سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مدیر حوزه علمیه فارس

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان فارس اعلام کرد: ۱۳ رشته تخصصی در حوزه علمیه فارس وجود دارد که در آینده نزدیک رشته اقتصاد را نیز با توجه به شعار سال و دغدغه مقام معظم رهبری راه اندازی خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی پیش از ظهر امروز در نشست رسانه ای با خبرنگاران که در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه فارس برگزار شد با اشاره به اینکه خبرنگاران چشم های بیدار و عقل های هوشیار جامعه هستند، اظهار کرد: جامعه ای که دارای چشم بیدار باشددارای بصیرت و رو به کمال است.

وی در ادامه با تصریح اینکه خبرنگاران نقش ارزشمندی در تنویر افکار عمومی دارند، اضافه کرد: جامعه ای که رسانه آن در صحنه باشد قطعا مردم آن جامعه نیز در صحنه هستند؛ خبرنگاران حق مطالبه گری را از همه دستگاه ها از جمله حوزه علمیه را دارند، تا بتوانیم موجبات تنویر افکار عمومی را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی، حوزه علمیه را یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزشی عالی در جهان برشمرد و تصریح کرد: هنگامی در رتبه بندی بین المللی می خواهند به مراکز یک جامعه امتیاز بدهند، قدمت را یکی از مولفه ها می دانند، که بحمدالله حوزه علمیه بیش از هزار سال قدمت دارد؛ خوشبختانه از حدود ۱۰۰ سال پیش از این بال دیگری به آن اضافه شد که این بال در خدمت جامعه قرار گرفته است، اگرچه فراز و فرودهایی به نام دانشگاه داشت، الحمدلله جامعه با دو بال حوزه و دانشگاه مراحل رشد خود را طی می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس مطرح کرد: خداوند در قرآن کریم یک مثال می زند که عملکرد برخی از افراد و سازمان ها مانند شجره طیبه است که مبانی و اصل آن ثابت است؛ ثمره برخی از نهاد همه سال هست و قطعاً حوزه علمیه به عنوان رسالت ذاتی خود بحث علم را دنبال می کند، همچنان که در روایات از امیرالمومنین نقل شده که علم موجب توفق و برتری می شود هرکسی که صاحب علم شد برتری پیدا می کند و هرکسی که صاحب علم نشد به آن هجوم می آورند، از این رو اولین رسالت حوزه علمیه علم است.

وی تهذیب نفس را دومین رسالت حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: علم و تهذیب نفس از رسالت پیامبر(ص) اقتباس شده است؛ رسالت علم و تزکیه نفس دارای لوازمی است که از جمله آن حوزه علمیه متعهد به عمل و تحقق اسلام در قالب حکومت اسلامی است و همچنین رسالت سوم و لازمه سوم حوزه علمیه این است که یک حضور فعال در عرصه جامعه داشته باشد؛ قطعا حوزه علمیه باید در مناسبت های اجتماعی یک حضور فعال داشت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی ادامه داد: مبنای علوم ما که علوم انسانی اسلامی است از خاستگاه اصیل علم یعنی وحی است، از این رو یکی از رسالت های حوزه پاسخگویی به مسائل اعتقادی است، در این عرصه می طلبد که مراکز تخصصی پاسخگویی نیازهای فکری و اعتقادی باشند؛ دومین نیازی که جامعه ملی و بین الملل احساس می کند و در این عرصه حوزه علمیه حضور فعالی دارد بحث اجتهاد است.

وی افزود: در سطح استان فارس ۵۳ مدرسه علمیه برادران وجود دارد. حوزه علمیه خواهران نیز در سطح کشور مستقل است از این رو اطلاعات درباره حوزه علمیه برادران ارائه می شود؛ طلاب در ۱۳ رشته تخصصی مشغول تحصیل هستند و حدود ۳ هزار طلبه برادر در حال تحصیل نیز در سطح استان وجود دارد و امیدواریم بتوانیم سطح چهار را در سطوح مختلف در استان داشته باشیم، همچنین طلابی که در سطح دو فارغ التحصیل می شوند می توانند کارشناسی ارشد را در دانشگاه ادامه دهند سطح سه نیز می توانند در سطح دکتری ادامه دهند.

عضو جامعه روحانیت شیراز در خصوص فعالیت های قرآنی نیز اظهار کرد: حوزه علمیه استان فارس دو فعالیت عمده قرآنی را دنبال می کند یکی فعالیت های عمومی است که تمامی طلاب باید این دوره را بگذرانند که در بخش های مختلف صحیح خوانی، روانخوانی، تجوید، تفسیر و تدبیر در قرآن کریم است، فعالیت عمده دوم به صورت تخصصی است که مدارس قرآن را در سطح استان فارس داریم.

وی به فعالیت های طرح امین نیز اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر حدود دو هزار و ۴۰۰ طلبه طرح امین مشغول فعالیت در مدارس آموزش و پرورش هستند که در سطح کشور رتبه اول را دارا هستیم، علت آن نیز وفاق میان مدیران مربوطه اعم از نماینده ولی فقیه در فارس، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیران حوزه علمیه برادران و خواهران است، از این تعداد حدود هزار و ۴۰۰ نفر مربوط به حوزه علمیه خواهران و حدود هزار نفر مربوط به حوزه برادران است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی پذیرش و جذب حوزه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: اکنون در حوزه علمیه شاهدیم که از نظر مباحث علمی و متون علمی و مبانی علمی با اتقان برگزار می شود در کنار برگزاری دروس، تهذیب نفس مورد توجه ویژه است.

مدیر حوزه علمیه فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه درباره وضعیت فرهنگی در حافظیه شیراز عنوان کرد: حوزه علمیه در خصوص کنش های اجتماعی دارای یک رسالت است، از این رو راه اندازی گروه عفاف و حجاب در حال انجام است؛ قطعا برخی از مواقع شاهد برخی از افعال هستیم که افراد هنجار شکن انجام می دهند؛ در ادبیات فارسی جایگاه حافظ و سعدی بسیار با ارزش است باید در آرامگاه آنان نیز شان آنان حفظ شود.

وی اظهار کرد: ۱۳ رشته تخصصی در حوزه علمیه فارس وجود دارد که در آینده نزدیک رشته اقتصاد را نیز با توجه به شعار سال و دغدغه مقام معظم رهبری راه اندازی خواهیم کرد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه فارس در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره سودهای بانکی تسهیلات و اینکه آیا شما وام با بهره بالا را دریافت کرده اید؟ افزود: باید در بسیاری از قوانین بانکی تجدیدنظر صورت بگیرد؛ اکثر قریب به اتفاق جامعه وام هایی را با بهره های بالا دریافت کرده اند، هیچکدام نیستیم که وام دریافت نکرده باشیم؛ اکثر ما وام گرفته ایم و این فشار را تحمل می کنیم.

عضو جامعه روحانیت شیراز در پایان به مشکلات معیشتی طلاب اشاره کرد و افزود: طلابی که در مدارس آموزش و پرورش مشغول هستند حداقل حقوق را دریافت می کنند و در واقع در صورت پرکردن ساعت کاری خود دریافتی آنان به دو میلیون تومان هم نمی رسد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha