جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
مصاحبه با مهتا صانعی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی و فعال فرهنگی با تأکید بر این که در شرایط کنونی بیش از هر چیز، نیازمند تبیین رسانه ای ضرورت ایمان و امید در جامعه هستیم، تصریح کرد: بهره گیری از ظرفیت هسته های انقلابی، لازمه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ناظر به بایسته ها و چارچوب های فعالیت فرهنگی و انجام کارهای پژوهشی با خانم مهتا صانعی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی و فعال فرهنگی که همچنین در عرصه شعر و شاعری نیز آثاری خلق کرده به گفت و گو پرداخته ایم و از او درباره مباحث روز جامعه همچون بیانات اخیر مقام معظم رهبری در حرم امام (ره) به خصوص ناظر به تأکید بر مسئله ایمان و امید، همچنین مؤلفه های اثرگذار در تحقق جهاد تبیین و نیز چگونگی ورود به مسئله حجاب و عفاف در ساحت رسانه و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی سؤالاتی پرسیده ایم که ماحصل این مصاحبه را در ادامه ملاحظه می فرمایید:

از چه زمانی انجام فعالیت های پژوهشی و قلم زدن برای شما شکل و شمایل جدی تری به خود گرفت و هم اکنون در این زمینه چه اشتغالاتی دارید!؟

سال ها پیش در مدرسه علمیه معصومیه در عرصه پژوهشی فعالیت می کردم که بیشتر فعالیت ما ناظر به پژوهش در راستای تحکیم نظام خانواده بود و البته علاقه به نوشتن و کارهای پژوهشی از آغاز دوران جوانی در من شکل گرفته بود. در حال حاضر نیز عضو تحریریه مجله مجتهده امین وابسته به کانون نویسندگان حوزوی هستم، ضمن آن که صحبت هایی شده که در مجموعه رسانه ای فکرت نیز همکاری به شکل ثابتی داشته باشم.

این را هم بگویم که تحصیلات بنده در عرصه حوزوی، سطح دو جامعه الزهرا(س) و در زمینه دانشگاهی، کارشناسی ارشد رشته تاریخ و تمدن اسلامی است. به لطف الهی و عنایت اهل بیت(ع) همچنین مدتی‌ست که در عرصه شعرآیینی مشغول یادگیری هستم البته اخیراً در زمینه سرودهای انقلابی فعالیت داشتم و در این رابطه با برخی مجموعه های فرهنگی و رسانه ای ارتباط دارم. احساس می کنم که در عرصه سرود بهتر می توان با مخاطب نسل جدید ارتباط برقرار کرد و در این رابطه مضامین دینی و انقلابی را منتقل کرد.

به نظر شما چه ضرورت هایی موجب شد که مقام معظم رهبری در سخنرانی مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) از دو کلیدواژه ایمان و امید به شکل همزمان نام برده و تأکید کردند که هر کسی که علاقه به منافع ملی دارد باید در راستای تقویت ایمان و امید در جامعه گام بردارد؟

ببینید در جامعه اسلامی و برای تحقق تمدن اسلامی ما نیاز به امید و ایمان داریم. طبعاً در این راستا نقش رسانه در دنیای امروز بسیار مهم است و باید روی این موضوع تمرکز کرد.

باید توجه داشته باشیم که گفتار و کلام حضرت آقا در هر موضوعی به همراه نوعی تبیین رسانه ای است و لذا توجه به بیانات ایشان از زوایای مختلف بسیار حائز اهمیت است.

چندین بار ایشان در سخنرانی های مختلف از ضعف رسانه ای و اطلاع رسانی در کشور به خصوص در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام، گلایه کرده اند. این در حالی است که دشمن در این زمینه با انسجام و قوت بیشتری کار می کند و طبعاً ضرباتش را هم به ما می زند. مقام معظم رهبری با درایت و حکمت به نقاط ضعف اشاره کرده و بعضاً راهکارهایی هم ارایه می کنند، کما این که در قضایای اخیر به عامل نرم افزاری تحول اشاره نمودند و این که هدف اصیل انقلاب اسلامی نیز ناظر به تمدن سازی است

این که نخبگان، اساتید و هر کسی که دلسوز کشور و انقلاب و دغدغه مند است باید در راستای ایمان و امید گام بردارد، مهم است اما مهم تر این که ببینیم ما به چه شکلی می توانیم در سایه ایمان، امید را زنده نگه داریم. ایشان همچنین در سخنرانی ۱۴ خرداد به این موضوع اشاره کردند که امید عامل محرک و دایمی است و باید از این زاویه به آن نگریست و به تحلیلش پرداخت.

مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی در جامعه به هر حال وجود دارد و کسی هم منکر آن نیست اما از سوی دیگر باید بر نقاط قوت هم توجه کرد و برای رفع نقاط ضعف تلاش نمود.

از سویی خود حضرت آقا نیز ما می بینیم که در تبیین مسائل و بیان نقدها صریح هستند، اما دلسوزانه امید را ترویج می دهند و بی جهت نیست که این حکیم بیدار و مدبر به تصریح فرمودند بزرگترین جهاد در شرایط فعلی، جهاد امیدآفرینی است.

 بهره گیری از ظرفیت هسته های انقلابی، لازمه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر اهمیت نقش جوانان در تحول آفرینی جامعه تأکید کردند. به نظر شما جوانان و از جمله طلاب در راستای این تحول که زمینه ساز آن همین ایمان و امید است، چه نقشی دارند و باید چگونه عمل کنند که فرمایشات معظم له به تدریج مورد کم توجهی و بی توجهی قرار نگیرد و خلاصه این که نگاه ویترینی به آن ها وجود نداشته باشد؟

رهبر معظم انقلاب در همان سخنرانی حرم امام(ره)، به دوران پهلوی اشاره کرده و گفتند که ما با پیروزی انقلاب اسلامی، باعث زنده شدن هویت ایرانی اسلامی در کشور شدیم و خود این مسئله به عنصری قوی تبدیل شد چرا که شاهد معجزه "ما می توانیم" در این کشور بودیم.

چه طلاب و دانشجویان و چه دیگر اقشار جوان حزب اللهی و انقلابی اولاً باید مراقب باشند که تحت تأثیر رسانه های مغرض، صرفاً روایت سیاه دشمن را نبینند و ثانیاً هم این که نقاط امیدآفرین را مشاهده کرده و در عرصه رسانه ای به آن ضریب بدهند به خصوص از طلاب جوان و انقلابی این انتظار بیشتر می رود که در عرصه جهاد تبیین این مهم را فراموش نکنند.

به لطف الهی، هسته های انقلابی همه جا حضور دارند اعم از مساجد و بسیج و توده های مردم، این ها نقش مهمی دارند چرا که به شکل خودجوش با روحیه انقلابی کار می کنند. از سویی لازم است که ما با مطالبه گری به این سمت برویم که مروج امید در جامعه باشیم.

در فضای مجازی البته برخی بچه های انقلابی رفتار نادرستی دارند و به شکل غیرمستقیم در زمین دشمن بازی می کنند، این افراد حتی به ظاهر مطالباتی انقلابی دارند اما باید دقت کنند که در چه عرصه ای کار می کنند، ضمن آن که به هر حال کسی که در خط مقدم این جبهه با همه سختی ها فعالیت می کند، با وجود مشکلات امیدش را از دست نمی دهد و در زمین دشمن هم بازی نمی کند بلکه در جای خود به دشمن هجوم هم می برد.

فرد انقلابی و مؤمن این طور نیست که با دیدن برخی مشکلات و محدویت ها و سختی ها، از دایره انصاف دور شده و در تبیین مسائل به گونه ای عمل کند که رفتار و گفتارش خدای ناکرده باعث تضعیف جبهه انقلابی شود.

ببینید این که فلان رسانه دشمن از کار من تعریف کند، باید اندکی درنگ کنیم و ببینیم واقعاً چه اتفاقی رخ داده است که این طور شده.

عنصر ایمان و امید زمینه ساز تحول است اما باید با بصیرت و دشمن شناسی حرکت کنیم که به حول و قوه الهی دچار خطا و انحراف نشویم

نکته مهم دیگر این باره این که؛ در جنگ روایت ها باید روایت صحیح داشت و واکنش به هنگام و به موقع داشته باشیم. این که چطور باید عمل کنیم که در این نبرد رسانه ای تمام عیار، در جنگ روایت ها، از رسالت امیدافزایی غافل نشویم و البته دچار امیددهی کاذب نشویم و بر اساس عقلانیت و واقعیت ها رفتار کنیم. توجه به بیانات رهبری و رهنمودهای ایشان مشکل گشاست

رسانه های دشمن و بیگانه در کمترین زمان در قضایای حساس، اطلاع رسانی کرده و تحلیل ها را ارایه می دهند و اتاق فکر آن ها دقیق عمل می کند و این را عرض کردم که تأکید کنم ما در کار انقلابی خود ضمن توجه به اقتضائات فعالیت حرفه ای باید جبهه ای و منسجم عمل کنیم که متأسفانه گاهی در این عرصه ها ضعیف هستیم و از سویی نگاه حب و بغضی بر اساس منافع جناحی و حزبی را کنار بگذاریم.

توجه به شیوه رفتار اُسوه هایی چون شهید بهشتی و شهید مطهری در این زمینه بسیار مهم است.در عین حال باید در مسیر حق ثابت قدم بود و از طعنه ها و فشارها و تهمت ها نهراسید بلکه باید فقط رضای خدای متعال را در نظر گرفت و بر اساس تکلیف دینی و انقلابی عمل کرد.

این که منِ فعال رسانه ای و فضای مجازی بخواهم دنبال منافع و مطامع خودم باشم و مثلاً افراد بیشتری به هر دلیل مرا در فضای مجازی دنبال کنند، این با روحیه انقلابی و دینی سازگاری ندارد.

به نظر شما بانوان طلبه در چنین فضایی چه رسالتی برعهده دارند و باید کدام اولویت فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی را دنبال کنند؟

خوشبختانه بعد از فرمایشات اخیر حضرت آقا یک پویشی راه اندازی شد مبنی بر این که برای تقویت ایمان و امید در جامعه تلاش کنیم، مقام معظم رهبری تأکید دارند که هر چند زمینه های ناامیدی درجامعه وجود دارد اما شاخصه های امید افزا خیلی بیشتر است و باید روی این ها کار کنیم.

به نظر بنده، بانوان طلبه باید در عرصه های فرهنگی و اجتماعی، ورود مؤثر داشته باشند و این مسئله باید هوشمندانه باشد؛ یعنی هم در عرصه های علمی و پژوهشی باید قوی شوند و هم در جای مناسب وارد کارهای اجرایی و به قول معروف کف میدانی بشوند. حرکت ما باید با علم و آگاهی و از سویی بصیرت و تکلیف مداری همراه باشد تا به یاری حق تعالی بتوانیم مؤثر و مفید واقع شویم، ضمن آن که همان طور که پیشتر عرض شد باید جبهه ای و تشکلاتی عمل کنیم چرا که در این صورت اثرگذاری مضاعفی خواهشم داشت.

نکته مهم دیگر این که مبنای حرکت های ما باید رهنمودهای امام و رهبری باشد چرا که این ها همه ریشه در آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) دارد.

در عرصه امر به معروف، در بحث بسیج مردمی و آوردن مردم به صحنه ها، بانوان طلبه نقش مهمی دارند. در مجالس روضه و محافل زنانه می توانند در محلات نقش آفرینی کنند و بر اساس پایش جدی، این کار ها صورت گرفته و به شکل مستمر دنبال شود.

مسئله دیگر هم این که ما باید ضعف ها را بپذیریم و به دنبال رفع آن ها باشیم و از سوی دیگر به اولویت ها و نیازهای جدی توجه کنیم

در خصوص مسئله عفاف و حجاب نیز باید از ظرفیت های فرهنگی و هسته های انقلابی استفاده کنیم، ضمن آن که در بحث لایحه حجاب و عفاف باید ضعف ها احصا شده و رفع شود. این طور نباشد که پلیس صرفاً نظاره گر و یا عکاس باشد بلکه باید به نحوی عمل کند که زمینه معضل بدحجابی و بی حجابی به تدریج رفع شود. از سویی نباید گذاشت که ابهت پلیس و دستگاه قضایی کاهش یابد.

همچنین لازم است که از جامعه نخبگانی مشورت بگیرند که خیلی از این ها انقلابی و دلسوز نظام و کشور هستند، البته این را بگویم که نمی شود به صرف قوه قهریه رفتار کرد و نتیجه گرفت. ما در این سالها باید ایرادات را پیدا می کردیم و رویه غلط را اصلاح می کردیم، ضمن آن که از سویی زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی لازم باید ایجاد و تقویت شود، ولی در کل باید بدانیم که به صرف برخورد قانونی و پلیسی به نتیجه مطلوب نمی رسیم هر چند نمی توان در جای خود این را هم نفی کرد، اما روی مباحث فرهنگی و تربیتی باید کار کرد.

نکته مهم دیگر این که انتقادات بچه انقلابی ها و اعتراضات آن ها نشانه ناامیدی آن ها از انقلاب نیست بلکه بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری ما باید به دنبال مطالبه و نقد صحیح باشیم و این که اگر مسئولان و نهادهایی هم کم کاری می کنند باید با رویه غلط مخالفت کرد تا اصلاح شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha