جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام خمینی

حوزه/سه نشست از سلسله نشست های تخصصی همایش «تحریف ظالمانه» با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سه نشست از سلسله نشست‌های تخصصی تحریف ظالمانه در قم برگزار شد که  اولین نشست از این  سلسله تخصصی همایش «تحریف ظالمانه» با ارائه دکتر مظفر نامدار سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در دانشگاه معارف برگزار گردید که وی در این ارائه بیان داشت: ضرورت پرداختن به بحث تحریف امام از این رو است که اندیشه انقلاب اسلامی مبتنی بر پایه فکری امام است و اگر نخواهیم از این اندیشه صیانت کنیم از اندیشه انقلاب اسلامی هم نمی‌توانیم صیانت کنیم.

وی ادامه داد: البته سابقه تحریف در مورد آخوند خراسانی و شیخ فضل‌الله نوری وجود داشت، اما نکته عجیب و بی‌سابقه در تاریخ معاصر آن‌که این موارد، مصداقی بوده، اما در مورد امام به صورت روشمند و سیستماتیک تحریف صورت گرفته است و این روش‌ها در این ارائه به‌صورت کلی تبیین شد و پیش از آن مقدماتی بیان شد.

این استاد دانشگاه پس از بیان کلیات مربوط به بحث تحریف امام سه نکته مقدماتی را ذکر کرد:

۱. منحصر کردن دستاورد انقلاب‌ها به فراهم کردن آب و برق و گاز نیست به‌خودی خود تحریف است.

۲. علت اصلی انحراف ادیان «تحریف» بود و یهودیان نقش برجسته‌ای در تحریف دارند و عالی‌ترین شکل تحریف نیز تحریف صوتی-تصویری است و شاید تأکید امام در نامه به حجت‌الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی که به آن «منشور تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی ایران» گفته می‌شود، بر استفاده از صوت و تصویر همین بوده باشد که دشمنان ما هم دارند از همین روش استفاده می‌کنند.

۳. امام قبل از یکی از مصاحبه‌های خود فرمود، من از خبرنگار می‌خواهم که حرف‌های ما را تحریف نکند.(صحیفه امام، ج۱۱، ص۷۳) و سه شرط هم می‌گذارند: درست و بدون کم و زیاد این صحبت‌ها منتقل شود، بدون تحریف و بدون دخالت خودتان در مسائل.

نامدار «دخالت شخصی در مسائل» را یکی از عوامل ایجاد تحریف در آثار منسوب به جبهه انقلاب اسلامی از جمله الف لام دانست و پس از ذکر این مقدمات، شیوه‌های روشمند و سیستماتیک تحریف را ذکر کرد که عبارت است از: «تقطیع نامناسب کلمات،جعل مطلب جدید برخلاف مقصود از متن اصلی، بافت‌زدایی از کلام امام، برجسته‌سازی یا تقلیل گزینشی، تعبیر یا تغییر غلط کلام امام، تحلیل سطحی از امام، آوردن شخصیت از موضع تاریخی خود به ادبیات جدید، ایجاد تردید در آثار و سیره، مغالطه، مبالغه، تطبیق مفاهیم با مصادیق غلط یا سطحی، حذف برخی کلیدواژه‌ها یا مفاهیم از اندیشه امام، مخفی شدن پشت برخی مفاهیم موجه، قرار دادن اندیشه امام تحت شعاع اندیشه امام، تقلیل بیانات و کنش‌ها به اقتضائات تاریخی، در هم تنیدن جهان واقعی و جهان ذهنی، سنگر گرفتن پشت چهره‌های شاخص، مصادره به مطلوب، بایکوت کردن امام، تطبیق مفاهیم مد نظر امام با مصادیق حداقلی یا غلط»

در ادامه این نشست دکتر میثم عبداللهی با تطبیق این روش‌های سیستماتیک بر کتاب الف لام خمینی، به تکمیل مباحث پیشین پرداخت. او پس از تبیین اجمالی آیات قرآن کریم و جایگاه مبحث تحریف امام در کلام مقام معظم رهبری اهداف تحریف‌گران را برشمرد که عبارت است از: «زیر سؤال بردن شخص و شخصیت امام، آمیختن راستی و ناراستی، بی‌اعتبار کردن نهضت امام و ناامید کردن رهروان»

وی کتاب الف لام خمینی را پر از احتمالات زاییده ذهن نویسنده دانست و به همین دلیل هویت کتاب را بین «رمان» و «تاریخ»، «تاریخ» و «تخیل» مردد دانست و اشکالات عمده این کتاب را «ورود شایعات در متن اصلی»، «ابهام آلود کردن وقایع» و «غلط‌های فاحش تاریخی» عنوان کرد و مصادیق هریک را از جمله:«ادعای عدم مخالفت اجمالی امام با لوایح شش‌گانه»، «ادعای عدم مخالفت امام با اصلاحات ارضی»، «تبدیل جمله خبری «شاه‌دوستی یعنی غارتگری» به جمله سؤالی»، «اتهام وفاداری امام به شاه» و «اتهام وجود روابط مرموز امام با سران رژیم پهلوی» برشمرد.

نشست تخصصی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی در نشست تخصصی بنیاد تاریخ‌پژوهی به موضوع «تحریف مجاهدت علما در تاریخ معاصر» پرداخت. او یکی از مشکلات تاریخی ایران را هجمه استعمار و استبداد دانست که البته علما مانعی در برابر این هجمه بودند و به دلیل همین مقاومت، جریان تاریخ‌نگاری‌ که با دیانت زاویه داشت نقش علما و مجاهدت ایشان را با تحریف یا حذف یا تخریب زیر سؤال برد که نمونه‌های آن را در کم‌رنگ کردن نقش مرحوم آیت‌الله کاشانی در نهضت ملی شدن صنعت نفت یا تهمت به علمایی که در دربار صفوی وارد شدند یا تحریف سیره سیاسی ملاعلی کنی در مخالفت با قرارداد استعماری می‌توان دید.

روش دیگر جریانات تحریف گر، مصادره به مطلوب علما بود که هم در زمان مشروطه بوده هم در زمان حاضر در جریان است.

در انتهای ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین ابوطالبی، برنامه پرسش و پاسخ آغاز شد. در نخستین سؤال آمده بود: «جریان روشنفکری الگوی مشروطه را در مقابل الگوی جمهوری اسلامی علم می کند. این جریان به چه شکل عمل میکند و هدف نهایی آن چیست؟»

این عضو هیئت علمی موسسه آموزش ی و پژوهشی امام خمینی در پاسخ گفت: اگر چنین جریانی وجود داشته باشد قاعدتا به دنبال این هستند که ولایت فقیه را تضعیف و به نظارت فقیه برسانند هر چند نظارت واقعی همان ولایت است و اساسا چیزی به نام نظارت محض وجود ندارد.

سوال دوم حضار این بود که «چرا علی رغم علم به آثار تحریف آمیز حوزه و دانشگاه و دلسوزان انقلاب، سکوت اختیار کردند و موضع روشنی نمیگیرند؟»

وی پاسخ داد: بسیاری افراد از این تحریفات مطلع نیستند.بخشی از جریانات هم ملاحظات سیاسی و حزبی دارند.

سؤال سوم در این رابطه بود که: روزنامه‌ها و جریانات سیاسی از امام تصویری لیبرال ارائه می‌دهند و [از قول ایشان] نقل می‌کنند که «حرف مرد دوتاست.» یکی از شاه کلیدهای تحریف لیبرال‌ها سوء استفاده از مفاهیمی مثل اجتهاد پویا و عنصر زمان و مکان است در مقابل باید چه کرد؟

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوطالبی بهترین راه را، تحقیق و ارائه و تبیین اندیشه واقعی امام است و کامل و جامع دیدن اندیشه امام دانست.

آخرین سوال این برنامه در رابطه با کتاب «،فرهنگ ناموران معاصر ایران» پرسیده شد. در این سوال آمده: در کتاب فرهنگ ناموران معاصر ایران که تحت اشراف آقای بهبودی نوشته شده که شیخ فضل الله نوری آخوند خراسانی را تکفیر کرد. در نقد این ادعا اگر مطلبی دارید بیان بفرمایید.

وی در پاسخ گفت:متأسفانه عکس این مطلب را هم نسبت می‌دادند و هیچ مطلب مستندی برای این قضیه نداریم و اختلافات علما را تکفیر جلوه می‌دهند. در لوایح شیخ فضل الله آمده است که والله من همان مجلسی را میخواهم که علمای نجف میخواهند لکن حقایق اتفاقات را به سمع و نظر آقایان نمیرسانند. وقتی هم که دست سیدحسن تقی زاده و امثالهم برای آخوند خراسانی رومیشود میفرماید که او را از مجلس اخراج کنید. با وجود این اشتراکات تکفیر کردن معنا ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پاینده‌محمد صادقی، ارائه‌کننده دوم این نشست تخصصی بود. او در این نشست گفت: انقلاب‌های فراوانی مثل انقلاب چین و کوبا و الجزایر و ویتنام و... رخ داده است. کارشناسان و متخصصان این انقلابها را از دو زاویه مورد بررسی قرار دادند:برخی ماهیت ایدئولوژیک محدود داشتند و صرفا در چارچوب یک کشور بودند و دیدگاه فراملی ندارند.

برخی دیگر ماهیت ایدئولوژیک فراملی دارند. انقلاب جمهوری اسلامی ایران از نوع دوم بود و امام خمینی نه تنها برای ایران یا جوامع اسلامی بلکه برای نجات بشریت انقلاب کرد.امام خمینی جهانی می‌اندیشید و اگر کسانی ایشان را در جغرافیای خاص یا ملی گرایی یا منافع ملی کشور ایران محدود کنند ظلم و اجحاف و انحرافی واضح در خط امام ایجاد کرده اند چه آن‌که انقلاب امام خمینی در امتداد انقلاب انبیاء و اوصیاء الهی بود و انقلاب انبیاء و اولیاء محدود به جغرافیای خاصی نیست.

وی در رابطه با تأثیر انقلاب اسلامی در افغانستان افزود: قبل از انقلاب اسلامی،‌ نهضت‌هایی در افغانستان وجود داشت و برخی از سران انقلابی نیز در این راه به شهادت رسیدند اما وقتی امام خمینی آمد و انقلاب را در ایران آغاز کرد یک انقلاب همه‌گیر و گسترده در افغانستان به وجود آمد و دیگر نتوانستند آن خیزش را سرکوب کنند. عکس امام حتی در دورترین نقاط افغانستان که جاده نداشت پخش میکردند. یک عالم حنفی افغانستانی نیز می‌گفت مذهب ما حنفی است و رهبر ما خمینی است.

گزارشی از سه نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی «تحریف ظالمانه» در قم

حجت‌الاسلام و المسلمین صادقی در ادامه گفت: حجت امروز کسانی هستند که کتاب می‌نویسند و ادعا می‌کنند حضرت امام با دستگاه پهلوی در ارتباط بودند. این مطلب کاملا تحریف است و این قبیل افراد می‌خواهند صداقت امام را زیر سوال ببرند.

وی در ادامه گفت: در افغانستان بیش از اینکه تحریف وجود داشته باشد،‌تخریب امام وجود دارد و دسته ها و گروه هایی به بهانه های مختلف انقلاب حضرت امام را تخریب می‌کنند.

سومین ارائه کننده نشست تخصصی بنیاد تاریخ‌پژوهی حجت‌الاسلام و المسلمین باقرزاده بود. او دلایل ضرورت حساسیت نسبت به تحریف امام را چنین برشمرد۱. امام روح انقلاب است و انقلابی جدا از امام نمیتوانیم داشته باشیم. ۲. به‌تعبیر مقام معظم رهبری اگر راه امام را گم کنیم سیلی خواهیم خورد ۳. هدف مخالفان از تحریف امام،‌تغییر جهت انقلاب است. ۴. خط امامی بودن به شناخت خود امام است.

وی در رابطه با امکان تحریف امام گفت همانطور که برخی؛ شخصیتهایی نظیر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام را تحریف کردند امام نیز قابل تحریف است.

حجت‌الاسلام و المسلمین باقرزاده در ادامه به رئوس راهبردهای تحریف اشاره کرد:

تبدیل امام به یک شخصیت محترم تاریخی صرف

معرفی امام به صورت سلیقه ای

تاریخی انگاری امام

لیبرال نمایی امام

و در بخش بعدی ارائه، رئوس اقدامات لازم علیه تحریف را برشمرد:

به صورت همگانی نخبگان حوزوی و دانشگاهی وارد مقابله با تحریف خط امام شوند.

بیان ناگفته های امام

مرور و تکرار سیره و اندیشه امام

قرار دادن جوانان در اولویت

عدم پنهان کاری مصلحتی

پایبندی به منابع اصیل و معتبر

شناخت اندیشه و سیره امام به عنوان یک مکتب منظومه وار

و در بخش انتهایی سخنان، به صورت اجمالی و گذرا به ارکان مکتب امام اشاره کرد:

نگاه توحیدی روزآمد

مجاهدت فی سبیل الله

خودساختگی

جامعیت اندیشه

تقابل با اسلام آمریکایی

اعتماد به وعده های الهی

مردم باوری

حمایت از محرومان

ضدیت با خوی کاخ نشینی

استکبارستیزی

استقلال گرایی

وحدت گرایی و مقابله با اندیشه های تفرقه محور

اولین سؤال در خصوص خاطرات تحریف‌آمیزی مثل خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی و چگونگی مقابله با آن بود که استاد ارائه کننده راه مقابله را پاسخ به این خاطرات بر اساس اصول مکتب امام دانست.

دومین سؤال در خصوص ارزیابی کارنامه تاریخ نگاری حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی و بایکوت آثار وی توسط برخی جریانات بود. حجت‌الاسلام و المسلمین باقرزاده پاسخ داد:

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی یکی از کسانی است که امتحان پس داده و صادق است و در مورد امام با کسی تعارف ندارد و چیزی که از وی یک چهره صادق ساخت همین امر است. شخصا از وی تجلیل میکنم و میگویم ای کاش انسانها مثل او انقدر صریح شجاع و صادق باشند و شخصیت وی از این جهت قابل تکریم است. در رابطه با بایکوت آثار این استاد تاریخ هم باید گفت از جریانی که با تحریف امام زنده است نمی‌توان انتظار داشت که از وی تجلیل کند و آثارش را ترویج کند.

استاد حسن ابراهیم‌زاده چهارمین ارائه‌کننده نشست تخصصی بنیاد تاریخ‌پژوهی بود. وی با بازخوانی تاریخ نهضت امام خمینی پس از ارتحال آیت‌الله بروجردی به خاطره مقام معظم رهبری در رابطه با شجاعت امام پس از فاجعه فیضیه و قوت قلب ایشان به طلاب پس از آن ماجرا اشاره کرد و افزود: اولین مبارزه امام با تحریف نیز به همین مقطع برمیگردد و امام در همین راستا فرمودند که چهره فیضیه پس از هجمه رژیم پهلوی دست نخورد تا جنایات رژیم پهلوی محو نشود.

وی در ادامه برخی مصادیق تحریفات علیه امام را برشمرد:

۱. ‌تحریف شخصیت علمی امام

در رد این تحریف باید گفت امام در زمان آیت‌الله بروجردی بیشترین شاگرد را در میان چهره‌های هم‌ردیف خود داشت و این جایگاه در ادامه نیز حفظ شد.

۲. تحریف شخصیت امام

۳. تحریف مبارزات امام

در این راستا بعضی مسائل به امام و مبارزات امام نسبت داده می‌شود که شخص امام نسبت به دو مورد حساسیت داشت:‌ شهید جاوید و قتل شمس آبادی که هردو هم به بیت قائم مقام معزول برمیگردد. انتساب این امور به نهضت امام کاری بود که ساواک داشت انجام میداد اما امام هوشیار بودند و مقابله کردند.

۴. تحریف انقلابی‌گری حوزه علمیه

تحریف انقلابی‌گری حوزه مورد دیگری از انواع تحریفات است. بعد از رحلت شهید سیدمصطفی خمینی می‌خواستند آقای منتظری را موازی امام قرار دهند و بعد هم آقای طالقانی را مقابل امام قرار دهند. امروز هم به نحو دیگری همین جریان ادامه دارد.

۵. تحریفات سیاسی

استاد حسن ابراهیم‌زاده در ادامه ارائه علمی خود گفت امام در وصیتنامه خود نوشته‌اند «‏‏ اشخاصی در حال حیات من ادعا نموده اند که اعلامیه های اینجانب را‏‎‏می نوشته اند. این مطلب را شدیداً تکذیب می کنم. تاکنون هیچ اعلامیه ای را غیر‏‎ ‎‏شخص خودم تهیه کسی نکرده است.‏»(صحیفه امام،‌ج۲۱،‌صص۴۵۲-۴۵۱) اما در مقابل، در جریان انتخابات ۱۳۷۶ ادعا کردند که اعلامیه امام را تدوین میکرد که این تحریفی در برابر نص امام است.

تحریف دوم در آن زمان تغییر ماهیت انقلاب اسلامی بود که انقلاب اسلامی را با آمریکا پیوند میزد در حالی که امام غرب را مظهر طاغوت میدانستند.

در انتهای این ارائه در خصوص کارنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی در تاریخ نگاری انقلاب اسلامی و مقابله با تحریف حضرت امام را و همچنین بایکوت آثار ایشان توسط برخی جریانات پرسیده شد. در پاسخ گفته شد: سخن موافقین و مخالفین تفاوتی در جایگاه وی ایجاد نمی‌کند چه آن‌که حضرت امام وی را امین میدانستند.

دومین سؤال مربوط به خاطرات تحریف‌آمیز و راه‌کار مقابله با آن بود که این پژوهشگر اتکا به بند آخر وصیت‌نامه امام، که راه‌های صحت‌سنجی مطالب به خود را بیان کرده‌اند، را به‌عنوان راه‌کار مقابله بیان کرد.

آخرین ارائه‌کننده نشست تخصصی بنیاد تاریخ‌پژوهی حجت‌الاسلام و المسلمین صلح‌میرزائی بود. او انواع تحریف را در سه عنوان:تغییر و تصحیف، حذف جزئی و کتمان برشمرد و افزود: برای فهم متن امامین انقلاب،‌نیاز به فهم اجتهادی است که مورد بیان مقام معظم رهبری بوده است البته به تعبیر ایشان دانشجویان هم میتوانند به این فهم دست پیدا کنند و به این معنا نیست که منظور از اجتهاد،‌اجتهاد مصطلح حوزوی باشد. او در ادامه گام‌های فهم کلام امامین انقلاب را به ترتیب ذیل برشمرد:

اثبات صدور و پیدا کردن تمام متن

تجمیع قرائنی نظیر مکتب فکری، سیره شخصیتی، ویژگی گوینده، پیدا کردن قرائن در بیانات دیگر، شرایط زمانی ومخاطب

استفاده از قواعد فهم متن (مطلق و مقید،‌عام و خاص،‌ناسخ و منسوخ،‌ ملاحظه مقام بیان داشتن یا نداشتن،‌ وجود عهد ذهنی میان گوینده و مخاطب)

نگاه به خط دغدغه‌ها

تفکیک گونه‌های مختلف کلام (فصل الخطابها،‌ طرح بحث اجمالی،‌ گفتمان سازی،‌امر ولایی و...)

رعایت اخلاق و پرهیز از پیش داوری در فهم کلام،‌انصاف

در بخش پرسش و پاسخ، پرسیده شد:

موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری از کتاب شرح اسم ۲۴۰ غلط لفظی تاریخی گرفته است این غلط‌ها چه بوده است؟ وی در پاسخ گفت:

در برخی موارد ترتیب وقایع اشتباه بیان شده بود یا برخی نکات منتسب شده بود که درست نبود لزوما به این معنا نیست که تعمد بر کذب بوده باشد. در نامه دوم که دفتر منتشر کرد تصریح شد که ما در تحلیل ورود نکردیم و بررسی آن را به جامعه علمی واگذار کردند چراکه دفتر صرفا موظف است با تحریف صریح مقابله کند.

دومین سؤال در خصوص معتبرترین آثار تاریخی در مورد سیره رهبری بود؟ که وی کتاب‌هایی را که به روایت شخص مقام معظم رهبری است، همچون خون دلی که لعل شد یا بخش‌هایی از کتاب «دوباره فردوس» که به روایت رهبری است را از معتبرترین آثار در این زمینه برشمرد.

نشست تخصصی اندیشکده قصد

حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان در اندیشکده قصد که با موضوع «تحریف تعطیل و تأویل خوانش امام در حوزه ولایت‌فقیه با نگاه به مقوله اقتصاد» برگزار شد به طرح بحث پرداخت. او در ابتدای ارائه خود گفت: امام از سه مفهوم در بحث اقتصاد صحبت می‌کنند:

۱. احکام فرعی (اجاره، مضاربه و...)

۲. روابط/سیستم اقتصادی (روابط حاکم بر اقتصاد)

۳. نظام اقتصاد اسلام که مبتنی بر فقه جواهری است و احکام فرعی بر آن قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: امام در بخش دوم چالش جدی دارند و نظام کاپیتالیستی و کمونیستی را ظالمانه می‌دانستند و برای بر هم زدن این روابط و برقراری آن نظام اقتصاد اسلامی از اعمال ولایت مطلقه فقیه بهره بردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین قنبریان تبدیل «ولایت فقیه» به «حکومت مطلقه» یا تبدیل آن به «ماشین امضای دنیای سرمایه‌داری» را تحریفی اساسی دانست و افزود: امام از ولایت‌فقیه برای بر هم زدن روابط عینی حاکم بر اقتصاد و اقامه نظام اقتصاد اسلامیو تبدیل آن به‌روابط عینی استفاده کردند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: منشأ تحریفات درباره ولایت مطلقه در قسمت کارگزاری و روشنفکری جمهوری اسلامی در قالب مقاله‌ای در مجله کیان شماره ۴۶ قابل پیگیری است. این مقاله با عنوان «امام خمینی فقیه دوران گذار از فقه جواهری به فقه المصلحة» و با اسم مستعار منتشر شد و در این مقاله ولایت‌فقیه به‌مثابه ماشین امضای مدرنیته و راهی برای عرفی شدن دانسته شده است. این در حالی است که امام ولایت مطلقه فقیه را برای صیانت از محرومین به‌کار می‌گرفتند نه برای امضای نظام کاپیتالیستی.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا رضی از امام به‌عنوان یک حکیم، فیلسوف، فقیه و عارف بزرگ اقتصادی یاد کرد که در مقام عمل نیز اقتصادی که در امتداد آن حکمت و فلسفه و فقه و عرفان بود را اجرا کردند.

ادامه ارائه حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضی در رابطه با بحث عرفان و اقتصاد بود. وی در این ارائه گفت: ما می‌توانیم اقتصاد متعارف را هم در چارچوبی عرفانی ببینیم و اقتصاد را در «جدال دو عرفان» یعنی عرفان اسلامی (به‌عنوان سرچشمه اندیشه اقتصادی امام) و عرفان کابالیستی(به‌عنوان منشأاقتصاد کاپیتالیستی) ببینیم.

خداوند در نگاه عرفان کابالیستی یک خدای منعزل است و در پی آن ابتدا ناتورالیسم جایگزین خدا می‌شود و در گام بعد اومانیسم و جایگزینی انسان به جای خداوند و انسانی که جایگزین خداست قهرا باید مطلق‌العنان باشد. گام بعدی نیز لذت‌گرایی است و در مرحله بعد برخی می‌گویند فرد باید لذت ببرد و برخی دیگر می‌گویند جامعه.

در نقطه مقابل، عرفان امام قرار دارد. استاد عرفان امام مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی و ورود آیت‌الله شاه‌آبادی به اقتصاد، صرفا از نگاه نفع و زیان نیست بلکه مبنای ایشان فلسفه فطرت است و مبنای فلسفه فطرت نگاه عرفانی به انسان و خداست. در این نگاه، اقتصاد را از انسان آغاز نمی‌کنیم از خداوند آغاز می‌شود. خداوند نیز فطرت (از باب «فطرة الله التی فطر الناس علیها») و صفاتی دارد و ویژگی‌هایی که ما دوست داریم از این باب است که خداوند آن ویژگی‌ها را دارد و مستجمع این علائق، فطرت عشق به کمال و امتدادش که تنفر از نقص است و کمال‌طلبی انسان می‌تواند رقابت انسان را برای منفعت‌طلبی شخصی را توضیح بدهد. این چارچوب نظری می‌تواند تحولات نظری اقتصاد و خلط و وهمی که برای لیبرال‌ها پیش آمده را توضیح دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضی در ادامه افزود: حکومت یکی از امور ضروری برای هر جامعه‌ای است و هدف از حکومت نیز محقق کردن مصالح نوعیه اجتماعی و جلوگیری از مفاسد اجتماعی است و دو مفهوم بنیادین این دو هدف عبارت است از حفظ اختصاص ولایت مطلقه به قرآن کریم و حفظ اختصاص حکومت مطلقه به مقام پیامبر اسلام و معصومین.

این حکومت و ولایت وقتی می‌خواهد جاری شود سیاساتی در اسلام برای آن تعبیه شده:

سیاست عدِة

سیاست عُدة

سیاست عدِة به سیاست اخوت تحویل می‌شود به این معنا که تا وقتی انسان‌های جامعه سر و سامان نیابند اقتصاد نیز سامان نمی‌یابد و سیاست اخوت بستری است برای رسیده به سیاست عُدة.

ایده «جدال میان دو عرفان» در میدان چگونه محقق شده است؟ در ابتدا باید گفت که در اسفار اربعه‌ای که در عرفان اسلامی معرفی می‌شود کم‌تر می‌شود که عارف از حق به خلق سفر کند. حضرت امام از نوادری هستند که این مرحله از سفر الی الله را هم توانستند انجام دهند. انقلاب اسلامی تجلی سفر من الحق الی الخلق است. امام وقتی در ابعاد اقتصادی می‌خواهند روی زمین بیایند با چه اقتصادی روبرو هستند؟ یکی از ویران‌ترین اقتصادهای جهان که البته پروژه تحریف نمی‌خواهد این ویرانی را نشان دهد. امام بر اساس نگاهی که داشتند ارتقای اقتصاد را بر عهده وزارت یا سازمان‌های دولتی نگذاشتند بلکه یک حرکت انفسی و عرفانی عظیم به نام جهاد سازندگی ایجاد می‌کنند که در دوران معاصر به جهت قدرت سازندگی نظیر نداشت.

گزارش از: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha