دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی گفت: این ثمره عنایت الهی است که به برکت خون شهدا حاصل شد تا یک تشکیلات مؤثر از نیروهای انقلابی در جریان اساتید دانشگاه‌های کشور شکل بگیرد و سپر دفاعی نیرومندی در برابر تهاجمات فرهنگی و ضامن اجرای قدرتمند همه ارزش‌های دینی در سطح دانشگاه باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت شهید دکتر مصطفی چمران و روز بسیج اساتید، در دیدار با اعضای جامعه بسیج اساتید استان که به میزبانی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خدا رحمت کند استاد عالی‌قدر شهید دکتر مصطفی چمران را که از خصوصیت‌های بارز شخصیت او، ولایی بودن و ارادت خاص به ساحت قدسی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بود و این مسئله به‌عنوان یک الگو برای همه اساتید دانشگاه و نخبگان ما باید ملاک عمل باشد.

وی افزود: ملاک عمل برای بسیاری از انبیا و اولیای الهی، فعالیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی براساس شاخصه‌های علمی‎‎شان بوده است. در جامعه نیز در همه شئون مختلف آن، محور کنش‎گری جریان اندیشمندان، اساتید و علما هستند که می‌توانند دشمن را سرکوب کنند، او را به حاشیه برانند و در مقابل، سنت‌های پسندیده جامعه را تثبیت کنند.

ایمان و جهاد، اساس شخصیت شهید چمران

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه شخصیت شهید چمران از ابتدا تا زمان شهادت، همواره از ایمان آمیخته با روحیه جهادگری بهره‌مند بود، خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیت‌های نهضت امام خمینی(ره)، تولید هیجان در نسل جوانان آن زمان بود؛ به‌گونه‌ای که از طلاب گرفته تا دانشجویان، هرکدام اقتضای مخصوصی از هیجان را کسب می‌کردند و خود را در خدمت انقلاب قرار می‌دادند. با این حال، در برخی مقاطع خاص، به این جهت که زیرساخت و سازمان لازم برای هدایت و هدفمندسازی این هیجانات وجود نداشت، برخی جوانان دچار انحراف می‌شدند. با این تفاسیر، اگرچه بسیاری از کسانی که آن زمان هم‌عرض با شهید چمران بودند، در اثر همین هیجانات دچار انحراف شدند و حتی مسیر استحاله معرفتی آن‌ها به ایجاد تشکل ضاله‌ای همچون مجاهدین خلق انجامید اما تعبد و تقید دینی شهید چمران بزرگ‌ترین عاملی بود که در کسوت‌های مختلف، هرگز اجازه نداد این شهید عالی‌قدر به جریان‌های چپ و مارکسیستی وابستگی پیدا کند.

وی ادامه داد: در عظمت معنویت و دین‌داری شهید چمران همین بس که حتی در خارج از مرزهای ایران اسلامی، هیجانات انقلابی خود را در قالب کادرسازی، نهادسازی و انسان‌سازی ادامه داد و خدمات بزرگی که نسبت به آوارگان فلسطینی و جامعه شیعیان لبنان انجام داد، در عصر حاضر به شکل‌گیری کانون‌های مقاومت اسلامی انجامیده که اهداف بلند انقلاب اسلامی را در دسترس قرار داده است.

بسیج اساتید، پاسدار روحیه دین‌داری در دانشگاه

امام جمعه مشهد با تأکید بر اینکه جریان بسیج اساتید هم باید به پیروی از الگوی شخصیتی شهید چمران، روحیه دین‌داری را در بین جوانان و جامعه دانشگاهی حفظ کند، تصریح کرد: با تجربه ۲۳ سال مدیریت یک دانشگاه تراز اول کشور به شما می‌گویم که در دانشگاه‌ها، اساتید در همه زمینه‌ها حرف اول را می‌زنند. طبق اصطلاح مرسوم، برخی دانشگاه را مایملک استاد می‌دانند که در آن هر جریان فکری و جهت‌گیری فرهنگی سرخط از اندیشه فکری اساتید دارد. بر همین اساس، بسیج اساتید باید جایگاه خود را قدر بداند و در شکل‌دهی به جریان‌های دین‌مدار در سطح دانشگاه نقش‌آفرینی مؤثر و حمایتی داشته باشد.

وی ابراز کرد: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های ما در استان خراسان آن است که اساتید متدین و جریان انقلابی حاکم بر نخبگان دانشگاه در اکثریت هستند. این ثمره عنایت الهی است که به برکت خون شهدا حاصل شد تا یک تشکیلات مؤثر از نیروهای انقلابی در جریان اساتید دانشگاه‌های کشور شکل بگیرد و سپر دفاعی نیرومندی در برابر تهاجمات فرهنگی و ضامن اجرای قدرتمند همه ارزش‌های دینی در سطح دانشگاه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha