پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
روزبهانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بر لزوم تقویت هر چه بیشتر سواد علوم انسانی در بین بچه های جریان انقلابی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدعلی روزبهانی طی سخنانی در چهارمین گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی که عصر یکشنبه به همت مجموعه «فکرت» و «مؤسسه شناخت» و در راستای تبادل نظر با هدف ارتقای مهارت‌های یادداشت‌نویسی تحقیقی و اندیشه‌ای برگزار شد، ضمن انتقاد از این که جریان انقلابی به خصوص فعالان رسانه ای آن هنوز نتوانسته اند به شکل جدی و حرفه ای به مقوله علوم انسانی ورود پیدا کنند، اظهار داشت: باید اعتراف کنیم که در این زمینه ضعیف هستیم و طبعاً بر این اساس در زمینه روزنامه نگاری علوم انسانی، دچار ضعف های مشهودی می باشیم که باید برای رفع آن ها فکری کنیم.

وی افزود: ما در جبهه انقلابی، معدود افرادی را داریم که به شکل انفرادی و بر اساس تلاش خودشان در عرصه علوم انسانی به قول معروف استخوانی ترکانده اند و صاحب رأی و نظر هستند اما همین ها هم عمدتاً چندان وارد بحث ژورنالیسم اندیشه ای نشده اند یا دغدغه جدی ندارند.

این مدرس و پژوهشگر علوم اجتماعی همچنین گفت: قبل از هر چیز باید بدانیم که فعالیت در عرصه روزنامه نگاری علوم انسانی، زندگی در شرایط سخت است و باید برای این شرایط سخت زمینه لازم در خودمان را آماده کنیم.

وی بیان داشت: توصیه بنده این است که دوستانی که در این عرصه علاقه مند به فعالیت هستند، قبل از هر چیز به طور جدی اهل مطالعه باشند و مقالات و پژوهش های علوم انسانی را بخوانند تا با لحن و نوع نگاه دیگران آشنا شوند و این مطالعه باید حداقل سه ساعت در روز آن هم به شکل مستمر و هدفمند باشد.

روزبهانی ادامه داد: به شدت نیازمند تقویت سواد علوم انسانی هستیم و این که افرادی قوی و حرفه ای در عرصه روزنامه نگاری علوم انسانی تربیت و معرفی کنیم، چه آن که در کشوری که داعیه تمدن سازی دارد باید با زبان علوم انسانی به گفت و گو پرداخت و به نیازها و سوالات روز پاسخ گفت.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که رویکرد اصلی علوم انسانیِ فعلی، اومانیستی است و متون غالباً سکولاری می خوانیم و در این شرایط باید روزنامه نگار علوم انسانی با دغدغه انقلابی وارد عمل شده و پیش از هر چیز درد جامعه اش را داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: البته در کنار سه ساعت مطامعه عمیق و مستمر که بیان شد، می بایست حداقل روزی نیم ساعت خبرخوانی در فضای مجازی هم داشته باشیم تا معاصرت خودمان را از دست ندهیم.

وی بر لزوم تقویت مبانی دینی و انقلابی در افراد علاقه مند به فعالیت در این عرصه تأکید کرد و افزود: یکی دیگر از پیشنهادهایم مطالعه آثار بزرگانی چون امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری، مرحوم علامه جعفری و ... است و دیگر هم این که در کنار مطالعه کتب تخصصی علوم انسانی از اهمیت ادبیات و انس با منابع مهم در این عرصه غافل نشویم.

گفتنی است: در ادامه این جلسه، برخی از نویسندگان حوزوی و دانشگاهی به قرائت یادداشت های خود پرداخته و از سوی دکتر روزبهانی نیز برخی نکات مهم در همین زمینه مطرح شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha