دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه وآموزش و پرورش

حوزه/مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح محراب با هدف ارتباط مدرسه با مسجد مورد توجه قرارگرفته است، بطوریکه وزیر آموزش و پروش در جلسه ای با مقام معظم رهبری به این برنامه اشاره کردند و دستور العمل اجرایی این برنامه دیده شده و در سال تحصیلی جدید با همکاری همه دستگاه ها با جدیت دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حمید نیکزاد، در نشست خبری که امروز ۲۸ خردادماه با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات این ستاد برگزار شد، عنوان کرد: اصحاب رسانه حلقه واسط بین مسئولین و مردم هستند تا ابهامات را در موضوعات و مسائل مختلف برای جامعه مخاطبین برطرف کنند.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه در بحث همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش شاید کوتاهی و کاستی های داشتیم، افزود: در قبل از انقلاب اثر گذاری های خوبی به ویژه در حوزه کتب دینی تحصیلی وجود داشت؛ اگر چه بعد از انقلاب این همکاری ها ادامه داشته است اما آن چنان که مورد انتظار بوده همکاری بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش صورت نگرفته است، لذا امیدواریم با استفاده از خرد جمعی اثر گذاری لازم را در بحث تربیت و پرورش داشته باشیم.

حجت الاسلام نیکزاد گفت: برای اینکه مسئولیتی به قشری سپرده شود باید ابزار لازم آن هم در نظر گرفته شده باشد و اگر می‌گوییم که روحانیت در قابل بحث تزکیه و تربیت و انتقال معارف الهی مسئول است باید ابزار آن نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه نیاز آموزش و پرورش و حوزه علمیه طرفینی است، ادامه داد: آموزش و پرورش برای رشد و بالندگی که در سند تحول بنیادین نیز به آن اشاره شده است به کمک و ورود همه دستگاه ها به ویژه حوزه علمیه نیاز دارد.

حجت الاسلام نیکزاد اضافه کرد: حوزه علمیه نیز برای توسعه اثرگذاری و تربیت طلاب و روحانیونی که بتوانند معارف اهل بیت(ع) را در راستای ایجاد جامعه ای بالنده، اسلامی و شکوفا منتقل کنند نیاز دارد این همکاری ها در اوج خود اتفاق بیفتد.

وی در خصوص ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش بیان کرد: از اواخر دهه ۷۰ در قالب تفاهم نامه هایی فعالیتی های صورت گرفته است، اما در دهه ۹۰ در جلسه ۷۸۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب می شود که دفتر ستاد همکاریها تشکیل شود و ماموریت های مشخص در زمینه نیروی انسانی، پژوهش و آموزش و تالیف متون مطرح شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متاسفانه با توجه به اعتنای کم مسئولین، ابلاغ مصوبه به تعویق افتاده بود، یادآور شد: در حال حاضر همکاری ها و ارتباط از قالب تفاهم نامه ها خارج شده است و در قالب برنامه هایی در جلسات متعدد مطرح شده که هر کدام می‌تواند تحولی را ایجاد کند.

وی اجرای برنامه محراب را با هدف ارتباط مدرسه با مسجد مورد توجه قرار داد و گفت: وزیر آموزش و پروش در جلسه ای با مقام معظم رهبری به این برنامه اشاره کردند و دستور العمل اجرایی این برنامه دیده شده و در سال تحصیلی جدید با همکاری همه دستگاه ها با جدیت دنبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام نیکزاد یکی دیگر از برنامه‌های ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش را برنامه حضور معرفی کرد و گفت: با توجه به تاکیدی که بزرگان ما به ویژه مقام معظم رهبری در خصوص لزوم آشنایی نسل جدید با مفاخر حوزه علمیه از قدما و معاصرین داشتند برنامه حضور در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: حوزه علمیه سال‌های متمادی در علوم مختلف بزرگانی را تربیت کرده است، شخصیت هایی همچون خواجه نصیر الدین طوسی و ابن سینا که کتاب قانون او در بسیاری از دانشگاه های مطرح تدریس می شود؛ همچنین علامه حسن زاده آملی و امام خمینی(ره) شخصیت هایی هستند که باید به نسل نوجوان معرفی شود.

حجت الاسلام نیکزاد، آشنایی دانش آموزان و طیف فرهنگیان با روش‌های تعلیمی و تربیتی در حوزه علمیه را از دیگر اهداف برنامه حضور دانست و گفت: یکی از روش هایی که صبغه طولانی مدت در حوزه های علمیه دارد روش مباحثه و مطالعه است.

وی با بیان اینکه طرح محراب طرح وسیعی است، عنوان کرد: فراهم کردن زمینه های استفاده از ظرفیت مسجد برای دانش آموزان آثار و برکات زیادی خواهد داشت لذا هر چقدر بتوانیم اتصال دانش آموز و مسجد را برقرار کنیم در تعیین مسیر زندگی دانش آموز موثر است.

حجت الاسلام نیکزاد گفت: در آیات و روایات متعدد بر جایگاه علم و عالم در جامعه اسلامی تاکید شده است قطعا گسست مسجد و مدرسه، حوزه‌های علمیه و مدرسه خسارت بار است و پیوند بین آن ها برکات زیادی برای دانش آموزان و خانواده و جامعه خواهد داشت.

حجت الاسلام نیکزاد اظهار کرد: در حال حاضر اولویت آموزش و پرورش اجرایی شدن سند تحول است و حوزه علمیه ظرفیت خوبی دارد که نقشه راه برای تحقق سند تحول بنیادین تعیین کند.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌های مستمر در قرارگاه اجرایی سند تحول بنیادین، مدل مفهومی اجرایی سازی سند در مدرسه دیده شده است و اتفاقات خوبی با استفاده حداکثری از ظرفیت ها در حال انجام است.

مشاور وزیر با بیان اینکه طرح امین سابقه ای ۱۷ ساله دارد، افزود: در سال گذشته رشد چشمگیری با توجه به فضا و ظرفیت جامعه اتفاق افتاد و شاهد توسعه کمی بودیم برای ارتقا توسعه کیفی نیز جلسات متعددی برگزار شد و از افراد موثر در حوزه تعلیم و تربیت برای توانمندسازی طلاب استفاده می‌کنیم.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش، تصریح کرد: طلاب طرح امین به صورت جهادی فعالیت می کنند و نگاه مالی بسیار کمرنگ است.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره های آشنایی با فلسفه تربیت مدرسه، روان شناسی رشد با تاکید بر مسائل کودک و نوجوان، سیره تربیتی پیامبر و اهل بیت، روش کلاس داری، اصول مشاوره و روش پاسخگویی به سوالات دانش آموزان، مهارت های ارتباط موثر بخشی از سرفصل های آموزشی است که طلاب امین در بدو خدمت آموزش می بینند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۷۰ درصد طلاب طرح امین خواهران طلبه هستند که بسیار کارآمد و منضبط هستند و مورد استقبال مدیران مدارس قرارگرفتند.

وی بیان کرد: روند اصلاح متون درسی پروسه ای نیست که آنی انجام شود، لذا زمان بر است البته برخی اصلاحات در سال ۱۴۰۲ در کتب لحاظ شده است و برخی از این ویرایشات در مهر ۱۴۰۳ اعمال می‌شود.

حجت الاسلام نیکزاد افزود: تحول در امور فرهنگی فرآیندی زمان بر است و در حال حاضر نوع نگاه به مسائل و ساحت های عبادی و اعتقادی نگاه عمیقی است و از همه ظرفیت های حوزوی در این زمینه استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند که فعالیت های پرورشی باید جذاب باشد، برگزاری رویداد زنگ بهشت را مدنظر قرار دادیم.

دبیر ستاد همکاریها گفت: در رویداد زنگ بهشت طلاب امین، سرباز طلبه ها و افراد فعال در مساجد و مدارس غیردولتی و کودکستان ها دعوت می کنیم بهترین فعالیت پرورشی خود را در این رویداد ثبت کنند ما نیز حمایت مادی و معنوی از افراد ارائه کننده فعالیت ها خواهیم داشت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha