سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
گعده

حوزه/نویسنده و مدیر نشر صاد گفت: یک نویسنده نباید از نقد و بررسی اثرش واهمه داشته باشد، چرا که در سایه همین نقد و نقادی است که زمینه برای رشد حرفه ای او فراهم می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، میرشمس الدین فلاح‌هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد، عصر یکشنبه در هشتمین نشست گعده نویسندگان حوزوی، دانشگاهی که به همت مدرسه فکرت و مؤسسه شناخت در کافه جهان نما برگزار شد، با تأکید بر لزوم اشرافیت پیدا کردن نسبت به عناصر داستانی و توجه به اصل مهم خلاقیت در نوشتن ابراز داشت: مطالعه و آموزش از جمله مؤلفه های مهم موفقیت برای یک نویسنده است کما این که گاهی اوقات لازم است فرد برای شروع کنار یک فرد حرفه ای و قوی قرار بگیرد و از او آموزش ببیند و بعد به تدریج به سبک و فرم قلمی خاص خود دست یابد.

وی افزود: ما به هر بهانه ای که بخواهیم بنویسیم حتماً باید به متون کهن و فاخر مراجعه کنیم، ضمن آن که لازم است از شیوه های داستان نویسان غربی و سبک های آن ها نیز مطلع باشیم.

وی همچنین گفت: بعد از بحث مطالعه، مهم ترین اصل در این کار، نوشتن بسیار و تمرین و ممارست است. شما اگر یک صد کتاب را بخوانید شاید بتوانید یک کتاب بنویسید و این مساله نشان دهنده اهمیت قضیه است.

مدیر دفتر روایت ایرانی در ادامه بیان داشت: نویسنده و اهل قلم از سویی نباید از نقد و بررسی اثرش واهمه داشته باشد چرا که در این نقد و بررسی ها، زمینه رشد و شکوفایی فرد و حرکت به سمت کار حرفه ای و جذاب فراهم می شود.

وی با بیان این که مطالعه بسیار به غنی تر شدن گنجینه واژگانی نویسنده کمک شایان توجهی می کند، گفت: مقام معظم رهبری بسیار اهل مطالعه هستند و ای کاش ما هم قدری به ایشان در این زمینه اقتدا می کردیم.

فلاح هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فضای روشنفکری در کشور ما با صرف هزینه زیاد و برگزاری کلاس های نویسندگی و ... همچنین برگزاری جلسات نقد و تحلیل فیلم و داستان و غیره، زمینه ای فراهم کرده که بسیاری از نویسندگان و هنرمندان به این سمت کشیده شوند.

وی افزود: در عرصه داستان و نویسندگی، مطالب نانوشته و سوژه های کارنشده ی بسیاری داریم که انجام این ها نیازمند عزم و اراده و همت مضاعف ماست و مهم این است که ما دغدغه مند و به شکل حرفه ای در این عرصه وارد شویم.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: ما نیاز به روایت های داستانی در ابعاد و عرصه های مختلف حتی اخبار روزانه کشور داریم چرا که توجه به این شیوه برای اثرگذاری بر مخاطب حائز اهمیت است.

وی گفت: از سوی دیگر باید از کارهای کلیشه ای و شعاری خودداری کرد و سعی کرد که به شکل هوشمندانه و غیرمستقیم پیام به مخاطب منتقل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha