دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سریال های تلویزیونی

حوزه. آنچه در شرایط کنونی می تواند به رسانه ملی در تولید و پخش سریال های تلویزیونی کمک کرده و باعث جذب مخاطب شود، توجه به مقوله مهم خلاقیتِ هوشمندانه است.

خبرگزاری حوزه/ "به نظر من، حق مخاطب این است که از تلویزیون وقتی به صورت رایگان کاری را می‌بیند بهترین کارها را ببیند. این به معنای در دسترس بودن و پایین بودن کیفیت تلویزیون نیست. فکر می‌کنم مدیران تلویزیون کار سختی را در پیش دارند و باید بپذیرند که لزوماً در دسترس بودن تلویزیون به معنای این نیست که آنتن‌مان را با هرچیزی پر کنیم. "

اینها بخشی از صحبت های هادی حجازی فر در یک گفت و گوی رسانه ای است که چندی پیش انجام گرفته و نکته بسیار مهمی که در این باره قابل طرح است این که تلویزیون نباید به هرقیمتی به سمت برنامه های به اصطلاح صرفاً آنتن پُرکن حرکت کند.

واقعیت آن است که خروجی برخی برنامه ها و از جمله سریال های تولیدی صداوسیما در سال های اخیر باعث شده که رسانه ملی نتواند آن طور که بایسته و شایسته است مخاطبان خود را همراه نماید و زمینه رضایتمندی آن ها را فراهم کند.

در این سال ها با منتقدان و کارشناسان بسیاری اعم از حوزوی و دانشگاهی و اهالی رسانه درباره کم و کیف برنامه های تلویزیون به ویژه سریال ها به گفتگو پرداخته ام و آن چه غالباً در این گفت و شنودها به آن اشاره شده، ضعف قصه و فیلمنامه است و این که در وهله بعد فرم و ریتم نامناسب کارها باعث زدگی مخاطب گشته و این در حالی است که در جبهه رقیب یعنی شبکه نمایش خانگی، ورای مباحث محتوایی که انتقاد جدی به این آثار وارد است، از حیث فرم سریال هایی تولید و عرضه شده که توانسته بخش مهمی از مخاطبان را به خود جذب کند.

از سوی دیگر به شدت نیاز به تنوع ژانر، موضوعات و قصه داریم تا این که هر طیفی از مخاطبان علاقه مند به آثار رسانه ملی شوند و البته این سخن به معنای سطحی نگری و عدم دقت لازم چه در بخش محتوایی و چه در زمینه فرمی نیست.

در این راستا آن چه می تواند رسانه ملی را یاری رساند، تأکید بر مقوله خلاقیت و هوشمندی است، چه آن که گاهی اوقات برخی سریال های تلویزیونی هر چند که در بطن خود حاوی ایده های بکر و جذاب هستند اما با این حال، نوع پرداخت به آن ها به گونه ای است که ایده نیز در فرآیند تبدیل به محصول رسانه ای، عملاً ضایع می شود.

به تعبیر یکی از نویسندگان، رسیدن به ایده ای قوی و پرمایه، چالشی خلاقانه است که بخش مهمی از آن به سناریو برمی گردد اما با این حال، اجرا و کارگردانی با تکیه بر فیلمنامه ای قوی و جذاب است که موجب موفقیت نسبی یک اثر می شود به خصوص در قاب تلویزیون که این توفیق یک ضرورت برای رسانه ملی به شمار می رود و بر این اساس امید است که مدیران و تصمیم گیران صدا و سیما بتوانند در این باره موفق و تأثیرگذار ظاهر شوند.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha