یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
لبنان

حوزه/ «امیرة برغل» بانوی پژوهشگر و فرهیخته لبنانی گفت: می‌توانیم بگوییم که امام خمینی(ره) یکی از شخصیت‌های خاصی بودند که شخصیت و حقوق زنان را در تاریخ معاصر اسلام دوباره احیا کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، یکی از دیدگاه‌های شاخص امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب دیدگاه ایشان نسبت به زن در جامعه اسلامی بود. این دیدگاه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای اسلامی مورد توجه محافل روشنفکری و بانوان فرهیخته جوامع اسلامی قرار گرفت. همزمان با سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با خانم امیرة برغل پژوهشگر و مدیر مرکز مشاوره خانواده «سکن» لبنان پیرامون اندیشه امام راحل در خصوص احیای شخصیت زن گفت‌وگو کرده است.

«امیرة برغل» پژوهشگر اسلامی و مشاور تربیتی، مدیر مرکز مشاوره و تربیت خانواده «سکن» لبنان در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به نگاه و اندیشه متفاوت امام خمینی(ره) در باره جایگاه زن در جامعه اظهار کرد: حضرت آیت الله خمینی(ره) به عنوان یک فقیه نظر اجتهادی جدیدی را در موضوع زن اعلام کردند، این نظر نشأت گرفته از ادراک واقعی ایشان از حقیقت و قدرت‌هایی که یک زن دارد و اینکه چقدر روی جامعه به عنوان یک انسان می‌تواند اثر گذار باشد، مورد توجه قرار دارد.

وی ادامه داد: معرفی ایشان از الگوی زن همان معرفی الگوی قرآن و پیامبر از زنان نمونه بود و نه براساس الگوی زنی که در جامعه آن وقت اعم از جوامع عقب مانده و یا مرفه رایج بود در حالیکه بسیاری از دانشمندان چنین تعاریفی داشتند.

این بانوی محقق لبنانی تصریح کرد: حضرت آیت الله خمینی(ره)، حضرت مریم بنت عمران و آسیه بنت مزاحم وخدیجه بنت خویلد وفاطمه الزهراء (س) را نه به عنوان یک نمونه استثنایی برای بانوان معرفی کردند، بلکه به عنوان یک الگویی ویژه که بر هر بانویی لازم و واجب است از این بانوان در زندگی الگو بگیرند به آنها معرفی نمودند.

مدیر مرکز مشاوره و تربیت خانواده «سکن» افزود: نظرهای انسانی و عدالت آمیز ایشان، باعث تغییراتی در مبانی نظری داخل محافل دینی مرتبط با زنان در داخل و خارج از ایران شد.

وی خاطر نشان کرد: از این رو می‌توانیم بگوییم که ایشان یکی از شخصیت‌های خاصی بودند که شخصیت و حقوق زنان را در تاریخ معاصر اسلام دوباره احیا کرد و این امر در سخنان امام خمینی(ره) خیلی واضح است. ایشان پیرامون شخصیت زن فرمودند زن مظهر تحقق آرمان‌های انسان است، چون زن است که زنان و مردهای بزرگ جامعه را تربیت می‌کند و از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

این بانوی فعال و فرهیخته لبنانی با اشاره به حضور زنان تاثیر گذار در میان جوامع اسلامی تأکید کرد: اگر این زنان شجاع و توانمند در تربیت نسل‌ها را از جوامع بگیرند، این جوامع به سمت پرتگاه پیش می‌روند.

وی در پایان با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در سومین نشست راهبردی ویژه زن گفت: رهبر معظم انقلاب در آن نشست تخصصی پیرامون زن و خانواده فرمودند باید اعتراف کنیم که امام خمینی(ره) اولین کسی بود که اهمیت نقش زن را جنبش‌ها و فعالیت‌های اجتماعی درک کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha