شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طباطبایی

آیت الله طباطبایی نژاد داشتن برنامه به ویژه بهره گیری از ظرفیت مساجد را یک ضرورت مهم دانست و با اشاره به این که هم اکنون در اصفهان نزدیک به ۸۰۰ مسجد فعال وجود دارد، گفت: جوانان محل را هدایت کنید؛ مسجد سنگر است و اگر مساجد رونق بگیرند مشکل فرهنگی و حتی مشکل اقتصاد نخواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، صبح امروز در جلسه هم اندیشی و دیدار با استعدادهای برتر حوزه علمیه اصفهان با اشاره به لزوم شناسایی بیشتر استعدادهای برتر در بین طلاب استان اظهار داشت: استان اصفهان باید استعدادهای برتر بیشتری را پرورش و تربیت کند ، هم چنان که اقشار مختلف اصفهان در هر جا حضور داشته اند، این برتری را نشان داده اند، بنابراین این مزیت را باید اعلام و راهنمایی کرد و برنامه مشخصی برای تقویت آن داشت.

وی افزود: یادگیری متفاوت از استعداد است و افرادی که استعداد یادگیری دارند را باید جذب حوزه علمیه اصفهان کرد؛ فرد مستعد به دنبال بحث و درس جدید گشته و البته در کنار آن در پی کسب معارف عرفان و اخلاق نیز می رود، حضور یک استاد اخلاق در مسیر رشد همه علمای گذشته مشخص است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان وجود رویه بهره گیری از اساتید اخلاق در بین علمای تراز اول و از جمله حضرت امام (ره) گفت: آنها ابتدا به دنبال کسب فیض از استاد اخلاق بودند تا مسیر تربیت و کمال در حوزه طی شود، البته فقه، ریاضی، شیمی، فیزیک و سایر علوم نیز مهم است، اما آن زمان مهم می شود که فرد را فقیه تربیت کند.

وی اضافه کرد: قرآن کریم می فرماید " فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ " یعنی چرا جمعی نمی روند تا دین را بفهمند و سپس دین را برای مردم بازگو کنند ، بنابراین افراد مستعد این گونه نیست که فعالیت روتین و برای پول و درآمد انجام دهند، چرا که استعداد برتر کمک به اسلام، دین و هدایت مردم را خوب می فهمد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) عنوان کرد: امام صادق(ع) می فرماید " مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه ، دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما " فردی که برای خدا یاد بگیرد و آنچه که یاد گرفته برای خدا عمل کند و برای خدا یاد دهد در آسمان بزرگ(اعظم) شناخته می شوند، یعنی نه برای پول، مقام و احترام، بلکه تنها برای خدا بوده است.

وی با تأکید بر عظمت مسیر طلبگی و کار هدایت تصریح کرد: باید بدانید که چه راه بزرگ و عظیمی را انتخاب کرده اید و هیچ راهی به پای این راه نمی رسد که خود را برای هدایت مردم و گسترش اسلام آماده کنید.

آیت الله طباطبایی نژاد غفلت از استعدادها را موجب کفران نعمت الهی عنوان کرد و ادامه داد: اگر استعداد داشته باشید بالاترین مقام را پیدا می کنید، هم چنان که فردی که انقلاب کرد این گونه بود، بنابراین فردی که استعداد داشته باشد می تواند در کشور و بلکه در جهان انقلاب ایجاد کند، لذا نباید کم گذاشت؛ فردی که استعداد دارد باید دیده شود و این استعداد را خدا داده و بار افراد مستعد سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: این مسئله شکر می خواهد و بار سنگینی است و باید نعمت خدا را جبران کنید، بنابراین از استعدادهای برتر خود این توقع را داریم که روز به روز از نظر کیفیت رشد کنند.

استاد حوزه با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) هدایت افراد را بالاتر از هر امری بیان کرد و گفت: امیرمومنان(ع) فرمود پیامبر اکرم(ص) به من می فرمود: "اگر یک نفر را هدایت نمایی ارزش آن بیشتر از آن است که همه دنیا را به تو دهند"، لذا این مهم ترین کار و کار پیامبران است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان داشتن برنامه به ویژه بهره گیری از ظرفیت مساجد را یک ضرورت مهم دانست و با اشاره به این که هم اکنون در اصفهان نزدیک به ۸۰۰ مسجد فعال وجود دارد، افزود: جوانان محل را هدایت کنید؛ مسجد سنگر است و اگر مساجد رونق بگیرد مشکل فرهنگی و حتی مشکل اقتصاد نخواهیم داشت، چرا که اگر افراد را اصلاح کنیم مشکل رفع می شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایت امام صادق(ع) در مورد احیاء امر اهل بیت(ع) گفت: حضرت می فرماید: "خداوند، رحمت کند آن بنده ای را که امر ما را زنده کند"، البته در این مسیر سختی نیز پیش می آید، اما اصل کار این باشد که آمده اید برای خدا یار پیدا کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha