یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از برگزاری آیین نکوداشت تخت فولاد با حضور شهرداران نجف و کوفه خبرداد گفت: در راستای ایجاد خواهر خواندگی قبرستان وادی السلام و تخت فولاد هستیم.

به گزارش خبرگزارش حوزه از اصفهان، ابراهیم عمرانی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: به مناسبت ۲۶ خرداد سالروز ثبت ملی قبرستان تخت فولاد، مراسم نکوداشت مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد روز پنج شنبه هفته جاری در مؤسسه همشهری تهران برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: روز جمعه در عمارت سعدی ویژه‌برنامه‌ ای با حضور شهرداران نجف و کوفه برگزار خواهد شد که درصددیم تا خواهرخواندگی تخت فولاد را با وادی‌السلام برقرار کنیم. همچنین در همین روز از کتابخانه دیجیتال رونمایی می‌شود.

عمرانی در ادامه از جمع آوری ۲ هزار سند تاریخی برای راه‌اندازی موزه کتابخانه دیجیتال تخت فولاد خبر داد و خاطر نشان کرد: راه اندازی کتابخانه دیجیتال تخت فولاد از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون ۲ هزار سند هویتی تخت فولاد در قالب عکس، متن و فیلم بارگذاری شده است، تصریح کرد: درصددیم با راه‌اندازی موزه کتابخانه دیجیتال، منابع ارزشمندی از تخت فولاد را در اختیار پژوهشگران و محققان در قالب مجازی ارائه دهیم.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد، گردشگری فردمحوری را یکی از گزینه های خوب در راستای گردشگری مجازی برشمرد و خاطرنشان کرد:در حال حاضرگردشگران تمایل دارند به صورت فردی از بقاها و ابنیه های تاریخی بازدید کنند، در این راستا گردشگری فرد محور یکی از رویکردهای اصلی ما در حوزه گردشگری مجموعه تخت فولاد است تا متکی به قالب‌های تور گردشگری و بازدیدهای گروهی از تخت فولاد نباشیم.

به گفته عمرانی ۱۲ هزار و ۶۰۰ عکس به صورت عکس‌های ۳۶۰ درجه کروی از کل مجموعه تخت فولاد، تکایا و بقایا به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: تکیه میرفندرسکی به عنوان عروس تکایا گزینه ای برای عکاسی انتخاب شد که اسناد و عکس‌های آن تا ۱۵ تیردر سایت بارگذاری و رونمایی می‌شود.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به اینکه عکاسی تکیه مادر شازده و بابا رکن الدین نیز انجام شده است، تصریح کرد: این مجموعه عکس ها به مرور در سایت مربوطه بارگذاری می شود.

مستند سازی سنگ قبور، موضوع دیگری بود که مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد به آن اشاره کرد و گفت: اطلاعات دقیقی از قبور تخت فولاد نداریم، اما پس از سال ۱۳۸۰ که احیای تخت فولاد در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت، حدود ۱۰۰ هزار سنگ قبر را در پهنه تخت فولاد یافته شد، اما به طور قطع تعداد متوفی‌ها دفن شده در این پهنه تاریخی بیش از ۳۰۰ هزار نفر است.

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد تصریح کرد: براساس سیاست ها لازم بود مجموعه تخت فولاد از بعد هنری نیز معرفی شود که شعر به عنوان یک ابزار اثرگذار دراین عرصه انتخاب شد، لذا برگزاری جشنواره ملی شعر تخت‌فولاد از دیگر رویدادهایی است که با استقبال خوبی از سوی شاعران سرتاسر کشور مواجه شده و ۹۸ اثر از شاعران در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه جشنواره شعر تخت فولاد در چهار محور ارسال شد، اختتامیه این فراخوان ملی پنجشنبه هفته جاری با اعلام ۱۷ اثر برتر با حضور شاعر برجسته کشور سعید بیابانکی معرفی می‌شود.

وی افزود: در تخت فولاد گنجینه موزه‌ای وجود نداشت در این راستا سعی کردیم به دلیل اهمیت موضوع پنج گنجینه موزه‌ای را طراحی کنیم، عکاس‌خانه تخت فولاد شامل گنجینه عکس، گنجینه اسناد و اشیا، گنجینه سنگ و حجاری، گنجینه آواها و نماها و در نهایت گنجینه خط خوشنویسی طراحی شده است.

عمرانی با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ عکس در عکس‌خانه تخت فولاد در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت، گفت: گنجینه اسناد و اشیا نیز در محل باغ طوبی مستقر خواهد شد و گنجینه سنگ و حجاری، گنجینه آواها و نماها و خط خوشنویسی نیز در مرحله شناسایی آثار قرار دارد که تا پایان سال راه اندازی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha