دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش بین المللی حضرت جعفربن ابی طالب

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، دبیر همایش بین‌المللی جعفر بن ابیطالب(ذوالجناحین) طی سخنانی در جمع اصحاب رسانه گزارشی از فرایند شکل‌گیری دبیرخانه این همایش ارائه نمود و گفت: در همایش حضرت حمزه که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان افرادی از جمله جعفر بن ابیطالب، ام سلمه، مقداد، عمار و … را نام بردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، دبیر همایش بین‌المللی جعفر بن ابیطالب(ذوالجناحین) طی سخنانی در جمع اصحاب رسانه گزارشی از فرایند شکل‌گیری دبیرخانه این همایش ارائه نمود و گفت: در همایش حضرت حمزه که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان افرادی ازجمله جعفر بن ابیطالب، ام سلمه، مقداد، عمار و … را نام برند تا شخصیت ایشان بازشناسی، معرفی و همایش ویژه‌ای بدین منظور برگزار گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه بابیان این‌که در برگزاری این همایش بین‌المللی بالغ‌بر ۲۰ مرکز و مجموعه حوزوی و دانشگاهی مشارکت می‌کنند، اظهار داشت: همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابیطالب با مجوز ISC در روز پنجشنبه ۱۰ اسفندماه برگزار و چندین جلد کتاب ناظر به شخصیت ایشان معرفی و رونمایی خواهد شد.

وی انعقاد قرارداد تألیف کتاب راجع به شخصیت جعفر بن ابیطالب را ازجمله رویکردهای این همایش برشمرد و ابراز داشت: محقق گرامی استاد میر شریفی که تحقیقاتی ۴۰ ساله بر روی شخصیت جعفر بن ابیطالب دارند، کتاب ارزشمند، خوب و قوی را در رابطه با این شخصیت تراز اسلام تدوین خواهند نمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی زیست‌نامه؛ قرآن و حدیث، تاریخ، منابع شیعه و اهل سنت، دیدگاه‌ها در رابطه با جناب جعفر، نماز جعفر، اماکن جغرافیای مرتبط با جعفر، جعفریان در تاریخ و نسل ایشان و نیز جعفر در ادبیات هنر و رسانه را ازجمله محورهای این همایش دانست.

وی بابیان این‌که جعفر بن ابیطالب در جنگ موته و حدود ۸ سال بعد از حضرت حمزه به شهادت رسیدند، خاطرنشان ساخت: جعفر در حبشه حضور داشت و بعدها در جنگ‌های مدینه شرکت داشتند و ۱۰ سال از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام بزرگ‌تر بوده، همواره مورد مدح پیامبر گرامی اسلام قرار داشتند.

دبیر همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابیطالب با تأکید بر این‌که جنبه‌های درام و هنری شخصیت جعفر بسیار زیاد است، خاطرنشان ساخت: ورود به حبشه، گفتگو با نجاشی، برگشت از حبشه، جنگ موته و… تنها فرازهایی از زندگی پرمحتوای جعفر بن ابیطالب است.

وی مطرح کردن این شخصیت‌ها در سطح جامعه و فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای بدین منظور را مهم‌ترین رسالت این همایش توصیف نمود و یادآور شد: در مراسم اختتامیه این همایش یکی از مراجع معظم تقلید و نیز آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سخنرانی خواهند نمود. شناساندن جریان پرافتخار شخصیت جعفر ابن ابیطالب که به ذوالجناحین اسلام و جعفر طیار مشهور هستند، از رسالت‌های این همایش است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت خلق تولیدات رسانه‌ای فاخر، ناظر به شخصیت‌های تراز جهان اسلام تأکید و ضمن انتقاد از دشواری ارتباط با مدیران ارشد سازمان صداوسیما، از همیاری تولیدکنندگان فیلم کوتاه و مستندسازان استقبال نمود و اظهار داشت: تولیدات رسانه‌ای، فیلم‌های کوتاه و بلند ناظر به خصوصیات تراز جهان اسلام، ازجمله حضرت حمزه و جعفر ابن ابی‌طالب از مهم‌ترین تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمحمدی مدیر گروه تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام جامعةالمصطفی و دبیر علمی همایش بین‌المللی حضرت جعفر بن ابیطالب، در بخش دیگری از این نشست ضمن تبیین اهداف این همایش بین‌المللی، غبارزدایی از چهره شخصیت‌های غریب صدر اسلام که نقش بسزایی در گسترش دین الهی داشتند را ازجمله رسالت‌های این همایش برشمرد و ابراز داشت: جعفر بن ابیطالب از خاندان بزرگی هستند که در گسترش اسلام نقش بی‌همتایی را ایفا نمودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمحمدی حضرت جعفر بن ابیطالب را از شخصیت‌های مقاوم در دین‌داری و جزء اولین مؤمنان جهان اسلام توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: غربت زدایی از شخصیت‌های برجسته‌ای که در گسترش اسلام مؤثر بودند، وظیفه رسالتی دینی و حقی بر گردن جوامع اسلامی است.

وی ارائه الگوهای فاخر اسلامی را از دیگر اهداف این همایش برشمرد و بابیان این‌که جناب جعفر شخصیتی ولایت مدار و از قهرمانان جنگ‌های نبوی است، خاطرنشان ساخت: حضرت جعفر بن ابیطالب در حبشه به‌عنوان کارگزار پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نقش‌آفرینی ارزشمندی داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالمحمدی تبیین شاخصه‌های کارگزاران نبوی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: جناب جعفر الگوی وفاداری به دین و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بودند. لذا معرفی قهرمانان نقش‌آفرین در تاریخ اسلام تا الگویی برای جوانان امروز باشند، از دیگر اهداف این همایش است. امیدواریم این همایش بین‌المللی با پشتوانه علمی ارزشمندی که بازتولید می‌کند، بتواند این شخصیت بزرگ را به جوامع اسلامی معرفی نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha