده و برای آن‌ها دعوا و معرکه وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد ادامه داد: اعتقاد ما این است که امروز مسئله چیز دیگری است که سرریز آن در عفاف و حجاب مشخص شده است.

وی با بیان اینکه مسئله امروز تحولات نسل جدید به سمت فردگرایی است، تصریح کرد: امروز در هم‌باشی‌ها و عشق‌های دانشگاهی نیز شاهد فردگرایی هستیم و تا زمانی باهم هستند که از آن لذت می‌برند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده اضافه کرد: چنین انسانی تاریخ ندارد و با پیشینیان خود احساس هم‌بستگی ندارد و نیازی به تاریخ و گذشته نیز ندارد.

وی هویت زنانه و مردانه را مدنظر قرار داد و افزود: تفاوت‌های زنان و مردان می‌تواند موجب نشاط هرچه بیش‌تر آن‌ها شود، ولی باتوجه به اینکه این افراد برای این تفاوت‌ها تربیت نشده‌اند، امروز شاهد هستیم که تفاوت‌ها منجر به ایجاد اختلاف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز چالش‌های خود را نشناخته‌ایم، یادآور شد: تا زمانی‌که این چالش‌ها را نشناسیم و به دنبال رفع آن نباشیم به موفقیت نخواهیم رسید.

وی با بیان اینکه باید با هیأت‌های علمی هم‌اندیشی‌های مسئله شناسی‌ داشته باشیم، ابراز کرد: اگر بتوانیم این مسئله ها را بشناسیم در آینده می‌توانیم جریانات خوبی را ایجاد کرده و به راه بیاندازیم.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده با اشاره به اینکه امروز با نسلی طرف هستیم که نسبت به آینده ابهام دارد، بیان کرد: این ابهام‌ها در موضوعات مختلف دیگری ازجمله حجاب و عفاف سرریز کرده است.

وی افزود: حجاب وجه نمادین سیاسی و امنیتی به خود گرفته است و افرادی که با جمهوری اسلامی نیز دشمنی دارند در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد با بیان اینکه در حوزه عفاف و حجاب تصمیم‌گیران باید فعالان اجتماعی باشند، اظهار کرد: مشکل امروز ما این است که افراد در جای خود قرار ندارند.

رئیس پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: امروز تصمیم‌گیری‌ها در اتاق‌های درب بسته انجام می‌شود و هیچ گفتمانی با این نسل پوست انداخته انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه موضوع حجاب در آینده خطراتی دارد و مقابله با آن نیز هزینه‌ دارد، مطرح کرد: فهم و تحلیل حاکمیت و تحولات اجتماعی دو عنصر اساسی است و اگر در بحث حجاب کوتاه بیاییم در ادامه شاهد بروز مسئله‌های مختلفی خواهیم بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha