یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امام رضا(ع) انتظاراتی از ما دارند، آن حضرت می‌فرمایند باید طوری زندگی کنید که هر کسی از شما انتظار خیر داشته باشد، اگر در فامیل اختلافی وجود دارد به سمت شما بیایند، اگر در روستا اختلافی وجود دارد، شما به‌عنوان طلبه در میان مردم باشید و به‌گونه‌ای باشد که همه شما را به خیر بشناسند و شر از شما دور باشد، هرگز این گونه نباشد از جانب شما آبروی کسی در خطر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در مراسم عمامه‌گذاری طلاب حوزه‌ علمیه استان قزوین که در مسجد شیخ‌الاسلام برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: امام رضا(ع) انتظاراتی از ما دارند، آن حضرت می‌فرمایند باید طوری زندگی کنید که هر کسی از شما انتظار خیر داشته باشد، اگر در فامیل اختلافی وجود دارد به سمت شما بیایند، اگر در روستا اختلافی وجود دارد، شما به‌عنوان طلبه در میان مردم باشید و به‌گونه‌ای باشد که همه شما را به خیر بشناسند و شر از شما دور باشد، هرگز این گونه نباشد از جانب شما آبروی کسی در خطر باشد.

وی افزود: امام رضا(ع) در ادامه فرمودند، خیری که از دیگران به شما می‌رسد، حتی اگر کم باشد آن را زیاد ببینید، از طرف دیگر، در رابطه با خیر خودتان به دیگران، زیاد را هم کم ببینید، مبادا اگر کاری انجام دادیم آن‌قدر در چشم ما بزرگ باشد که خیالمان راحت باشد که دیگر وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امام رضا(ع) در ادامه فرمودند خسته نشوید، با مردم صحبت کنید، به آن‌ها راه‌حل نشان دهید، اگر خودتان هم نتوانستید مشکلات مردم را حل کنید، راهی نشان دهید که یک نفر دیگر مشکل آن‌ها را حل کند، هیچ‌وقت در طلب علم احساس کسالت و خستگی نکنید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: کسی که امام رضایی است، این‌ها را در تمام زندگی اعم از شب، روز، مسافرت، استراحت، ایام تحصیل و ایام تعطیل به کار می‌گیرد، تعطیلی علم و مدرسه به معنای تعطیلی عقل و اندیشه است، مگر کسی راضی می‌شود عقل و اندیشه‌اش تعطیل باشد؟ همیشه باید حالت جویندگی و عطش نسبت به علم و دانش در ما باشد، دائم باید فکر ما به مطالعه، تفکر و نوشتن مشغول باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خیلی موضوع جدّی است، روز گذشته بنده دیداری با دانشجویان غیر ایرانی از کشورهای متنوع و متعدد داشتم و این افراد ملتمسانه درخواست می‌کردند به آن‌ها بگوییم چه کنند که راه امام(ره) و رهبر را طی کنند، این سؤالی است که ما باید جدی‌تر از آن‌ها داشته باشیم و پاسخگوی همه اقشار باشیم.

وی یادآور شد: زمانی اینگونه بود که طلبه باید پاسخگوی اهل خانواده خود یا پاسخگوی مردم محله و شهر خود بود، اما اکنون طلبه باید پاسخگوی شبهات فضای مجازی و رسانه‌های عجیبی که فعالیت می‌کنند باشد، بنابراین باید آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمود خدا دل‌های مردم را آماده کرده و به دنبال حق هستند، شما اگر حق را به‌خوبی بیان کنید، مردم با کمال میل از شما می‌پذیرند، مردم اگر شیرینی کلام ما را بشنوند به دنبال آن می‌دوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام رضا(ع) فرمودند، شما باید یک سنت از خدا را تحت عنوان (کتمان سرّ) در خود داشته باشید، مخصوصاً حفظ اسرار نظام جمهوری اسلامی و حفظ آبرو و عزت نظام وظیفه ماست، امام(ع) در ادامه فرمودند، یکی دیگر از صفاتی که باید داشته باشید مدارا کردن با مردم است.

وی عنوان کرد: مدارا کردن را باید از آیت‌الله صفائی یاد گرفت، ایشان چقدر رفتار مدارایی داشته و در جوان‌ها نفوذ داشتند و چقدر به طلبه‌ها جهت دادند و آن‌ها را متفکر بار آوردند، ما طلبه‌ها باید مدارا کردن با مردم را به‌صورت حرفه‌ای بلد باشیم، البته نه اینکه به رنگ هر کسی در بیاییم، بلکه جایگاه معنایی خودمان را داشته باشیم، دیگران را هم با آن مبانی آشنا کنیم و تأثیرگذار باشیم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ائمه(ع) چقدر مرارت‌ها کشیدند اما پای دین ایستادند، خداوند در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: به ائمه(ع) وفادار باشید، امام رضا (ع) فرمودند «إنّ مِن تَمامِ الوَفاءِ بالعَهدِ و حُسنِ الأداءِ زیارَةَ قُبُورِهِم»، یعنی هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود عهدی دارد که وفای کامل به این عهد و به‌جای آوردن نیکوی آن با زیارت قبور آنان است، اربعین را کم نبینید، هر کدام شما باید اولین عهد و پیمان را با عتبات عالیات در اربعین داشته باشید، برای زیارت قبور ائمه (ع) بی‌تاب و با انگیزه باشیم تا به کانون ولایت برسیم.

وی تأکید کرد: امام رضا(ع) در ادامه فرمودند «تَصدِیقا بما رَغِبُوا فیهِ کانَ أئمَّتُهُم شُفَعاءَهُم یَومَ القِیامَةِ»، یعنی کسانی که با رغبت و علاقه به زیارت ایشان و باور داشتن آنچه آنان ترغیب کرده‌اند زیارتشان کنند، امامانِ آن‌ها در روز قیامت شفیعشان باشند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ولایت‌مداری از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم، امام رضا (ع) در سخنرانی‌شان در نیشابور فرمودند، کلمه لااله‌الاالله دژ مستحکمی است که هر کس داخل آن شود از عذاب الهی در امان است، حضرت(ع) در ادامه فرمودند، شرط آن ما هستیم، یعنی کلمه لااله‌الاالله با امام معنی می‌شود، از آن موقعی که ولایت و امامت در جامعه ما جدی مطرح شده، صهیونیست‌ها عقب نشستند، ولایت و امامت که آمد دین جان تازه‌ای گرفت، امید در مردم دنیا زنده شد.

وی اظهار کرد: اُنس با قرآن نیز یکی از مواردی است که باید جدی گرفته شود، قرآن باید دائم ما را تغذیه کند، آیات قرآن همواره باید ما را راهنمایی کند و از قرآن نور بگیریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: قرآن باید مستمر در زندگی ما جاری باشد، به‌صورت مستمر در جلسات تفسیر شرکت کنیم، اگر جلسه‌ای هست شرکت کنیم و اگر جلسه‌ای نیست ایجاد کنیم، این استمرار و اُنس با قرآن از مهم‌ترین ویژگی‌های شما باشد، رسول اکرم (ص) فرمودند «علیکم بالقرآن فاتخذوه اماما و قائدا».

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: به دنبال علم نافع باشید، این درست نیست که ما هر مطلبی را به ذهن بسپاریم، اگر یک انبار داشته باشیم و هر چیزی را به هم ریخته در آن بریزیم، وقتی بخواهیم از این وسایل استفاده کنیم نمی‌توانیم چیزی را در این انباری پیدا کنیم، ذهن ما نیز باید منظم باشد و علم مفید و طبقه‌بندی شده با موضوعات متنوع و حساب شده در آن جا بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدآفرین باشید، کسی می‌تواند امیدآفرین باشد که خودش هم امیدوار باشد، آن کسی که آینده را تاریک می‌بیند نه به درد طلبگی می‌خورد، نه به درد تبلیغ می‌خورد، نه به درد هیچ کار دیگری می‌خورد، خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء فرمود «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»، یعنی در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: شما سربازان پای کار امام زمان(عج) هستید و رسماً وارد جبهه جنگ فرهنگی و نشر معارف حق شده‌اید، ان‌شاءالله برکات وجود شما در استان آثار خود را به خوبی نشان بدهد.

توصیه‌های امام رضا(ع) به مؤمنان

توصیه‌های امام رضا(ع) به مؤمنان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha