شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دومین رویداد فرهنگی

حوزه/ دومین رویداد فرهنگی با عنوان «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» ویژه طلاب، مبلغان، کنشگران، کارمندان، اساتید و دانش آموختگان (ایرانی و غیرایرانی)در جامعة الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دومین رویداد فرهنگی با عنوان «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان» ویژه طلاب، مبلغان، کنشگران، کارمندان، اساتید و دانش آموختگان (ایرانی و غیرایرانی)، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در جامعه الزهرا(س) برگزار شد.

بر اساس این گزارش: «چالش الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»، «چگونگی شاخص گزینی»، «نشاط اجتماعی بانوان عصر نبوی»، «بانوی تراز»، «نظام‌واره سبک زندگی حوزه و روحانیت»، «سبک زندگی بانوی ایرانی در اندیشه رهبری»، «نقش قرآن در سبک زندگی بانوی مسلمان»، «چالش هویت دختران»، «حقوق زنان و ارزش‌ها از منظر اسلام و فمینیسم» و «حجاب زن در قرآن» عناوین نشست‌های حضوری این رویداد بودند.

در حاشیه پیش رویداد فرهنگی، مستند ستارگان کهکشان اندیشه تولید شده توسط اساتید و طلاب جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها نیز رونمایی شد.

چند تن از مدیران و اساتید جامعة الزهرا و همچنین مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم در این رویداد فرهنگی سخنرانی کردند که در ادامه می خوانید:

خانم معصومه شریفی در دومین رویداد فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها و نشست‌های حضوری پیش‌رویداد با اشاره به موضوع «چالش الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جای جای فرمایشات خویش، بحث سبک زندگی را مطرح کردند و به بحث سبک زندگی اسلامی تأکید بسیاری داشته و دارند.

گزارشی از دومین رویداد فرهنگی «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

سبک زندگی اسلامی؛ دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب در گام دوم انقلاب، هدف ترسیم شده را دستیابی به تمدن نوین اسلامی تعریف کردند تا با دستیابی به آن، مقدمات حکومت جهانی حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فراهم شود.

شریفی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی را سبک زندگی اسلامی می‌دانند، افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در پی تشکیل تمدن نوین اسلامی بودند.

وی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم اینکه بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما سبک زندگی ما اسلامی نیست. امروز دشمن با جنگ ترکیبی و شناختی که راه انداخت، با تمام همت و توان وارد عرصه شد و برای دستیابی به باطل خود اتحاد داشتند.

تلاش دشمن در تغییر اندیشه‌های جوانان و سبک زندگی

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: دشمن با جنگ شناختی، اندیشه‌های نوجوانان و جوانان ما و در نتیجه سبک زندگی جوانان ما را مورد هدف قرار داد. تغییر اندیشه و سبک زندگی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و بر هم تأثیرگذارند، یعنی تغییر اندیشه باعث تغییر سبک زندگی می‌شود و برعکس.

شریفی با بیان اینکه امروز دشمن، ایمان، امید و اعتماد جوانان ما را مورد حمله و هدف قرار داده است، گفت: دشمن برای اینکه به اینجا برسد شدیدا بر سبک زندگی کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شما بانوان طلبه از روزی که وارد حوزه علمیه می‌شوید، مبلغ دین هستید و از زمانی که سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌شوید، حس مسئولت و شور انقلابی باید داشته باشید.

شریفی در ادامه با تصریح بر اینکه دشمن برای دستیابی به اهداف خود، سبک زندگی جوانان ما را نشانه رفته است، عنوان کرد: امروز دشمن حتی برنامه‌هایی مانند زیست دانشجویی دارد، مدل سازی و الگوسازی می‌کند تا به مرور سبک زندگی جوانان ما را تغییر داده و نوجوانان و جوانان را از اندیشه‌های دینی دور کند.

اهمیت الگوسازی و مدل سازی سبک زندگی بانوی مسلمان

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به برگزاری رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»، اظهار داشت: این عنوان از جمله کلیدواژه‌ها و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است و برگزاری این رویداد توسط مسئولان جای قدردانی دارد و ما باید در این عرصه به این موضوع بپردازیم.

شریفی یادآور شد: در این رویداد، اصول و اساس کار ثابت است و با توجه به مخاطب‌های مختلف، مدلی که ارائه می‌شود، تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: فعالیت در این عرصه یک نوع جهاد است، بحث الگوسازی از مسائل مهم است که امروز با چالش مواجه هستیم، شما باید با تکیه بر ارزش‌های اسلامی، الگوی ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه دهید، الگوسازی و مدل سازی کنید و به مخاطبان خود ارائه دهید.

الگوی زن شرقی هیچ ردّ پایی از زن در جریان سازی و تمدن سازی ندارد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: بهترین الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان همان الگویی است که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در کنگره شهدای زن فرمودند و الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی را مطرح کردند.

شریفی با بیان اینکه اساس کار ما الگوی سوم بانوی مسلمان ایرانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: الگوهای دیگر شامل الگوی زن شرقی و الگوی زن غربی هستند. در الگوی زن شرقی، تمام همّ و غمّ و فعالیت‌های زن را در فرزندآوری و تکثیر نسل محدود می‌کنند. زن شرقی هیچ ردّ پایی در تاریخ و در عنصر جریان سازی و تمدن سازی ندارد.

وی اضافه کرد: در الگوی زن شرقی، زن را موجودی ضعیف و در خور ترحم می‌دانند و از آنجا که مسئولیت‌های اجتماعی و مهم شامل افراد قوی و دارای عقل کامل است، این توانایی از عهده زن برنمی آید که اوج تحقیر است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها اذعان داشت: قبل از انقلاب اسلامی هم نگاه شرقی به زن در ایران حاکم بود، برخی با نگاه به خانواده گرایی معتقد بودند زن ایرانی صرفا باید در خانه باشد و به فرزندآوری و فرزندپروری بپردازد. چون زن را موجودی ضعیف می‌دانستند، فعالیت اجتماعی را به عهده مردان می‌گذاشتند.

نگاه ابزاری و جنسی در الگوی زن غربی

شریفی در ادامه بیان داشت: در الگوی زن غربی، نگاه ابزاری و نگاه ضد دینی نسبت به زن وجود دارد، جنبش‌هایی که برای احیای حقوق زن صورت گرفته است که یکی از چالش‌های زن غربی، فمینیسم بود که زن و مرد را از هر جهت برابر می‌دانست.

وی با بیان اینکه اسلام مدافع حقوق زن است، افزود: در نگاه فمینیسم، برابری را همان یکی بودن زن و مرد می‌دانند در حالیکه زن و مرد از نظر ویژگی‌های ظاهری و روحی با هم متفاوت هستند. اسلامی مدافح تساوی حقوق زن است، اما برابری زن و مرد را از دیدگاه فمینیستی قبول ندارد. در نگاه اسلام، حقوق زن و مرد مساوی است اما تشابه حقوق را قبول ندارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: این الگوی غربی با نگاه فمینیستی از قرن بیستم و دوران رنسانس شکل گرفت. جریان فمینیستی به دنبال بحث استقلال اقتصادی زنان بود، اما زن به ابزار تبدیل شد و زن بودن و انسانیت زن نادیده گرفته شد و تبدیل به یک ابزار شد که در نگاه اسلام این زن نمی تواند الگو باشد.

نقش آفرینی زنان در الگوسازی و معرفی سبک زندگی اسلامی

شریفی با بیان اینکه نگاه غربی و الگوی زن غربی نگاه کالایی و جنسی است، یادآور شد: در جنگ ترکیبی و شناختی که در کشور ما صورت گرفت، زن‌ها موضوع و محور اصلی فتنه‌ها هستند، بنابراین زنان هم در خط مقدم باید باشند.

وی افزود: دشمن به دنبال انقلاب جنسی و فروپاشی خانواده است و نگاه اندلسی به ایران دوخته است. دشمن به دنبال این است که لحظه به لحظه خاکریزهای ما را فتح کند، بنابراین نقش آفرینی زنان در الگوسازی و معرفی سبک زندگی اسلامی و تربیت نوجوانان و جوانان بسیار مهم است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: این جنگ از جنگ سخت به مراتب سنگین‌تر است و هر یک از ما همانند هشت سال دفاع مقدس و اوایل دوران انقلاب اسلامی باید بیدار باشیم و در صحنه حضور داشته باشیم و نگذاریم دشمن موفق شود،

زن در الگوی سوم بانوی ایرانی اسلامی نقش آفرین، جریان ساز و تمدن ساز است

شریفی با بیان اینکه الگوی سوم، الگوی بانوی ایرانی اسلامی و الگوی نه شرقی نه غربی است، گفت: در این الگو، زن در صحنه اجتماعی فعالیت دارد، تحصیل می‌کند و همه گونه فعالیتی دارد، اما به لحاظ فردی موحد، توحیدمحور، عفیف، پاکدامن و در عین حال پویا، فعال و نقش آفرین است.

وی اضافه کرد: زن الگوی سوم وقتی وارد جامعه می‌شود، کسی به او نگاه حیوانی ندارد. زن در الگوی سوم دارای قابلیت‌ها و یک زن نقش آفرین، جریان ساز و تمدن ساز است و در خانواده، نقش مادری، همسری و تربیتی دارد، همچنین نقش فردی، اجتماعی و خانوادگی را به درستی انجام می‌دهد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: ما باید این الگو را به مخاطبان که دختران و زنان جوان هستند، ارائه دهیم، اینکه زن الگوی سوم در بندهای مختلف بیانیه گام دوم چه نقشی می‌تواند داشته باشد و چگونه می‌تواند جریان ساز باشد، باید مدل و الگوی آن را طراحی و ارائه کرد.

شریفی بیان داشت: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیاز به نیرو دارد و ما باید سربازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

اجرای طرح «مهریاوران جوان» و «پاتوق دخترانه» در جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها

شریفی در ادامه یادآور شد: طرحی در معاونت فرهنگی برنامه ریزی شده است که طرح «مهریاوران جوان» یا «نیلوفرانه» است که به دو شکل اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز باید دیوارهای حوزه علمیه کوتاه شود و به عنوان مأمن و پناهگاه برای دختران و زنان ما باشد، گفت: یکی از قالب‌های این طرح، برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی به عنوان «شبی در جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها» است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به راه اندازی «پاتوق دخترانه» در فضای مجازی، گفت: در این طرح، طلاب و دانشجویان به صورت شبکه ای دور هم جمع می‌شوند و به مفاهیم اخلاقی و دینی می‌پردازند تا به عشق الهی و عشق به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برسند.

گزارشی از دومین رویداد فرهنگی «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید صلح میرزایی مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم نیز در نخستین روز دومین رویداد فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به موضوع «بانوی تراز»، عنوان کرد: زن در نگاه امامین انقلاب، یک مسئله انفعالی نسبت به اتفاقاتی که در غرب افتاده است، نیست، بلکه بر اساس نگاه دقیق و با توجه به محتواهای قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام است.

نویسنده کتاب «بانوی تراز» اظهار داشت: برخی افراد نسبت به هجمه‌های دشمنان، رویکرد تدافعی دارند، اما سیره علمای شیعه در طول تاریخ در کنار سیره اهل بیت علیهم‌السلام و به ویژه در نگاه امامین انقلاب، مسئله زن یک مسئله کاملا بومی و برخاسته از ارزش‌های دینی است.

جایگاه زن در اسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های کتاب «بانوی تراز» شامل کلیات، الگوها، زن در اسلام، زن در دیدگاه غربی، جنایات طاغوت به زنان، تاثیر انقلاب اسلامی بر زنان، نقش زنان در انقلاب اسلامی، رسالت‌ها و وظایف زنان و همچنین مسئولیت‌ها در برابر زنان اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام، راهکار رسیدن به حیات طیبه را برای زن و مرد مساوی می داند که راه آن عمل صالح است.

وی یادآور شد: تفاوت زن و مرد در اسلام بیشتر در مباحث حقوقی مطرح می‌شود، اما در مسائل مختلف اجتماعی، حضور زنان در کنار مرد از صدر اسلام وجود داشته است، همچنین حضور فعال زن در مباحث اقتصادی، کشاورزی، فرهنگی و غیره از ابتدای صدر اسلام مشاهده می‌شود.

خدمات متقابل انقلاب اسلامی و زنان

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با اشاره به سرفصل‌های تأثیر انقلاب اسلامی بر زنان و نقش زنان در انقلاب اسلامی، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) زنان را به حضور در میدان دعوت می‌کنند، همچنین رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بیان کردند «اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی‏بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی‌‏شد».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: زنان ایرانی در مسیرهای متعددی که انقلاب اسلامی حرکت کرده است، از جمله در بحث جهاد سازندگی، امداد، خدمات پشت جبهه‌ها و تهیه ارزاق و لباس رزمندگان، نقش‌های متعددی داشته‌اند.

مدرس سطح عالی حوزه با اشاره به مقوله تولید دانش به ویژه پس از جنگ تحمیلی، یادآور شد: قریب دهه هفتاد، پزشکان غیرایرانی در کشور حضور داشتند، اما امروز پزشکان به ویژه پزشکان خانم در عرصه‌های مختلف حضور دارند و پیشرفت‌های متعدد که در حوزه زنان اتفاق افتاده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: اگر هدف جمهوری اسلامی حاکمیت الله بر روی زمین است، یکی از آنها رعایت موازین احکام شرعی است.

نگاه غرب به زن/ بهره کشی‌های مختلف غرب از زن در عرصه‌های مختلف

وی با اشاره به سرفصل نگاه غرب به زن، عنوان کرد: در غرب به اسم آزادی و استقلال زنان، بهره کشی‌های فراوانی در زمینه‌های اقتصادی، جنسی، تبلیغاتی و غیره از زن شده است، حتی سهم مالی او را هم تأمین نکردند و او را به عنوان ابزار کار دیدند.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم خاطرنشان کرد: در غرب، شعارهای روشنفکرانه می دهند، اما میزان جنایت‌هایی که در غرب به زن می‌شود، بسیار زیاد است و جاهایی که سبک زندگی غربی را به رسمیت شناختند، حقوق زنان به درستی رعایت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی بیان داشت: اگر تهاجم فرهنگی در کشور نبود، بزرگترین اتفاق که می توان نسبت به زن در ایران برشمرد، کشف حجاب توسط رژیم پهلوی است که نسخه غربی را پیش گرفتند و درباره حجاب حتی از غرب پیشی گرفتند.

وی اذعان داشت: نوع مواجهه غرب زدگان نسبت به موضوع زن بیش تر از آن چیزی است که در غرب اتفاق می افتد؛ به طوریکه در زمینه عمل به نسخه غرب از خود غربی‌ها سرعت بیشتری گرفتند و اتفاقی که امروز در کشور ما می افتد، بحث مقابله با حجاب برشی از قطعه بزرگتر به نام حیا و عفاف است.

با حیا و حجاب نمی‌شود به اصول غرب ملتزم شد

استاد حوزه و دانشگاه افزود: سبک زندگی غربی که توسط پهلوی و غرب زدگان ترویج می‌شود، برای اینکه سبک زندگی غربی را مستولی کنند، به سمت کشف حجاب رفتند و آنها که سبک زندگی غربی را پذیرفتند، شاید به حسب برخی مؤلفه‌های ایمانی، نماز بخوانند، زیارت امامان مشرف شوند و یا شب قدر را پاس بدارند، اما مسئله حجاب، برون داد حیا و عفاف دارد و سبک زندگی غربی، حیا و عفاف را نشانه رفته است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی با بیان اینکه با حیا و حجاب نمی‌شود به اصول غرب ملتزم شد، اگر سبک زندگی غربی را از دختران خود بیرون کنیم، قاعدتا در حجاب، تأثیر خود را می گذارد. پوشش یک بحث اجتماعی دارد، چون ایجادکننده برخی مصونیت‌ها است و در نوع نگاه، تعاملات، تکلم و ارتباط با نامحرم معنا پیدا می‌کند.

رسالت‌های زن مؤمن مسلمان در عصر انقلاب اسلامی / لزوم شناخت صحنه در انجام رسالت‌های بانوان مسلمان

وی در ادامه بیان داشت: رسالت‌های زن مؤمن مسلمان در عصر انقلاب اسلامی، سه موضوع مهم است، اولین مسئله برای رسالت بانوی تراز انقلاب، شناخت صحنه است، اگر صحنه را نشناسیم نمی توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم افزود: شناخت صحنه بسیار مهم است و رهبر معظم انقلاب گفتند، تحقق بیانیه گام دوم انقلاب الزاماتی دارد که اولین الزام آن، شناخت صحنه و مقتضیات زمان و مکان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی با اشاره به جنگ ترکیبی و شناختی در کشور و با بیان اینکه امروز ما در یک نبرد هستیم، تصریح کرد: از زمان حضرت نوح علیه‌السلام که جبهه حق و باطل تشکیل شد، ما در نبرد هستیم و این دو جبهه هیچ وقت با هم جمع نمی شود.

وی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم در این جنگ پیروز شویم، همانند جنگ نظامی و سخت باید اطلاعات کاملی از این جنگ به دست بیاوریم، اول باید شناخت صحنه اتفاق بیفتد. هر چه هزینه کنیم، این هزینه دورریز ندارد.

اهمیت استخراج و اولویت بندی مأموریت‌های بانوان مسلمان در عصر حاضر

نویسنده کتاب «بانوی تراز» عنوان کرد: امروز بانوان جبهه انقلاب، امکانات و ظرفیت‌هایی به دست آوردند که می‌توانند در این جنگ شناختی حضور فعال داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی اظهار داشت: بعد از شناخت عرصه، صحنه و امکانات دشمن، مأموریت‌هایی را که برای بانوان مسلمان وجود دارد، می توان تفکیک کرد، مأموریت‌هایی که به سمت آرمان‌های بزرگ اسلام و انقلاب اسلامی پیش می رود و در این راه می توان مأموریت‌های خوردتری را لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه استخراج مأموریت و اولویت بندی مأموریت‌ها بسیار مهم است، گفت: مرحله سوم در بحث رسالت‌های بانوی تراز انقلاب، فهم ویژگی‌های لازم برای آن مأموریت است. به عنوان مثال اگر به این نتیجه رسیدیم که وظیفه تبلیغی داریم، باید در این عرصه خود را تجهیز و مقدماتی را کسب کنیم.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم اضافه کرد: اگر قرار است جریان زنان مؤمنه را هدایت کنیم، باید بحث‌های مدیریتی تشکیلات را به درستی یاد بگیریم و در عرصه‌های کوچک تر پیاده و تجربه کنیم.

خانه داری را مقدس بدانیم/ بانوان طلبه و زنان مؤمن باید پرچمدار حقوق بانوان باشند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی با اشاره به اینکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، حساس ترین بخش برای زن مسلمان، بحث خانه داری است، افزود: امروز تلاش می‌کنند که واژه خانه داری را واژه پستی جلوه کنند و مأموریت ما این است که این واژه را آنقدر متعالی کنیم که بانوان به خانه دار بودن خود افتخار کند.

وی با تصریح بر اینکه ما باید خانه داری را مقدس بدانیم، خانه داری از جمله مسئولیت‌های بزرگ گمنام است و به عنوان مأموریت جبهه انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد که هر کسی به خود جرئت ندهد که خود را خانه دار بداند و در کنار حفظ شأن خانه داری خود به نقش‌های دیگر بپردازد.

مدیر مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با بیان اینکه بانوان طلبه و زنان مؤمن باید پرچمدار حقوق بانوان باشند، تصریح کرد: بانوان مسلمان دغدغه مند باید به صورت فعالانه در بحث‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره شرکت کنند و جریان زنان مؤمن باید پرچمدار این فعالیت‌ها باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صلح میرزایی تأکید کرد: اصل قصه، فرهنگ حیا و عفاف است، یقینا وقتی زنان وارد این عرصه شوند، تلاش می‌کنند که جریان را به اغتشاش تبدیل کنند، اما وقتی از ابزار محبت استفاده شود، ثمره بیشتری خواهد داشت.

وی در پایان بیان داشت: حضور بانوان طلبه بین زنان و دختران با رویکرد تبلیغی جهادی و تشکیل جمع‌های دخترانه یکی از مهم ترین راهکارها برای مقابله با نقشه‌های دشمن است و استمرار در این قضیه مهم است.

گزارشی از دومین رویداد فرهنگی «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

خانم صدیقه شاکری مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این رویداد فرهنگی عنوان کرد: یکی از مسائلی که به مسلمانان نسبت می‌دهند، این است که جامعه شیعه بانشاط و سرزنده نیست و به بهانه برگزاری مراسم عزاداری و ارائه آماری از افسردگی در میان مسلمانان به این مسئله اشاره می‌کنند.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به موضوع ارائه شده با عنوان «نشاط اجتماعی بانوان عصر نبوی»، اظهار داشت: برای تعریف نشاط اجتماعی، عوامل تقویت کننده، عوامل بازدارنده، راهبردها و پیامدهای راهبردهای آن، کار پژوهشی صورت گرفت.

شاکری به روش پژوهش درباره این موضوع و منابع مطالعه شده اشاره کرد و گفت: با بررسی کتاب‌هایی در این مورد، بیشترین مطلبی که درباره این مسئله در طول ۵۰ سال گذشته کار شده، روانشناسی مثبت گرا هست که در آن به جای اینکه به دنبال رفع بیماری‌ها باشیم، بیماری‌ها را پیشگیری کنیم.

وی بیان داشت: فاکتورهایی برای ایجاد شادکامی و پیشگیری از بروز بیماری‌های روانشناختی وجود دارد که مطرح شده و برخی شاخص‌ها بومی سازی شده هستند.

عوامل مؤثر در نشاط اجتماعی در عصر نبوی

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: ما بحث شادکامی و شادمانی را از منابع غربی تعریف می‌کنیم، در حالیکه مکتب اسلام از نظریه پردازان غربی بسیار غنی‌تر است.

شاکری تأکید کرد: وقتی موضوع نشاط اجتماعی را در منابع غرب و منابع اسلامی مقایسه می‌کنیم، مباحثی که در آیات، روایات و سیره نبوی مشاهده می‌کنیم پیشروتر هست که با روش اکتشافی و با توجه به گزاره‌های قرآنی، روایی و تاریخی به این پژوهش پرداخته شد.

وی بیان داشت: نشاط اجتماعی در جامعه اسلامی عصر نبوی مدیون چند عامل است، از جمله رهبری و مدیریت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله که جامعه ای دینی و اسلامی تشکیل شد و هر که اعتقادش بالاتر بود نشاط اجتماعی بالاتری داشت.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله امید به آینده را در مردم ایجاد کردند و افرادی که امید به آینده داشتند، نشاط اجتماعی بالاتری داشتند. همچنین عدالت و امنیت اجتماعی که سبب ایجاد نشاط اجتماعی شده بود.

شاکری اضافه کرد: وضع قوانین بر محور قوانین الهی و نظارت برآن، پراکنش اجتماعی، پیشرفت و مقاومت بر دشمن از جمله موارد تأثیرگذار بر نشاط اجتماعی بود.

لزوم ایجاد نشاط پایدار در جامعه /کسب شادکامی‌های پایدار با تقویت معنویت

وی تصریح کرد: امروز متأسفانه با بحران هویتی در نسل جوان و نوجوان مواجه هستیم و ما باید به دنبال شادی‌های پایدار و ماندگار باشیم.

استاد و پژوهشگر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: غرب سال‌ها روش‌های مثبت گرا را شروع کرده، اما امروز به این نتیجه رسیده است که این شادکامی‌های ظاهری که جلوه‌های مادی هستند، نه تنها خلأ وجودی انسان را پر نمی‌کند، بلکه مشکل ساز شده است؛ بنابراین شادکامی‌های ظاهری نه تنها ماندگار و پاسخگو نیستند، بلکه باید به دنبال شادکامی پایدار باشیم و این مسئله به دست نمی‌آید مگر با تقویت معنویت.

شاکری افزود: شادکامی‌های ظاهری برای شادکامی که از درون انسان بجوشد، مضر است. این شادی‌های ظاهری، جوامع انسانی را به بحران می‌کشاند و ما باید این مطلب را با روش‌های صحیح و علمی در جامعه بومی سازی کنیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهند خود محوری و خودخواهی‌های فراوان را به خورد نسل جوان بدهند، تصریح کرد: ما باید با روش‌های کاربردی به بسط شادمانی پایدار و نشاط اجتماعی ماندگار در جامعه بپردازیم و بتوانیم جامعه ای با نشاط و با امید به آینده ایجاد کنیم تا هر چه زودتر زمینه برای ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فراهم شود.

مهمترین عامل در ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در سیره نبوی، تحول در بعد اعتقادی و نگرشی-ارزشی امت اسلامی بوده است

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: مهم ترین عامل در ایجاد و تقویت نشاط اجتماعی در سیره نبوی، تحول در بعد اعتقادی و نگرشی-ارزشی امت اسلامی بوده است.

شاکری افزود: یقین به وعده‌هایی که خداوند در قرآن به مسلمانان داده است، انقلابی عظیم در تمامی ابعاد وجودی و زندگی انسان به ویژه بانوان ایجاد کرد و بانوان در جامعه اسلامی پیشرفت کردند.

وی بیان داشت: بالاترین نشاط برای جامعه مؤمنان، مأوا جستن در جوار رحمت الهی است؛ چون خداوند جاودانه است، این نشاط و رضوان، بی‌پایان و بی‌بدیل است.

مدیر گروه علمی آموزشی تاریخ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تصریح کرد: اعیاد و شهادت‌ها یک سرمایه اجتماعی عظیم و از بهترین فرصت‌ها در کشور است که می‌توانیم سرمایه اجتماعی را افزایش دهیم.

گزارشی از دومین رویداد فرهنگی «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

خانم ندا حکمت نیا مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها نیز در این رویداد فرهنگی به موضوع «چگونگی شاخص گزینی» اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دشمن در لایه دانشی، بینشی و گرایشی نتوانست کاری کند، اما در سبک زندگی توانست نقطه زنی کند و بر اساس مخاطبان خاص سرمایه گذاری کرد و بر سبک زندگی بانوان مسلمان تأثیر گذاشت.

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه ما برای مقابله با دشمن باید نقطه زنی کنیم، گفت: یکی از موضوعات مهم برای فعالیت بانوان طلبه، بحث سبک زندگی است.

حکمت نیا افزود: اگر در تاریخ و تغییر تمدن‌ها مطالعه داشته باشید، برای تغییر سبک زندگی بانوی مسلمان، بحث هنر و تصویری که زن ارائه می‌دهد، مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به چگونگی تغییر سبک زندگی و فرایند آن، عنوان کرد: آنچه که باعث تغییر سبک زندگی شد و بیشترین تأثیر را بر سبک زندگی داشت، فضای مجازی و رسانه بود و دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی بدون اینکه با ما ارتباط کلامی ایجاد کنند، با استفاده از هنرمندان و تصویرسازی ذهنی، در سبک زندگی تغییر ایجاد کردند.

مدیر دومین رویداد فرهنگی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به کلان روندهای فضای مجازی از جمله هوش مصنوعی، متاورس و تولید محصولات مختلف در جهت تغییر سبک زندگی و تمدن کشور، بیان داشت: در ابتدای فعالیت در عرصه فضای مجازی، ما مدتی از فضای مجازی فاصله گرفتیم و کسانی که می‌خواستند سبک زندگی ما را تغییر دهند، وارد عرصه شدند و با الگوسازی خود به این هدف نزدیک شدند.

حکمت نیا با بیان اینکه الگوسازی ابتدا از ذهن به قلب منتقل می‌شود و سپس از قلب به عمل می‌رسد، تصریح کرد: اینترنت تکنولوژی روز است که باید بر آن تسلط داشت و میدانی که ما باید از چنگ دشمن دربیاوریم، ذهن و قلب بشر است که برای گرفتن آن نیاز به فرایندی داریم.

وی تأکید کرد: ما برای تسخیر ذهن و قلب جوانان خود باید بدانیم کجا برنامه ریزی کنیم و چگونه باید عمل کنیم.

رئیس اداره تبلیغ و فضای مجازی جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بیانیه گام دوم را با سبک زندگی تمام کردند، گفت: راهکارهای اصلی برای سبک زندگی بانوی مسلمان وجود دارد که باید در زندگی عملیاتی شود.

بانو مجتهده گل گیری 2

بانو معصومه گل گیری نیز در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به موضوع «حجاب زن در قرآن (حکم تاسیسی یا امضایی)»، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در خطبه ۳ نهج البلاغه فرمودند: «فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قَذًی وَ فِی الحَلقِ شَجا؛ پس صبر کردم در حالی که گویی در دیده‏ام خاشاک بود، و غصه راه گلویم را بسته بود»، ما نیز در برابر مسائلی که پیرامون عفاف و حجاب در جامعه پیش آمده، صبر می‌کنیم.

وقار زن در پوشیدگی است

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: در دنیا خیلی دروغ می‌گویند، اما دنیا روز به روز به سوی گرایش به اسلام در حرکت هستند، البته موریانه‌های داخلی هم هست اما دنیا برای پذیرش اسلام آماده است.

بانو گل گیری با اشاره به اینکه وقار زن در پوشیدگی است، تصریح کرد: حجاب در اسلام، حکم تأسیسی نیست، بلکه دین اسلام، حجابی را که در جوامع بوده، امضا و تصحیح کرده است.

وی یادآور شد: یکی از بهترین کسانی که راجع به حجاب کتاب نوشته، شهید علامه مطهری است و امروز به استدلال‌ها و سخنان شهید مطهری درباره حجاب نیازمندیم.

الزام حجاب در اسلام پس از تشکیل حکومت نبوی در مدینه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله ۱۳ سال در مکه بودند و نامی از حجاب نیاوردند، اما وقتی حکومت اسلامی را تشکیل دادند، پس از مدتی مسئله حجاب مطرح شد.

بانو گل گیری بیان داشت: قرآن کریم در سوره مبارکه احزاب و در سوره مبارکه نور درباره حجاب سخن گفته است، بزرگان معتقدند که اول سوره احزاب و بعد سوره نور آمده است، اما شهید مطهری فرمودند که ابتدا سوره نور و بعد سوره احزاب نازل شده است، بنده نیز معتقدم به قرائن داخلی که در این دو سوره وجود دارد، آیات سوره نور زودتر نازل شده است.

وی ادامه داد: خداوند در سوره احزاب فرموده است: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا؛ ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است و خدا آمرزنده مهربان است».

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: آیه ۳۱ سوره نور آمده است: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ ...؛ و به آنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فروگیرند ، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را- جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و ( اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان ...».

وجود حجاب در جوامع پیش از اسلام/ اسلام حجاب را تأیید و تصحیح کرده است

بانو گل گیری تأکید کرد: حجاب پیش از اسلام در همه جوامع حتی در میان مشرکان وجود داشته و اسلام، حجاب را نیاورده است، حجاب به ویژه در میان زنان اشراف به صورت شدید اجرا می‌شد و بسیار به آن معتقد بودند، اسلام فقط حجاب را تأیید و امضا کرده، الگو ارائه داده و مثال‌هایی زده است.

وی یادآور شد: حضرت مریم علیهاالسلام را قدیس می‌دانند و راهبه‌ها از حضرت مریم الگو گرفتند، بنابراین این سوال مطرح است که زن باید قدیس باشد و یا باید بی پروا باشد؟ .

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: شهید مطهری درباره حجاب می‌فرماید که حجاب یک امر فطری است و زنان احساس کردند برای اینکه محبوب و ارزشمند باشند و ارزان فروخته نشوند، باید حجاب داشته باشند.

حیا با طلب حیات و سلامی برای جامعه برابر است

بانو گل گیری در ادامه عنوان کرد: می‌گویند انسان دلش پاک باشد نیاز به حجاب نیست، خداوند در آیه ۶۰ سوره نور در قرآن کریم فرموده است: «وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ وَأَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ؛ و زنان از کارافتاده‌ای که امید به ازدواج ندارند، گناهی بر آنان نیست که لباس‌های (رویین) خود را بر زمین بگذارند، به شرط اینکه در برابر مردم خودآرایی نکنند و اگر خود را بپوشانند برای آنان بهتر است»؛ در پایان این آیه شریفه آمده این زنان با وجود اینکه امید به ازدواج ندارند، اما اگر عفاف داشته باشند، برای آنها بهتر است.

وی با بیان اینکه حیا با طلب حیات و سلامی برای جامعه برابر است، تصریح کرد: در حیا داشتن نوعی حیات و زندگی و سلامت موجود است و اگر جامعه می‌خواهد سلامتی خود را بازیابد و در مسیر لازمی حرکت کند، باید در جامعه حیا باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران در ادامه به دوران بهره کشی از زن در غرب اشاره کرد و و در ادامه بیان داشت: امروز توده مردم غرب پشت در اسلام هستند و زمانی که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف جهانیان را مخاطب قرار دهند، همه آنها به اسلام می‌گروند.

حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها مصداق بارز الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان

بانو گل گیری با بیان اینکه اسلام تا آخرین نقطه ای که بشر می‌تواند برود، رفته است، عنوان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، حضرت زینب علیها السلام، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مصداق بارز الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان هستند.

وی با اشاره به ظرفیت متعالی بانوان تراز اسلام، تأکید کرد: امام حسین علیه‌السلام که خون خدا است، مأموریت را به حضرت زینب سلام‌الله‌علیها می‌سپارند و ظرفیت حضرت زینب ظرفیت حسینی است و می‌تواند همانند امام عصر خود، مردم را هدایت کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: اسلام در دنیا منتشر شده و همه مردم دنیا به دین اسلام متمایل شدند. دنیا رو به جلو است، امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف زمانی که ظهور می‌کنند، همه مردم دنیا را مخاطب قرار می‌دهند و می‌فرمایند: «ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند» و مردم دنیا به سرعت می‌پذیرند.

گزارشی از دومین رویداد فرهنگی «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»

سرکار خانم مریم اسماعیلی در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به موضوع «چالش هویت دختران»، عنوان کرد: اگر قرار است هویت دختران و بانوان مسلمان را روایت کنید، نباید اجازه دهید روایت دشمن غلبه پیدا کند.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه روایت راهبردی برای مبارزه از درون کشور به بیرون کشور است، به اهمیت روایت درست و روایت نخست پرداخت و گفت: در جنگ شناختی این روایت درست بسیار مهم است و روایت شیوه ای در جنگ شناختی است.

وی با بیان اینکه روایت در اربعین حسینی به عنوان مسیر در جهت تمدن سازی اسلامی، نقش اصلی دارد، تصریح کرد: همواره جبهه حق و باطل بوده است و ما چون در جبهه حق و توحید هستیم، قلب‌های ما به هم نزدیک است و ما باید تلاش کنیم که شبکه سازی زودتر اتفاق بیفتد.

روایت یکی از ابزارهای گفتمان سازی است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: روایتی که قرار است انجام دهید، داستان و فن بیان نیست، بلکه یکی از ابزارهای گفتمان سازی است و اگر قرار است گفتمان انقلاب اسلامی توسط شما گسترش پیدا کند، باید به ابزاری به نام روایت مجهز شوید.

وی با بیان اینکه روایت می‌تواند محصول رسانه ای هنری مانند فیلم، پوستر، عکس و غیره باشد، توضیح داد: روایت یک فناوری اجتماعی است که به باور اجتماعی و یا ذهنیت اجتماعی تبدیل شود، روایت تصویر ذهنی مشترک بین اکثر افراد یک جامعه است.

مدیر کانون خانواده شاهد و ایثارگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین تأکید می‌کنند تا گره‌های ذهنی افراد جامعه را باز کنیم، تأکید کرد: اگر صحنه شناسایی شود، به درستی می‌توانیم علمیات روایتگری را داشته باشیم.

اسماعیلی بیان داشت: تک محصول رسانه ای نمی تواند باور اجتماعی ایجاد کند، بلکه ایده‌هایی باید روایت شود که به باور جامعه تبدیل شود و همه افراد آن را به زبان آورند.

وی اضافه کرد: ایده روایت ساز ایده ای است که مدرم هم کنشگر باشند و هم استفاده کنند و مردم روی ایده روایت تولید کنند.

لزوم شبکه سازی در بیان روایت ها

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به لزوم شبکه سازی در بیان روایت‌ها، گفت: شبکه نباید انفعالی باشد، شبکه ای که فعال و منسجم باشد، همه افراد شبکه باید رشد کنند، شبکه ای که عملیات پی در پی تعریف کند، شبکه ای که روایتش در زمان طلایی، غلبه اجتماعی پیدا کند.

اسماعیلی تصریح کرد: موضوع روایت می‌تواند الگوساز باشد، یعنی الگوهای مثبت ایجاد کند و یا الگوسوز باشد و الگوهای منفی را از بین ببرد.

وی به مراحل خلق روایت تا نشر روایت اشاره کرد و گفت: اولین مرحله تعیین کلان روایت است، انتخاب موضوع، برگزاری روایت مناسب، ایده پردازی، خلق روایت سوژه ناظر به کلان روایت، انتشار و تأثیرگذاری در شبکه از دیگر مراحل تا نشر روایت است.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به جهاد تبیین و جنگ روایت ها، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین با تبیین متفاوت است، در جهاد تبیین عناصری چون عنصر زمان(ورود به هنگام) مبارزه، جمعی بودن و جهاد شامل مبارزه به علاوه فکر و جهد مهم است.

امروز جنگ جهانی روایت‌ها وجود دارد

اسماعیلی با بیان اینکه امروز ما در پیچ تاریخ هستیم و جنگ جهانی روایت‌ها وجود دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از بانوان منتخب کشور توصیه کردند: «نگاه فاجعه‌آمیز فرهنگ غربی در مسئله زن را افشا کنید؛ از ارتباطات فضای مجازی در تبیین مسئله زن و جنسیت استفاده کنید».

وی، نمونه‌هایی چون روایت ممنوعیت پیشرفت و تحصیل زن در ایران، پروژه مهسا امینی و نشان دادن جمهوری اسلامی به عنوان دیکتاتور را از جمله نمونه‌هایی درباره محاصره تبلیغاتی دشمن معرفی و تصریح کرد: ادبیات روایت باید تغییر کند و میدان محاصره تبلیغاتی دشمن باید شکسته شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

راهکارهای تقویت جبهه خودی

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه حرکت دشمن در اثبات خود شامل تبلیغ، انکار و تئوری سازی است، عنوان کرد: دشمن علیه جمهوری اسلامی و ایران، حرکت‌های تخریبی انجام می‌دهد و به دنبال گرایش جوانان به غرب، اختلال در دستگاه محاسباتی مردم و کارگزاران، ایجاد یأس و حس بن بست در کشور، بی حسی و بی تفاوتی نسبت به امور مالی که منجر به جداسازی مردم از نظام اسلامی و در نهایت تجزیه ایران است.

اسماعیلی با اشاره به تقویت جبهه خودی، تأکید کرد: مهم ترین مسئله، تبیین انقلاب اسلامی است، افشای نقشه دشمن، تبین منطق مقاومت به منظور تقویت روحیه مقاومت در سطح ملی، تبیین جهت باورمندسازی مردم نسبت به اصل وجود دشمن، تبیین و ترویج الگوهای معرفتی و معنوی اسلام ناب و تبیین واقعیت‌های کشور با تأکید بر ظرفیت‌ها از دیگر ره‌های تقویت جبهه خودی است.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در سخنانی توصیه کردند که ایمان را به عمل صالح تبدیل کنید، اگر ایمان مردم به عمل صالح تبدیل می‌شد، اغتشاشات به این شکل صورت نمی گرفت.

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به عنوان بزرگترین راویان خانم در تاریخ اسلام یاد کرد و گفت: تلاش کنیم همیشه روایت درست و نخست را داشته باشیم.

عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت

اسماعیلی در ادامه به هویت و چیستی آن اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «زن ایرانی در ایران اسلامی، باید کوششش این باشد که هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند. این امروز وظیفه‌یی است بر دوش زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران دانش‌آموز و دانشجو».

وی، عوامل مؤثر بر شکل گیری هویت را عوامل شناختی، رفتار والدین، لقمه حلال، رفتار معلم، عوامل اجتماعی و فرهنگی، تربیت تولد و فاصله سنی فرزندان در خانواده، رفتار نوجوان و غیره دانست و افزود: رسانه‌های نوین از یک سو باعث یکپارچگی هویت‌ها می‌شود و از سوی دیگر هویت جدایی خلق می‌کند.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به هویت فردی، تمدنی، دینی، جنسیتی، اجتماعی و خانوادگی، به تبیین مواردی چون حکمرانی عقل و دین، تأثیر اسلام و انقلاب اسلامی بر حجاب در غرب و گروه بندی انسان در وادی نور و نار پرداخت.

حکیم زاده 22

سرکار خانم فرزانه حکیم زاده در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به موضوع «حقوق زنان و ارزش‌ها از منظر اسلام و فمینیسم» و به مفهوم شناسی حق و تکلیف و ارزش‌های زن اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث ارزش‌ها بیش از دو دهه است که بین حقوق و ارزش‌ها خلطی شده است، به این گونه که برخی معتقدند اگر کسی حقوق بیشتری دارد، ارزش بیشتری دارد و بالعکس.

حقوق و ارزش‌های زن و مرد از منظر اسلام

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به حقوق و ارزش‌های زن و مرد از منظر اسلام، گفت: منظور از ارزش‌ها، منزلت و جایگاه یک انسان از نظر فردی اجتماعی، سیاسی، جایگاه فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و الهی یک فرد است.

حکیم زاده با اشاره به حقوق و ارزش زن از منظر اسلام و فمینیست، خاطرنشان کرد: حقوق با تکالیف مرتبط است و حق و تکلیف دو روی یک سکه هستند، اما حقوق و ارزش‌ها هیچ ارتباطی با هم ندارند.

وی بیان داشت: اگر ما قرآن کریم و سایر متون دینی را مرور کنیم، بحث انسان مطرح است و بحث جنسیت مطرح نیست. در قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت، بسیاری از خطاب‌ها جنسیتی نیست، خطاب‌های خاص مربوط به احکام خاص هستند، اما در بحث توحید، نبوت و معاد خطاب خاص نداریم.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اضافه کرد: زن و مرد در قوه تفکر، تعقل و اختیار تفاوتی ندارند و در اینجا نیز بعد روحی انسان، جنسیت بردار نیست.

مبانی اسلام در نگرش به شخصیت زن

حکیم زاده با اشاره به مبانی اسلام در نگرش به شخصیت و جایگاه زن، گفت: در منظر اسلام، انسان می‌تواند به بالاترین درجه کمال برسد، می‌تواند جانشین خدا در روی زمین شود و به درجه ای برسد که خداوند می‌فرماید من همه هستی را در اختیار انسان قرار دادم، در همه اینها بحث جنسیت را در بر نمی گیرد.

وی افزود: در نظام اسلامی، آفرینش هدفمند است و جهان بر اساس برنامه هدفمند استوار شده است، همچنین تفاوت‌ها و تنوع‌هایی که در آفرینش وجود دارد، هدفمند، جهت دار و حکیمانه است و در جهت هدف مقصود نهایی برای انسان در نظر گرفته شده است.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه زن و مرد تفاوت تکوینی دارند که به تفاوت در حقوق و تکالیف منجر می‌شود، عنوان کرد: یکی از مبانی اسلام در نگرش به شخصیت زن این است که آفرینش هدفمند است و تفاوت بین زن و مرد هدفی دارد.

وی با اشاره تناسب بین تکوین و تشریع، خاطرنشان کرد: میان آفرینش و قوانین تناسبی وجود دارد و خدایی که این هستی را خلق کرده، قوانینی که وضع کرده، با آفرینش خداوند تناسب دارند.

حکیم زاده اضافه کرد: خداوند متعال ظرفیت‌های هر صنفی را در نظر گرفته است، صنف مردان و زنان تفاوت‌ها و تمایزهایی دارند که متناسب با آن، قوانینی در هستی وضع شده است.

وی با اشاره به مکات حقوق مختلف در دنیا، اظهار داشت: قانون گذار در نظام حقوقی اسلام، خداوند متعال است، خدایی که عالم، خبیر، بصیر، حکیم و علیم است و جامع ترین قوانین اسلام از سوی خداوند وضع شده است که متناسب با نقش‌ها و وظایف انسان است.

معیار و ملاک ارزش مندی و ارزش گذاری در زن و مرد

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: در اسلام، مصلحت واقعی انسان در نظر گرفته می‌شودکه شاید خوشایند اکثریت نباشد.

حکیم زاده در ادامه با بیان این پرسش که آیا معیار و ملاک ارزش مندی و ارزش گذاری در زن و مرد متفاوت و یا یکسان است؟، گفت: معیار ارزشمندی انسان کاملا یکسان و با توجه به هدف اصلی آفرینش یعنی عبودیت خالصانه خداوند رحمان است و تفاوتی بین زن و مرد نیست، همانطورکه می‌خوانیم: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ».

وی تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۹۷ سوره نحل می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً؛ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کس کار شایسته‌ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می‌داریم؛ و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام می‌دادند، خواهیم داد».

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه معیار به جنسیت ربطی ندارد، تأکید کرد: معیار ارزشمندی و ارزش‌گذاری انسان شامل ایمان، تقوا و عمل صالح است و در زن و مرد تقاوتی ندارد، یعنی زن و مرد می‌توانند به بالاترین درجه ایمان و عمل صالح برسند. تفاوت در بحث‌های حقوقی اسلام بستگی به نقش‌ها و تقسیم وظایف، تفکیک نقش‌ها و مسئولیت‌ها دارد.

مبانی نگرش فمینیست نسبت به شخصیت زن

حکیم زاده در ادامه به مبانی فکری فمینیست در نگرش نسبت به شخصیت زن اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مبانی فمینیست در نگرش به شخصیت زن، اومانیسم است که انسان مادی و زمینی را شایسته تفکر می‌داند و بعد معنوی و روحانی فرد اصلا مورد توجه قرار نگرفته است. در نتیجه، لذت گرایی اصالت دارد به همین خاطر به سمت عشق گرایی و برهنگی پیش می‌روند.

وی افزود: دومین مبنای فمینیست، مبنای سکولاریسم یعنی جدایی دین از سیاست و اجتماع است که دین از عرصه خانواده و اجتماع حذف می‌شود؛ همچنین سومین مبنا، نسبیت گرایی است که پیامد اصلی لیبرالیسم است و ارزش مطلق و ثبات اخلاقی ندارد و به سمت منفعت و خواسته‌های خود هستند. همچنین چهارمین مبنای فمینیست، فردگرایی است که تکامل یافته اومانیست و یا انسان محوری است.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه بیان داشت: وقتی مبانی را مرور کردیم، اصول حقوق و تکالیف زن در اسلام چه جایگاهی دارد، چرا با مرد متفاوت است و جایگاه ارزشی زن چیست.

بانوان مسلمان باید پرچم دفاع از حقوق زن را بلند کنند

حکیم زاده به اصول شخصیتی زن در اسلام و بحث اشتراک در انسانیت اشاره کرد و گفت: اولین مسئله که اسلام تأکید دارد، این است که زن و مرد در انسانیت مشترک هستند که انسانیت داده‌های تکوینی دارد که مسیر را به سمت رشد و تعالی طی کند و در این جایگاه، زن و مرد هیچ تفاوتی با هم ندارند.

وی با بیان اینکه بانوان مسلمان باید پرچم دفاع از حقوق زن را بلند کنند، یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم برای همه کسانی که ایمان آوردند، همسر فرعون را مثال می‌زند که این مثال، جایگاه زن را در اسلام نشان می‌دهد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در حدیثی، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را الگوی عملی نیکویی برای خود می‌دانند و می‌فرمایند: «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»، جایگاه زن در اسلام این قدر عظیم است.

وی تصریح کرد: زن و مرد از دو بعد کاملا با هم مساوی هستند، خلقت آنها با هم مساوی است، دوم بحث ارزش‌ها و از جهت ارزشمندی و شخصیت با هم مساوی هستند.

تناسبت حق و تکلیف در مرد و زن

حکیم زاده با بیان اینکه هدف از انجام مسئولیت‌ها تقرب است، اذعان داشت: از دیدگاه اسلامی، تکوین و تشریع در مرحله اول حکیمانه است، آنچه در اسلام به آن می‌رسیم این است که بین حق و تکلیف یک تناسب برقرار است، هر حقی تکلیف متناسب با خود را دارد، بنابراین این قاعده درباره زن و مرد پیاده می‌شود که حقوق زنان متناسب با تکالیف آنها است.

وی با بیان اینکه در مبانی فمینیستی، از دو منظر با مبانی اسلامی متفاوت است، گفت: فمینیست‌ها در مواردی می‌گویند نباید به تفاوت‌های تکوینی توجه کنیم، برخی نیز به تفاوت‌ها معتقدند اما می‌گویند این تفاوت‌ها نباید بر تشریع قوانین و حقوق تأثیرگذار باشد.

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: در فمینیست، تشابه و تساوی حقوق زن و مرد در همه عرصه‌های فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و غیره وجود دارد، اما در اسلام، تناسب حق و تکلیف در مرد و زن برقرار است.

حکیم زاده با اشاره به آیه ۲۲۸ سوره بقره که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لِلرِّجالِ عَلَیْهِنَّ دَرَجَةٌ؛ و برای آنان ، همانند وظایفی که بر دوش آنهاست ، حقوق شایسته ای قرار داده شده و مردان بر آنان برتری دارند»، گفت: در این آیه چند نکته مهم وجود دارد، تکلیفی که برای زن گذاشته شده، متناسب با حق اوست. حق و تکلیف مرد نیز متناسب است. اگر مردان حق بیشتری دارند، تکالیف بیشتری به عهده دارند.

بهرامی


سرکار خانم معصومه بهرامی هم در دومین روز پیش رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به موضوع «نقش قرآن در سبک زندگی بانوی مسلمان» اشاره کرد و اظهار داشت: اگر بخواهیم الگوی زن مسلمان را بفهمیم، می‌توان به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله اشاره کرد که فرمودند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّکمْ فِی زَمَانِ هُدْنَةٍ وَ أَنْتُمْ عَلَی ظَهْرِ السَّفَرِ وَ السَّیرُ بِکمْ سَرِیعٌ فَقَامَ الْمِقْدَادُ فَقَالَ یا رسول‌الله مَا دَارُ الْهُدْنَةِ قَالَ دَارُ بَلَاءٍ وَ انْقِطَاعٍ ِاذَا الْتَبَسَتْ‏ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَی الْجَنَّةِ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَی النَّارِ؛ ای مردم! شما در منزل آرامش و صلح هستید و شما در حال سفرید، شما را به شتاب می‌برند. مقداد عرض کرد: ای پیامبر خدا! آرامش و صلح یعنی چه؟ پیامبر فرمود: «دنیا» سرای تلاش و سپری شدن است، پس، هرگاه فتنه‌ها همچون پاره‌های شب تار شما را فراگرفت به قرآن روی آورید که آن شفیعی است که شفاعتش پذیرفته است و شاکی و خصمی است که شکایتش قبول می‌شود. هر که آن را پیش روی خود قرار دهد، او را به‌سوی بهشت راهنمایی کند».

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در این روایت، زمان حال پیش بینی شده و تشخیص این زمان در بیش از هزار و ۴۰۰ سال قبل، نوعی اعجاز غیبی است.

قرآن کریم بهترین منبع برای ارائه سبک زندگی است

بهرامی خاطرنشان کرد: جنگ نظامی شرایط مشخصی دارد، اما جنگ شناختی به مخاطب می‌گوید راجع به چه چیزی فکر کند و اندیشه و فکر فرد را به دست می‌گیرد و از بزرگترین فتنه هاست.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بهترین منبع برای ارائه سبک زندگی است، تأکید کرد: قرآن کریم کتاب خداوند است که به صورت جامع، به همه نیازهای بشر برای رسیدن به سعادت پاسخ داده است. اگر می‌خواهیم سبک زندگی بانوی مسلمان را بدانیم بهترین منبع، قرآن مجید است.

سبک زندگی بانوی مسلمان باید قرآنی باشد

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه سبک زندگی بانوی مسلمان باید قرآنی باشد، گفت: هر که ملازم اهل بیت علیهم‌السلام باشد، یعنی همه زندگی او بر اساس قرآن و اهل بیت علیهم‌السلام است.

بهرامی با اشاره به واژه «فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ»، افزود: قرآن کریم شفاعت کننده است و اگر سبک زندگی ما قرآنی شد و قرآن کریم را کتاب قانون زندگی قرار دهیم، مشمول شفاعت قرآن کریم می‌شویم.

وی اضافه کرد: قرآن کریم، تمام مباحث بینشی و توحیدباوری را مطرح کرده است و اگر بخواهید در مسیر دین، حقیقت و سعادت حرکت کنید، همه مسیر را به انسان نشان می‌دهد.

جامعیت قرآن کریم/ آیات سبک زندگی را از قرآن کریم استخراج کنید

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به جامعیت قرآن کریم، بیان داشت: قرآن کریم در همه مباحث اعتقادی، رفتاری، زندگی زناشویی، فرزندداری، تربیت فرزند، حضور در اجتماع، رابطه شاگرد و استاد، سیاسی، خروج از ظلمت و در همه زوایای زندگی، الگو و سبک زندگی دارد.

بهرامی با اشاره به آیه ۱۸۷ سوره بقره که خداوند متعال فرمود: «هُنَّ لِباسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُن‏»، عنوان کرد: فرزندان ما باید یاد بگیرند که همدیگر را به تکامل برسانند.

وی توصیه کرد: آیات سبک زندگی را از قرآن کریم استخراج کنید، چگونگی راه رفتن خانم ها، چگونگی گفتار یک خانم مسلمان و آیات بسیاری در این رابطه وجود دارد. قرآن کریم، جامع همه آن چیزی است که زن مسلمان برای رسیدن به سعادت و رسیدن به آرامش و آسایش نیاز دارد.

رهبر انقلاب مدظله‌العالی: «آینده این ملت، انقلاب و جهان به قرآن وابسته است»

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند: «قرآن یک سفره ای است که انداخته شده است برای همه طبقات؛ یعنی یک زبانی دارد که هم زبان عامه است و هم زبان فلاسفه و هم زبان عرفانی اصطلاحی است و هم زبان اهل معرفت به حسب واقع است» حضرت امام در تفسیر حمد می‌فرمایند: «قرآن یک سفره ای است که خدا پهن کرده برای همه بشر، یک سفره پهنی است که هر کس به اندازه اشتهایش از آن می‌تواند استفاده کند».

وی افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نیز می‌فرمایند: «آینده این ملت، انقلاب و جهان به قرآن وابسته است. امروز شعار دنیای اسلام باید بازگشت به قرآن و عمل به آن باشد»؛ امروز دشمنان با استفاده از جملات رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله، برنامه ریزی می‌کنند.

بهرامی تصریح کرد: ظرایف و لطایف قرآن کریم، سبک زندگی و جایگاه زن و همچنین زوایای مختلف زندگی یک زن را از آیات قرآن کریم استخراج کنید.

آیا سبک زندگی ما قرآنی است؟/مهجوریت قرآن کریم در زندگی ما مسلمانان

وی در پاسخ به این سؤالات که آیا سبک زندگی ما قرآنی است؟؛ چرا با وجود کتاب و قانون خدا، به آسایش و سعادت نرسیدیم؟؛ چرا قرآن کریم کتاب زندگی زن مسلمان نیست؟؛ چرا هنوز نتوانستیم قرآن کریم را در زندگی پیاده کنیم؟، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره فرقان می‌فرماید: «وَقَالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً». قرآن کریم به دست ما رسیده، اما ما قرآن کریم را مهجور کردیم و آن را کنار گذاشتیم.

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها توضیح داد: مهجور کردن قرآن به معنای رویگردانی و دوری کردن از آن است، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله از ما مسلمانان شکایت می‌کند که قرآن کریم در خانه ما هست اما از آن استفاده نمی‌کنیم.

بهرامی با اشاره به ابعاد مهجوریت قرآن در تلاوت، استماع، حفظ، تدبر، تفسیر، عمل، گفت: مهجوریت در تلاوت، استماع، حفظ، تدبر و تفسیر به مهجوریت در عمل به قرآن می‌انجامد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان زن مسلمان برای اینکه به سبک زندگی قرآنی برسیم، باید قرآن کریم را از مهجور بودن دربیاوریم و درک صحیح و استفاده شایسته از قرآن کریم داشته باشیم.

شرایط ظهور امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

استاد و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به شرایط و علائم ظهور، عنوان کرد: شرایط ظهور، شرط تحقق حکومت مهدوی است و تا زمانی که شرایط محقق نشود، ظهور اتفاق نمی افتد.

بهرامی افزود: دو شرط ظهور الهی است که محقق شده است، از جمله اینکه حکومت مهدوی قانون جامع می‌خواهد که قرآن کریم است، همچنین حکومت مهدوی، رهبری لایق و الهی می‌خواهد که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف هستند.

وی اضافه کرد: ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف دو شرط بشری هم دارد که باید محقق شود تا حضرت ظهور کنند، اولین شرط اقبال عمومی مردم، رشد عمومی و پذیرش مردم است، یعنی دل‌های ما باید برای ظهور آماده شود. همچنین مردم باید به بلوغ فکری برسند و در جهت آماده سازی و زمینه سازی ظهور حرکت کنند.

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه بانوی مسلمان باید آماده پذیرش مهدویت باشد، اظهار داشت: یاران امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ۳۱۳ نفر هستند که ۵۰ نفر آنها خانم هستند، این رویداد می‌تواند هزاران زن مسلمان آماده سربازی در حکومت مهدوی را فراهم کند.

بهرامی تصریح کرد: مردم سال ۶۰ هجری چون پذیرای حکومت امام خود نبود، امام عصر خود را به شهادت رساندند. آنها به ظاهر مسلمان بودند، اما امام خود را شهید کردند. این مقبولیت و پذیرش عمومی باید توسط بانوان مسلمان صورت بگیرد.

وی به روایتی از امام هادی علیه‌السلام اشاره کرد که می‌فرمایند: «هو الّذِی یَجمَعُ الکَلِمَ و یُتِمَّ النِّعَمَ و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ و هُو مَهدیّکُمُ المُنتَظَر؛ یعنی او (مهدی عج) کسی است که کلمات (خدا) را تجمیع می‌کند و نعمت‌ها را به تمام و کمال می‌رساند؛ خداوند به وسیلۀ او احقاق حق می‌کند و باطل را می‌زداید و اوست مهدی منتظَر شما».

الگوی زن مسلمان برگرفته از قرآن کریم است

مدیر کل تبلیغ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: الگوی زن مسلمان، الگوی برگرفته از قرآن کریم است که در نهایت سبک زندگی بانوی مسلمان را تشکیل می‌دهد. الگوی سوم زن مسلمان زنی است که قرآن کریم را در زندگی خود پیاده کرده است.

بهرامی در پایان تأکید کرد: این رویداد باید زمینه ساز این باشد که امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از غربت دربیایند و این وعده الهی است و به زودی محقق خواهد شد.

صدقی و مقدم

آقای محمد باقر صدقی استاد و پژوهشگر حوزه نیز در این نشست به تعریف نظام واره و نحوه تدوین آن پرداخت و در ادامه با اشاره به لزوم پژوهش‌های تیمی در عرصه های دینی، به مسائل اصلی در حوزه و روحانیت اشاره کرد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اکبر مقدم، استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا به تبیین موضوع «نظام واره حوزه و روحانیت و سبک زندگی؛ چالش‌ها، بایدها و نبایدها» پرداخت.

استاد و پژوهشگر مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به اینکه در نظام واره، نگاه شبکه ای نسبت به یک مسئله وجود دارد، گفت: ما برای پرداختن به هر موضوعی با شبکه ای از مسائل روبرو هستیم که باید همه این مسائل را برای رسیدن به یک هدف در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقدم در ادامه به سبک زندگی روحانیت و خدامحوری در سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و مسائل پیرامون این موضوع را مورد بحث و بررسی قرار داد.

خانم فاطمه کارشناس نجف آبادی به موضوع «خدا رو شکر که من دخترم» اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای اینکه الگویی به دختران خود ارائه دهیم، ابتدا باید مبانی آن را از منابع اسلامی استخراج کنیم و با مبانی وارد بحث شویم.

اهمیت اسلام به دختران

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نگاه خداوند متعال به زن در نظام انسان شناسی قرآن کریم، یادآور شد: خداوند متعال در قرآن کریم، بحث خلیفه اللهی انسان را مطرح می‌کند و هیچ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد.

کارشناس نجف آبادی به آیاتی از کلام الله مجید درباره خلقت و ارزش مندی انسان اشاره کرد و افزود: ما باید مبانی انسان شناسی را با استفاده از آیات قرآن کریم و با زبان شیرین به کودکان آموزش دهیم.

وی با اشاره به حضرت مریم علیهاالسلام در قرآن کریم و مبانی انسان شناسی نسبت به دختر، گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَیٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ؛ ای مریم! خدا تو را برگزیده و پاک ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برتری داده است» و این اوج توجه به یک دختر در اسلام است.

مبلغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به روایاتی درباره اهمیت اسلام به دختر پرداخت و بیان داشت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در دورانی که مردم از داشتن فرزند دختر ناراحت می‌شدند، می‌فرمایند: «نِعْمَ اَلْوَلَدُ اَلْبَنَاتُ مُلْطِفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُونِسَاتٌ مُبَارَکَاتٌ مُفَلِّیَاتٌ؛ دختران چه فرزندان خوبی هستند! انسان‌های لطیفی که آماده انجام امور پدر و مادر خود بوده و انس‌گیرنده، بابرکت و نوازش‌دهنده هستند». این حدیث نشان می‌دهد که دختران جایگاه ویژه ای در اسلام دارد.

بانوان طلبه باید در جامعه شاخص باشند

کارشناس نجف آبادی تصریح کرد: برای اینکه قدم کوچکی برای تمدن سازی برداریم، ابتدا باید به خودمان رجوع کنیم، برای خود وقت بگذاریم.

وی با بیان اینکه بانوان طلبه باید در جامعه شاخص باشند، تأکید کرد: اولین گام برای اینکه «خدا رو شکر که دخترم» الگوسازی شود، خودشناسی و خودسازی است و ما برای خودسازی باید نسبت به استعدادهایی که داریم شناخت کافی داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: خداوند متعال، ظرفیت شناخت را در ۹ سالگی به دختر می‌دهد، دختران از هوش معنوی عالی برخوردار است، همچنین هوش عاطفی دارند و به سرعت با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند.

نگاه تربیتی اسلام به الگو بودن است

کارشناس نجف آبادی با تصریح بر اینکه نگاه تربیتی اسلام به الگو بودن است، گفت: ما در این رویداد آمدیم ابتدا خود را بشناسیم، بعد سعی کنیم الگو شویم و نسبت به تمام زوایای زندگی خود الگوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه سبک زندگی بانوی مسلمان در زیست‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره باید الگوسازی شود، تصریح کرد: زیست اقتصادی یک زن مؤمنه برای مهمانی رفتن و یا مهمانی گرفتن، زیست بهداشتی زن مسلمان نسبت به خانواده، زیست فرهنگی زن مسلمان در مهمانی‌ها، مساجد، بازار و غیره باید الگوسازی شود.

مبلغ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: برای اینکه به الگوسازی برسیم، ابتدا باید خود الگو شویم، به عنوان مثال در درس خواندن، در رفتار با همسر و فرزندان و بستگان و غیره همه بانوان مؤمنه باید بدرخشند.

کارشناس نجف آبادی اضافه کرد: یک بانوی مسلمان باید نه شرقی باشد که در حاشیه باشد و نه غربی باشد که از جنسیت او بهره کشی شود، بلکه بانوی مسلمان باید مسئولیت پذیر باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha