دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

حوزه/ دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان‌ « الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملّی»به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحت عنوان‌ « الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ گفتمان عمومی، مسئولیت ملّی» در تهران به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. در مراسم افتتاحیه کنفرانس اکبر زاده، عضو شورای عالی و دبیر کنفرانس دوازدهم گزارشی از برگزاری کنفرانس ارائه داد.

دبیر کنفرانس دوازدهم گفت: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بعنوان نقشه راه پیشرفت بلند مدت و جهت دهنده مسیر آینده تحولات کشور ، با تلاش جمع کثیری از اندیشمندان حوزه و دانشگاه و شخصیت های راهبردی با عبور از مرحله طراحی و تکمیل و ارتقا به حوزه اجرا نزدیک شده است. گر چه اجرای رسمی سند الگو پس از ابلاغ آن آغاز می شود، لیکن عقبه اندیشه ای پیشرفت خواهی و تکاپوی الگوی بومی متناسب آن، بعنوان گفتمان برآمده از نیاز زمانه از گذشته های دور مطمح نظر خردورزان جامعه بوده است و از دوازده سال قبل با تدبیر داهیانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در بستر ساختارمند خود شتاب گرفته است. اینک که گام مهم طراحی الگو به سرانجام رسیده است ، زمان پرداختن جدی تر به تمهیدات مرحله اجراست.

وی ادامه داد: از این مرحله به بعد ضمن استمرار مباحث نظری و جهت دهی آنها به سمت چالش ها و گره های معرفتی مرحله اجرا، موضوعات مربوط به نحوه پیاده سازی الگو و گذار از حوزه نظر به وادی عمل، مورد توجه ویژه قرار می گیرد. از جمله الزامات عبور موفق از این مرحله گذار آن است که اولا الگو بتواند با برخورداری از پشتوانه فراگیر مردمی به مطالبه و خواست عمومی تبدیل گردد و ثانیا بر اساس تقسیم کار دقیق ، وظایف بخش های حاکمیتی و مردمی در فرایند اجرا و تحقق ظرفیت های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی ان مشخص شود. مشارکت امیدوارانه مردم در تحقق الگو و عزم حاکمیتی در دامن زدن به اقدامات تحولی از شروط اساسی موفقیت الگوست.

دبیر کنفرانس هدف از برگزاری کنفرانس دوازدهم را بهره گیری از تجارب جهانی و روش های نوین و روز آمد و درس آموخته های اجرای اسناد پیشین دانست و اظهار کرد: ضمن تبیین بایسته های تبدیل سند الگو به گفتمان فراگیر، مسئولیت نهادهای سیاست گذار، قانون گذار، دولت و آحاد جامعه را در تحقق الگو مورد واکاوی و کنکاش قرار دهد.

اکبر زاده در ادامه سخنان خود در باره آمار مقالات گفت: در مهلت مقرر تعداد ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از انجام داوری‌های گسترده و چند مرحله ای نهایتا ۷۶ مقاله پذیرفته شد که ۵۰ مقاله بصورت شفاهی و ۲۶ مقاله دیگر بصورت پوستر ارایه شود. مقاله های پوستری در طول مدت کنفرانس به صورت غیر برخط در معرض بازدید علاقمندان قرار دارند. مقالات در قالب ۱۱ نشست و میز گرد تخصصی طی دو روز ارایه خواهد شد.

برای هر مقاله ۲۵ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است که ۱۵ دقیقه آن جهت ارایه مقاله و ده دقیقه باقیمانده جهت توضیحات تکمیلی هیئت رئیسه نشست و پرسش و پاسخ خواهد بود.

وی ادامه داد: نشست های کنفرانس دوازدهم ترکیبی ( حضوری – مجازی) است و اعضای هیات رئیسه نشست ها و ارایه دهندگان مقالات به صورت حضوری در محل مرکز حضور دارند.

دبیر دوازدهمین کنفرانس ادامه داد: همزمان با کنفرانس مراسم دوازدهمین دوره انتخاب پایان نامه ها و رساله های برتر در زمینه پیشرفت اسلامی ایرانی و تقدیر از پدیدآورندگان آنها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با بررسی حدود ۳۰۰۰ پایان نامه دریافتی در مرحله اول ۶۰ پایان نامه مرتبط با موضوع تشخیص داده شد و در داوری نهایی ۹ پایان نامه برگزیده شد.

۲ پایان نامه برتر و ۷ پایان نامه شایسته تقدیر

برگزیدگان به تفکیک از دانشگاههای علامه طباطبایی، امام صادق(ع) تهران، شیراز، قم، هنر اسلامی تبریز، موسسه امام خمینی(ره)، معارف اسلامی، مرکز تحقیقات سیاست علمی می باشند.

وی ادامه داد از میان ۲۵۰ رساله های دریافتی تعداد ۳۷ رساله در داوری اولیه انتخاب و در داوری نهایی تعداد رساله های منتخب به عدد ۶ رسید. که از این میان ۲رساله تر و ۴ رساله شایسته تقدیر شناخته شد.

برگزیدگان به تفکیک دانشگاهی: شهید بهشتی، تربیت مدرس، امام صادق (ع)، قم، بوعلی سینای همدان می باشند .

گفتنی است، دوازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در روزهای سوم و چهارم خرداد جاری درحال برگزاری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha