یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 1088909
۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
یادداشت

حوزه/ با نگاهی جدید می‌شود از تاریخ درس گرفت. درمی‌یابیم که باید به هم در راستای هدف متعالی کمک کنیم، کارهای فرهنگی مختلف در جامعه کنونی، همه در راستای یک هدف هستند، اما گاهی یکی تندتر حرکت می‌کند و یکی کندتر.

خبرگزاری حوزه | مسئول میراث فرهنگی مجموعه باستانی بیشاپور شروع می‌کند به گفتن:

اولین طاق قوسی جهان در قلعه دختر ساخته شد که در نوع خود بی‌نظیر بوده است؛ هرچند که خطاهای ساختاری و معماری آن مشهود است.

نکته قابل توجه، بهبود درست و حرفه‌ای همین نوع معماری در کاخ شاپور ساسانی در فیروزآباد استان فارس است که با همتای معماری خود چند سال فاصله دارد و اثر تلاش و تجربه ناشی از بنای قبلی در این بنا به وضوح دیده می‌شود. نهایت امر می‌رسیم به طاق ایوان مدائن که اوج شکوه تمدن و معماری ایران باستان است. ایوان مدائن حدود ۳۰۰ سال از کاخ شاپور فاصله زمانی دارد، اما نتیجه این ۳۰۰ سال می‌شود، معماری پر شکوه ایران که در جهان بی‌نظیر است.

تمام مولفه‌ها درکنار هم، نشان از حرکت تمدنی روبه‌جلو است که این حرکت می‌تواند پویا باشد، پیش‌برنده باشد و در عین حال نواقص را به نحو مطلوب مرتفع سازد.

می‌توان از روند تاریخ درس گرفت اگر اهل یادگرفتن باشیم.

این معماری باستانی منحصربه‌فرد در طول بازه زمانی طولانی و یا شاید خیلی طولانی، به ثمری می‌رسد خیلی طولانی‌تر.

در این عصر و زمانی که مقدر شده ما در آن زندگی کنیم، اتفاقات فراوانی در حال وقوع است. این تمام نشده، بعدی از راه می‌رسد، اتفاقات عجیب در عصر آخرالزمانی و ما در این زمان عجیب و در جایگاهی عجیب‌تر ایستاده‌ایم، جایگاهی که مردمان مسلمان جهان و رنج‌دیده‌های عالم، چشم‌انتظار روزنی از ایران و از ما هستند. به قول یک عارفی شاید امام زمان(عج) هم منتظر ماست و بیش از ما انتظار می‌کشد، انتظار حرکتی به سوی جهانی شدن دین رسول مهربانی و به سوی تمدن نوین اسلامی و در نهایت به سوی ظهور.

این‌روزها از پس فتنه‌های کوچک و بزرگ کنار هم جمع می‌شویم و مشق می‌کنیم برای ایجاد جهانی شایسته ظهور. گاهی خسته می‌شویم، گاهی کم می‌آوریم، گاهی هجمه هجوم انتقاد بی‌تاب‌مان می‌کند، اما اگر به افقی دورتر نگاه کنیم، این خستگی ناشی از جهاد کم می‌شود.

با نگاهی جدید می‌شود از تاریخ درس گرفت. درمی‌یابیم که باید به هم در راستای هدف متعالی کمک کنیم، کارهای فرهنگی مختلف در جامعه کنونی، همه در راستای یک هدف هستند، اما گاهی یکی تندتر حرکت می‌کند و گاهی یکی کندتر.

گاهی یک مدل کار فرهنگی کمی از مسیر دور می‌شود، گاهی یکی در راستای کار فرهنگی خسته می‌شود و نیاز به تزریق روحیه دارد. وقتی در راستای تمدنی خود ایستاده‌ایم باید هم را بپذیریم، باید همه مراکز فرهنگی به هم کمک کنیم، این‌جا دیگر جای رقابت نیست، جای ایراد نیست. الان وقت برای نزاع داخلی نیست، وقت، وقت مبارزه است، وقت جهاد است. وقت هم پوشانی به‌سوی یک هدف مقدس است.

مثال طاق قوسی مثال ملموسی است برای گرفتن نتیجه اثر کارها در طول تاریخ. اما قطعا کار فرهنگی، علاوه بر ملموس بودن، به جان مخاطبان خود نفوذ می‌کند و اثر وضعی آن می‌شود ایران اسلامی پر از نشاط و پر از معنویت. معنویتی که در نهاد نسل‌های بعدی ایران نفوذ می‌کند. نسلی که قرار است یاور یار غایب باشد.

فاطمه میری طایفه فرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha