چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
کتابخوانی

حوزه/ کارشناس فرهنگی از رسانه ها و نخبگان جامعه خواست تا کتاب های خوب را به مردم و نسل جوان معرفی کنند و گفت: ما باید زمینه ای فراهم کنیم که بچه ها از همان سنین کودکی، علاقه مند به کتابخوانی شوند.

هنگامه سیدتقیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که تأکید بر اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی نباید محدود به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و یا رویدادهای از این قبیل باشد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در طول سال های مختلف به مناسبت های گوناگون بر اهمیت کتابخوانی و امر مطالعه تأکید دارند و در بازدید از نمایشگاه امسال کتاب تهران نیز بار دیگر بر این مساله و مطالبه تأکید داشتند که گویای اهمیت مسئله است.

کارشناس فرهنگی همچنین افزود: یکی از بایسته های کلیدی در این رابطه ناظر به لزوم معرفی کتاب خوب است که در این خصوص به نظرم هم رسانه ها و هم نخبگان باید بیش از پیش فعال باشند، البته هر کسی در هر جایگاه و مسئولیتی که هست باید نسبت به این قضیه دغدغه و اهتمام داشته باشند و حتی در جمع های خانوادگی و دوستانه نیز به معرفی آثار خوب بپردازد.

نیازمند نهضتی فراگیر و مستمر هستیم

وی گفت: اگر نهضتی فراگیر و مستمر در این رابطه شکل بگیرد، قطعاً در سال های آینده خبرهای خوبی از افزایش سرانه مطالعه در کشور خواهیم شنید، چرا که کتاب خوب اگر معرفی شود، مخاطب خود را به تدریج پیدا می کند و فرهنگ انس با کتاب در جامعه شکل گرفته و رواج می یابد.

این کارشناس و پژوهشگر فرهنگی که هم اکنون مشغول تحصیل در سطح ۴ حوزه و همزمان مقطع دکتری رشته مدرسی مبانی نظری اسلام در دانشگاه تهران است، ادامه داد: گرچه به جهت افزایش قیمت کتاب، تهیه آن برای بخشی از مردم دشوار شده اما با گسترش اپلیکیشن ها که تخفیف خوبی هم ارایه می دهند تا حدودی می توان به ترویج کتاب خوانی همت گماشت، کما این که به خصوص در بخش خواهران طلبه میزان استقبال از اپلیکیشن ها خوب بوده است.

وی افزود: در حال حاضر نشر هاجر برخی از آثار خود را در چهار اپلیکیشن "مدرس"، "پژوهان"، "نور" و "طاقچه" عرضه می کند به نحوی که تنها در اپلیکیشن مدرس، تاکنون ۱۴ جلد کتاب درسی بارگذاری شده است تا طلبه ها بتوانند از این امکان برای خرید کتاب اقدام نمایند.

لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی

کارشناس فرهنگی همچنین بر لزوم بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی کتاب و ترغیب مردم و نسل جوان به امر کتاب خوانی تأکید کرد و بیان داشت: در کنار فضای مجازی ما باید به شکل چهره به چهره نیز در میان قوم و خویش و دوستان به مبلغ کتاب و کتاب خوانی تبدیل شویم و لذت کتاب خوانی به عنوان یک حس خوب را در جامعه به اشتراک بگذاریم.

وی افزود: به عقیده بنده، بخش مهمی از این قضیه به عدم لذت بردن از کتاب و انس با این یار مهربان برمی گردد، کما این که به همین خاطر هنگام مطالعه کردن به جای احساس لذت و نشاط، دچار ملال و کسالت می‌شویم و به دنبال بهانه‌ای می‌گردیم تا بلافاصله کتاب را زمین بگذاریم و به دنبال کاری دیگر برویم.

بچه ها را از سنین کودکی به کتاب علاقه مند کنیم

سیدتقیا همچنین با تأکید بر این که باید با اصلاح نظام آموزشی و فرهنگی جامعه کاری کنیم که بچه ها از همان دوران دبستان حقیقتاً با کتاب مأنوس باشند، ابراز داشت: باید با تغییر ذائقه فرهنگی کاری کنیم که مواجهه بچه ها و نسل جدید با کتاب به دیداری دوست‌داشتنی، شیرین و خاطره‌انگیز تبدیل شود تا به این وسیله علاقه مندی به کتاب و کتاب خوانی در سبک زندگی آن ها ماندگار گردد.

وی همچنین گفت: خوشبختانه برای طیف های سنی مختلف کتاب های خوبی در بازار نشر وجود دارد که اگر بتوانیم این ها را درست معرفی و تبلیغ کنیم، گام بزرگی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور برداشته ایم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید از مهدکودک و دوره دبستان به تدریج بچه ها را علاقه مند کنیم به کتاب خوانی و این مهم به شرطی محقق می شود که در کنار آن به رشد و ارتقای قوه خلاقیت بچه ها نیز در نظام آموزشی کمک کنیم.

مراقب باشیم هدف گم نشود!

وی افزود: البته این را هم بگویم که ما نمی خواهیم بچه ها فقط کتاب خوان باشند بلکه باید با درک و فهم و استفاده از معلومات در زندگی این امر همراه باشد تا در مسیر رضای الهی و سعادت دنیا و آخرت گام بردارند و لذا نباید هدف گم شود.

وی گفت: در هر صورت آن چه مهم است این که برای ارتقای فرهنگ کتابخوانی در جامعه، باید سرمایه‌گذاری را از دوران کودکی شروع کنیم، آن هم با برنامه‌ریزی حساب شده، دقیق و کارشناسانه، به نحوی که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از کودکی در وجود ما نهادینه شود و در مراحل دیگر زندگی نیز با کار رسانه ای قوی، نیاز به کتاب در جامعه و بین افراد احساس شود.

این نویسنده حوزوی و دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: تاکنون دو کتاب از بنده منتشر شده است که یکی از آن ها کتاب"تأثیر قرآن بر شعر دفاع مقدس" است که در واقع اثری پژوهشی میان رشته ای است که به همت نشر هاجر منتشر شده است و کتاب بعدی نیز درباره امیرالمومنین (ع) با عنوان "غدیر، میعادگاه علویون" است که در این اثر احادیث از منظر شیعه و سنی درباره غدیر گردآوری شده و به همت نشر خادم الرضا(ع) به زیور طبع آراسته شده است، البته دو کتاب دیگر نیز در زمینه علوم عقلی از بنده در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha