شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه

حوزه/ اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه تهران برگزار شد و از برگزیدگان این دوره از جشنواره تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه با بیان اینکه نماز جمعه با اینکه شناخته‌ شده است، ناشناخته است، گفت: نماز جمعه باید درک و دیده شود. این فریضه را که دارای ابعاد و لایه‌های سیاسی، تربیتی و فرهنگی است، باید ارج نهیم و برای معرفی آن از هنر بهره بگیریم.

ببینید:

تصاویر اختتامیه دومین جشنواره شعر ملی نماز جمعه

وی با اشاره به جایگاه شعر در فرهنگ دینی خاطر نشان کرد: وقتی شعر به میدان بیاید، سایر حوزه‌های هنری نیز دنبال آن خواهد آمد. بنابراین باید از این قالب هنری برای ترویج نماز جمعه بهره ببریم.

همراهی شاعران و ائمه جمعه در شعر نماز جمعه

نغمه مستشار نظامی، دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی شعر نماز جمعه در مراسم اختتامیه این جشنواره با بیان اینکه نماز جمعه فریضه‌ای وحدت آفرین است که مورد توجه بزرگان دینی بوده است، اظهار داشت: در کشور ما کمتر به این مهم توجه شده بود که با تلاش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه امسال برای دومین سال شاهد برپایی اختتامیه جشنواره نماز جمعه هستیم.

وی با اشاره به استقبال شاعران از جشنواره ملی شعر نماز جمعه، بیانیه هیئت داوران این جشنواره را قرائت کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: نماز جمعه به عنوان یک رسانه اسلامی و راهبر فرهنگی با ایجاد خط مشی برگرفته از قرآن و اهل بیت (علیهم السلام)، جامعه را آماده شکوفایی و دفاع فرهنگی می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: در این میان شعر به عنوان هنر اول پارسی زبانان و رسانه‌ای پرمخاطب نقش مهمی در رشد و هوشیاری معرفتی جامعه دارد. در همین راستا اکنون که رسانه به عنوان ابزار تاثیرگذار در سطح جهانی درآمده است و از آن‌ برای تبلیغ ترویج فرهنگ استفاده می‌شود، پیوند دو رسانه و همراهی شاعران و ائمه جمعه علاوه بر فرصتی ارزشمند برای ارائه اشعار مناسب، گامی به سوی نوآوری و تاثیرگذاری جلسه‌های روحانی این فریضه عبادی، سیاسی و فرهنگی در سرنوشت سازی و پرورش نسلی مومن و انقلابی خواهد بود.

۷۰ اثر به مرحله داوری نهایی راه یافت

در بخش دیگری از این بیانیه دبیر اجرایی جشنواره به تعداد آثار ارسالی به دومین جشنواره ملی شعر نماز جمعه اشاره کرد و ادامه داد: فراخوان این جشنواره برای دومین سال مورد استقبال اهالی شعر قرار گرفت؛ از مجموع ۵۷۳ شاعر شرکت کننده، ۷۳۱ اثر دریافت شد که از این میان، قریب به ۷۰ اثر پس از داوری اولیه، به مرحله داوری نهایی راه یافتند.

وی افزود: بر اساس کیفیت آثار رسیده و ارتباط با فراخوان، ارزیابی می‌شود که غزل و رباعی بیشتر مورد توجه قرار گرفتند. در بخش کودک و نوجوان آثار ارسال از نظر کمیت و کیفیت نیاز به تمرکز و توجه بیشتری دارند. همچنین در میان آثار رسیده، ۱۰۰ رباعی از امام جمعه دلیجان‌ در موضوع انتظار ارسال شده است. در این زمینه و نظر به علاقه‌مندی ائمه جمعه به شعر، برگزاری نشست ‌محافل ادبی ویژه ائمه جمعه پیشنهاد می‌شود. همچنین ارسال اثر توسط شاعران سایر کشورها نشان از اطلاع‌رسانی مناسب جشنواره داشت.

کتاب جشنواره شعر نماز جمعه چاپ شد

در ادامه این مراسم نیز علیرضا قزوه، دبیر علمی دومین دوره جشنواره ملی شعر نماز جمعه با بیان اینکه نکته مثبت این جشنواره محصول محور بودن آن است، گفت: کتاب این جشنواره در ۱۷۲ صفحه به چاپ رسیده و امروز رونمایی می‌شود.
برگزیدگان دومین جشنواره شعر نماز جمعه معرفی شدند

در این مراسم برگزیدگان جشنواره در بخش‌های عمومی، ویژه، کودک و نوجوان و تقدیری این بخش‌ها و همچنین شاعران پیشکسوت معرفی و تجلیل شدند.
همچنین در این مراسم کتاب «دلدادگان جمعه» شامل اشعار برگزیده دومین دوره جشنواره شعر نماز جمعه رونمایی شد.

اسامی برگزیدگان دومین دوره جشنواره شعر نماز جمعه بدون رتبه‌بندی به شرح ذیل است:

برگزیده بخش عمومی:

سعید یوسف‌نیا از تهران

غلامرضا کافی از شیراز

رضا نیکوکار از رشت

جواد صفری از بیدسکان‌

حجت‌الاسلام و المسلمین غفوری‌فرد، امام جمعه دلیجان

محمدحسین صفری

برگزیده بخش شهدای محراب:

محمدزارعی با شعری تقدیم به آیت‌الله شهید قاضی

قاسم بای با شعری تقدیم به آیت‌الله شهید مدنی

رضا یزدانی با شعری تقدیم به آیت‌الله شهید دستغیب

برگزیده بخش شعر کودک و نوجوان:

طیبه شامانی

شاعران پیشکسوت:

مصطفی محدثی خراسانی

محمود اکرامی‌

ایرج قنبری

امیر عاملی

زهرا محدثی خراسانی

تقدیر بخش عمومی:

سیدمسعود علوی

عاطفه جوشقانیان‌

محمدحسین مهدویان‌

سامانه رحیمی

فاطمه عارف

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha