پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1

حوزه/ کاهش موالید در ایران یک هشدار جدی جمعیتی است که نیازمند اهتمام ویژه خانواده‌ها به مسئله فرزندآوری است. خانم رحمانی از بانوان شریکة الامام دغدغه‌مندی است که در این حوزه احساس مسئولیت کرده و با اقدامات حمایتی از خانواده‌های پرجمعیت و تقدیر از مادران ۴ فرزندی و بیشتر سعی دارد به زعم خود مشوق خانواده‌ها برای مسئله فرزندآوری باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فاطمه رحمانی بانوی شریکة الامام فعالی که در منطقه پردیسان قم و در مسجد قبا این منطقه همراه با همسر خود حجت الاسلام سیدرضا قلمکاریان مشغول به فعالیت است.
این خانواده اصالتا اصفهانی هستند، اما از سال ۸۰ توفیق همجواری با بانوی کرامت را می‌یابند و ساکن شهر قم می‌شوند و از سال ۹۶ در منطقه مسکن مهر پردیسان ساکن می‌شوند.
منطقه‌ای که هنگام حضور آنان فاقد مسجد بود و به قول خانم رحمانی منطقه سوت و کوری بود که هیچ کس از اوضاع و احوال همسایگان خود آگاه نبود و هیچ جلسه و مراسمی نیز در محله برگزار نمی‌شد.
خانم رحمانی و همسرش که عادت به حضور در مسجد داشتند، به دلیل شرایط منطقه ناچار بودند برای از دست ندادن فیض و فضلیت نماز جماعت با خودرو شخصی به منطقه‌های همجوار رفت و آمد کنند و در نماز جماعت مساجد محلات دیگر شرکت کنند.
چند وقتی به همین منوال می‌گذرد تا اینکه زمین خالی کنار منزل مسکونی آنان توجه این زوج را به خود جلب می‌کند و حاج آقا قلمکاریان پیگیری‌هایی انجام می‌دهد و وقتی مطمئن می‌شود که این‌ زمین ملک شخصی نیست، داربستی در آن می‌زند و چادر نصب می‌کند و بچه‌های محله را جمع می‌کند و در ماه رمضان در این مکان نماز جماعت اقامه می‌کند و حتی افطاری ساده نیز پخش می‌کنند. در همین مکان ساده و بی آلایش کلاس قرآن و جلسات مشاوره نیز برگزار می‌شود.
پیگیری این خانواده برای این زمین به همین جا ختم نمی‌شود و حاصل پیگیری‌های مکرر آنان اخذ مجوز تغییر کاربری زمین می‌شود و سپس اهالی و خیرین پای کار می‌آیند و بنای مسجدی در این مکان گذاشته می‌شود که این مسجد در سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.
با همت مثال زدنی این زوج دغدغه‌مند پایگاه بسیج نیز در مسجد راه اندازی می‌شود؛ خانم رحمانی اکنون فرمانده پایگاه خواهران آن است که در کادرسازی و جذب بانوان موفق عمل کرده و کلاس‌ها، اردو و برنامه‌های مختلفی را با کمک بانوان فعال پایگاه برگزار می‌کند.
اهالی محله وقتی شاهد فعالیت چشمگیر مسجد محله می‌شوند به مسجد جذب می‌شوند تا جایی‌که اکنون حدود ۵۰۰ نفر از بانوان محله عضو پایگاه بسیج این مسجد شده‌اند و در برگزاری مراسمات مختلف مسجد مشارکت دارند.
برگزاری کلاس‌های مختلف تحکیم خانواده، مشاوره رایگان، ویزیت پزشک زنان به صورت رایگان است دیگر فعالیت‌هایی است که‌ در این مسجد انجام می‌گیرد و بسته‌های معیشتی و حمایتی نیز میان مستمندان محله توزیع می‌شود.

حمایت از خانواده‌های پرجمعیت و تقدیر از مادران چند فرزندی

خانم رحمانی به عنوان‌ فرمانده پایگاه بسیج خواهران، با توجه به بحران جمعیتی کشور و اهمیت فرزندآوری به عنوان یکی از مسائل روز جامعه می‌شود، سه تن از بانوان شورای پایگاه را به دوره تخصصی «تربیت کنشگر جمعیت» از طرف بسیج اعزام می‌کند تا پس از دریافت آموزش‌های لازم در محله در این زمینه به فعالیت جدی بپردازند.

روایات زیادی نیز به اهمیت فرزندآوری پرداخته‌اند و طبق این روایات فرزندان میوه‌های زندگی و زمینه‌ساز سعادت والدین در آخرت محسوب شده‌اند؛ بنابراین این بانوی دغدغه‌مند با توجه به اهمیت این موضوع به حمایت از خانواده‌های پرجمعیت می‌پردازد و در مناسبت‌های مختلف به پخش بسته‌های معیشتی میان آنان اقدام می‌کند که آخرین بسته‌های حمایتی را در ماه مبارک رمضان تقدیم این خانواده‌ها کرد. تأمین پوشاک شب عید خانواده‌های پر جمعیت از دیگر اقدامات او در جهت حمایت از فرزندآوری بوده است.

او همچنین در طرحی ابتکاری به جمع آوری وسایلی همچون کالسکه، کریر، روروک و تخت کودک از کسانی پرداخت که این اقلام در منازل آن‌ها بلا استفاده مانده بود و آن‌ها را به صورت امانی در اختیار خانواده‌هایی قرار داد که به‌ آن‌ نیاز داشتند تا این وسایل استفاده در گردش شوند و با این کار تاحدی توانست بار مالی خانوارها را کاهش دهد.
شناسایی خانواده‌های پرجمعیت و تقدیر از مادران بالای چهار فرزند تحت عنوان «شکوه مادر» و اهدای لوح و جایزه به آنان از دیگر اقدامات خانم رحمانی بوده که این اقدام در جذب این مادران به مسجد و ترغیب آنان به فرزندآوری مؤثر بوده است؛ تا جایی‌که یکی از بانوان پنج فرزندی پس از این مراسم تصمیم می‌گیرد، ششمین فرزند خود را نیز به دنیا بیاورد و این روزها انتظار تولد فرزند ششم خود را می‌کشد.
خانم رحمانی خود نیز اکنون دارای سه فرزند است و حاصل ازدواج دو دخترش ۴ نوه بوده که فرزندان او نیز به دلیل تأکیدات رهبری و توصیه‌های مادر، به مسئله فرزندآوری توجه ویژه دارند.
حالا این بانوی پرتلاش درصدد است تا در زمینه پیشگیری از سقط نیز اقداماتی را انجام دهد و در حال برنامه ریزی برای انجام فعالیت‌هایی در این راستا می‌باشد.

هدف او این است‌ که‌ مسجد را به یک پایگاه اجتماعی مؤثر در محله تبدیل کند تا مردم در این سنگر، گرد هم آیند و از احوال هم با خبر و برای رفع مشکلات همدیگر تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha