دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شعر دفاع مقدس

حوزه / معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس درون‌مایه شعر را دگرگون کرد. این جمله‌ای درست است. زیرا هشت سال جنگ تحمیلی ظرفیت‌های بالایی را در شعر فارسی به وجود آورد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین رونمایی از پوستر بیست‌وپنجمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت امروز ۲۹ خرداد با حضور علی‌اصغر جعفری، معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، حجت‌الاسلام‌ محمدحسین انصاری نژاد دبیر علمی کنگره شعر دفاع مقدس، سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات تاریخ و دفاع مقدس در ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

در آغاز جلسه علی‌اصغر جعفری بابیان اینکه شعر یکی از گونه‌های باارزش و الهام‌بخش است، گفت: اگر این حوزه دست نااهلان بیفتد آسیب‌های آن نیز جدی خواهد بود. شعر فارسی با وجود تمام هجمه‌هایی که از صدها سال پیش وجود داشته به‌واسطه بزرگانی نظیر؛ حافظ، فردوسی، سعدی و... حفظ ‌شده است اما با وقوع و پیروزی انقلاب اسلامی شعر و ادبیات به ساحل امن رسید. در حقیقت باید گفت انقلاب اسلامی تجدید حیات شعر و هنر است.

وی ادامه داد: استاد جواد محقق می‌گوید: دفاع مقدس درون‌مایه شعر را دگرگون کرد. این جمله‌ای درست است. زیرا هشت سال جنگ تحمیلی ظرفیت‌های بالایی را در شعر فارسی به وجود آورد. ما هر آنچه داریم از دفاع مقدس است. پس دفاع مقدس باید در کلام شاعران انقلاب به‌خوبی نمایان باشد.

وی ادامه داد: کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت نمی‌گذارد بزرگان شعر و ادبیات فراموش شوند. در این رابطه صداوسیما هم می‌تواند کمک‌های بسیاری انجام دهد. البته با وجود استاد قزوه اتفاقات خوبی در سیما رقم خورده است اما هنوز ظرفیت‌ها برای پرداختن به شعر فاخر در رسانه ملی به‌ صورت کامل تأمین نشده است. لازم به ذکر است باید از برگزاری کنگره به‌ صورت خطی پرهیز شود تا شور و شوق در جامعه رقم خورد. همچنین باید با زبان شعر امید را در جامعه اشاعه داد. نکته بعدی نیز به نقش زن ایرانی و مسلمان مربوط می‌شود. شعر می‌تواند جلوه‌گر موفقیت‌های زن مسلمان ایرانی باشد، به‌ویژه در شرایط فعلی که دشمنان در پی مخدوش کردن چهره زن مسلمان هستند توجه به این حوزه کارکردهای بسیاری به همراه خواهد داشت.

در بخش دیگری از نشست سردار عباس بایرامی نیز با اشاره به اینکه حضور جوانان در این کنگره نشان داد فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس مورد توجه شعرای جوان است، گفت: باید استعدادها و ظرفیت‌ها در این رابطه شناسایی شود. همچنین این کنگره تصمیم دارد ملاقاتی با پیشکسوتان داشته باشد چراکه نمی‌خواهیم بزرگان شعر و ادب را فراموش کنیم.

حجت‌الاسلام‌ محمدحسین انصاری‌نژاد، دبیر علمی کنگره به عنوان آخرین سخنران جلسه تاکید کرد: این رویداد را باید مثنوی شعر و ادب فارسی بدانیم. متأسفانه در مقطعی این کنگره با تأخیری چند سال برگزار شد که خوشبختانه از سال گذشته مجدداً شاهد برپایی آن هستیم. سال گذشته دو بخش جدید به کنگره اضافه شد ابتدا ایران قوی سپس شهدای شاهچراغ، امسال نیز دو حوزه جدید را معرفی خواهیم کرد. شهدای روحانی و بحث شهدای مدافع امنیت رویکردهای جدید ما در این کنگره هستند. درضمن امسال در هر محور از کنگره دو داور باتجربه خواهیم داشت البته با توجه به اینکه کنگره ۱۰ محور دارد شاهد حضور ۲۰ داور در کنگره خواهیم بود. در ضمن در بخش بین‌الملل اتفاقات جدیدی رقم خورده است. برای مثال شعر عربی یکی از اتفاقات جدید در این عرصه است.

در انتهای این مراسم از پوستر کنگره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت رونمایی به عمل آمد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha