دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عابدینی

حسن عابدینی، عبرت گیری از تاریخ و سرنوشت کشورها در مقاومت یا تسلیم در برابر خواسته های غرب را مهم دانست و گفت: آمریکایی ها هزینه های فراوانی انجام داده اند تا امنیت رژیم صهیونیستی تأمین شود، اما امنیت رژیم صهیونیستی نسبت به سال های گذشته بیشتر نشده  و هر زمان که مقاومت اراده نماید آنها را هدف قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حسن عابدینی، شب گذشته در نشست مجازی جهاد تبیین که به همت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و بسیج اساتید و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان و بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در استان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور استان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان برگزار شد به بررسی و تحلیل مسائل منطقه غرب آسیا پرداخت و اظهار داشت: منطقه غرب آسیا از مناطق جغرافیایی است که تأثیر تعیین کننده ای در معادلات بین المللی داشته است و می توان دو نوع تحلیل خرد و کلان از جایگاه ایران در منطقه داشت.

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما با بیان این که طی ۲۰ سال گذشته آمریکا بازیگر نقش اول در منطقه غرب آسیا بوده است گفت: پس از دوران فروپاشی شوروی، دنیا به سمت تک قطبی شدن پیش رفت و مسائلی مانند جنگ تمدن ها، ۱۱ سپتامبر و موضوع پایان تاریخ را مطرح کردند، به این معنا که نظام لیبرال دموکراسی به عنوان هژمون برتر در منطقه و دنیا حاکم می شود.

وی افزود: همه نظریه پردازان غربی به گونه ای معتقد بودند که دنیا به سمت هژمون شدن لیبرال دموکراسی رفته و اساسا نظام دیگری در مقابل آن به حساب نمی آوردند.

تحلیلگر رسانه ای به پنج راهبرد آمریکا و غرب برای تحقق هژمون لیبرال دموکراسی در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و افزود: پس از ۱۱ سپتامبر افغانستان و سپس عراق را گرفتند و یکی از راهبردهای اساسی آمریکایی ها ایجاد دولت – ملت بود.

وی اضافه کرد: در آن مقطع این گونه القاء می کردند که اگر در شرق و غرب ایران دو دولت با نظام ارزشی غرب شکل گیرد، مردم ایران به دنبال ایجاد یک دولت – ملت مبتنی بر ارزش های لیبرال دموکراسی می روند.

عابدینی فروپاشی ارتش ژاپن و تصویب قانون اساسی مبنی بر این که ژاپن حق داشتن نیروی مسلح زمینی، هوایی و دریایی را ندارد نمونه تاریخی این موضوع دانست و گفت: آنها یک مدل موفق را در سال ۱۹۴۵ داشتند و در این مقطع نیز می خواستند این مدل را برای ایران پیش بینی و اجرا کنند.

وی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها به مدت۲۰ سال و در دوران پنج رئیس جمهور هزینه کردند، اما در نهایت قدرت از طالبان به طالبان بازگشت و این یکی از راهبردهای آمریکا بود که با شکست مواجه شد و در عراق نیز همین اتفاق افتاد و نه تنها امنیت در عراق برقرار نشد، بلکه داعش بخش زیادی از عراق را به تصرف درآورد.

تحلیلگر رسانه ای با اشاره به پوشالی بودن ارتش ایجاد شده آمریکا در افغانستان و عراق عنوان کرد: آمریکایی ها سالیانه میلیاردها دلار هزینه کردند اما در افغانستان، طالبان در کمتر از ۲۰ روز طومار ارتش آمریکایی ها را درهم پیچید و در عراق نیز شرایط همین گونه رقم خورد، بنابراین شاهد بودیم که سیاست راهبرد دولت – ملت موفق نبود.

وی راهبرد دیگر آمریکا در منطقه را ایجاد جنگ طایفه ای بین شیعه و سنی بیان کرد و افزود: در کتاب جنگ جهانی چهارم که نویسنده آن وزیر اطلاعات و امنیت فرانسه و مشاور امنیتی جورج بوش می باشد، به اروپایی ها پیشنهاد می کند اگر می خواهند با تفکر اسلام گرایی مبارزه کنند اندیشه اسلامی را در غرب آسیا نابود کنند و برای آن مدل جنگ های معروف به جنگ های ۳۰ ساله اروپا را مثال می زند.

وی خاطرنشان کرد: این نویسنده می گوید باید جنگ های ۳۰ساله را در آسیا و بین فرق اسلامی ایجاد کنید، لذا شاهد بودیم که داعش شکل گرفت و کشتار کرد، اما حتی علمای اهل سنت و الازهر آنها را همراهی نکردند.

معاون امور استان های صدا و سیمای کشور با اشاره به راهبرد آمریکا و غرب در منطقه غرب آسیا در تجزیه منطقه گفت: تجزیه آخرین تیر ترکش آنها برای ایجاد دولت های کوچک است تا این کشورها در برابر اسرائیل قد علم نکنند، یعنی عراق بزرگ، اردن بزرگ، سوریه بزرگ و مصر بزرگ وجود نداشته باشند، اما این اتفاق نیفتاد و ایران مانع شد.

وی اضافه کرد: ایجاد کمربند امنیتی برای رژیم صهیونیستی و عادی سازی و آشکار سازی روابط منطقه عربی با این رژیم از راهبردهای دیگر آمریکا بود که در حال حاضر این راهبرد نیز با شکست مواجه شده و خود به آن اعتراف می کنند و مقصر شکست همه این راهبردها را ایران می دانند.

تحلیلگر رسانه ای به شکل گیری گروه های مقاومت اسلامی در عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه بر اساس اندیشه انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: گروه های انقلابی و مجاهد بر ضد رژیم صهیونیستی، اندیشه های خود را بر مبنای اندیشه انقلاب اسلامی دنبال می کنند، بنابراین آمریکایی ها، رژیم صهیونیستی و حتی اروپایی ها می دانند که ایران بیشترین نقش را در شکست آنها در منطقه دارد، لذا آنها تحریم اقتصادی ، تهدید نظامی و تحریف را دنبال کردند.

وی عنوان کرد: عربستان جنگی را علیه یمن شروع کرد و استنباط آنها این بود که یمن را یک ماهه به تصرف در می آورند، در حالی که این جنگ ۹ سال طول کشیده است و در جنگ سوریه نیز همان کشورهایی که دولت سوریه را از اتحادیه عرب اخراج کردند پس از پیروزی سوریه، بشار اسد را مجدد دعوت کردند، لذا این نشان می دهد که توطئه های منطقه ای و فرامنطقه ای بر علیه مقاومت و ایران شکست خورده است.

عابدینی با تأکید بر بهره گیری از پیچ تاریخی برای تعیین سرنوشت آینده کشور تصریح کرد: اندیشمندان غربی معتقد می باشند ما در منطقه خاکستری قرار داریم ،یعنی همان مسئله ای که رهبر معظم انقلاب از آن تعبیر به پیچ تاریخی نمودند.

وی اضافه کرد: در این منطقه جنگ ها عموما فراگیر، اطلاعاتی، امنیتی، نیابتی، دیپلماتیک و اقتصادی است و از این منطقه خاکستری ۴ کشور می توانند عبور کنند و اگر کشوری بتواند از این منطقه عبور نماید نقش تعیین کننده ای در دنیای آینده خواهد داشت و اظهار می دارند چهار کشوری که می توانند از این مرحله عبور کنند آمریکا ، چین، روسیه و ایران می باشند.

معاون امور استان های صدا و سیمای کشور عبرت گیری از تاریخ و سرنوشت کشورها در مقاومت یا تسلیم در برابر خواسته های غرب را مهم دانست و افزود: آمریکایی ها هزینه های فراوانی انجام داده اند تا امنیت رژیم صهیونیستی تامین شود، اما امنیت رژیم صهیونیستی نسبت به سال های گذشته بیشتر نشده و هر زمان که مقاومت اراده نماید آنها را هدف قرار می دهد.

تحلیلگر رسانه ای عنوان کرد: مقام ارشد الازهر مصر این گونه بیان می کند که ایدئولوژی ایرانی ها همواره به پنج دلیل پیروز می شود، از جمله این که ایرانی ها برای هر موضوعی یک داستان دارند، به عنوان مثال زمانی که جنگ می شود درباره کربلا می گویند، دوم این که ایرانی ها اسطوره دارند و از شخصیت های کربلا تأسی می گیرند و سوم آن که برای بانوان نیز اسطوره دارند.

وی چهارمین عامل موفقیت ایدئولوژی ایرانی ها را مرجعیت بیان کرد و افزود: مرجعیت باعث می شود هیچ بن بستی وجود نداشته باشد و در انتها این که ایرانی ها موضوعی به نام منجی دارند و همین مسئله برای آنها امیدبخش است.

معاون امور استان های سازمان صدا و سیما با تاکید بر تاثیر مستقیم میدان بر روی دیپلماسی کشور تصریح کرد: اعتقاد ما این است که میدان بر دیپلماسی تاثیر می گذارد و آن چه که امروز شاهد هستیم نشان دهنده اتفاقی است که در سال های گذشته در میدان افتاده است و دیپلمات های ما در این مرحله از ثمره آن استفاده می کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha