دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1094424
۶ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۲
ویکی غدیر

حجت الاسلام شریفی گفت: سایت ویکی غدیر به آدرس« wikighadir.com » دانشنامه جامع مجازی است که با هدف معرفی تمام معارف غدیر به صورت واژه ای توسط گروه تحقیقات مؤسسه علمی- فرهنگی غدیرستان آماده سازی و در آخرین دوره غدیر پژوهی رونمایی شده است.

حجت الاسلام محمد رضا شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان اظهار کرد: غدیر سرچشمه زلالی است که سرنوشت بشریت به آن گره خورده است و هیچ انسانی در این کره خاکی نیست که از کوثر ولایت بنوشد و در زمره و جرگه حق خواهی و حق طلبی قرار نگیرد.

وی ابراز کرد: بست و تبیین موضوع ولایت و ولایت پذیری و نشر معارف سرشار غدیر تلاش ولایتمدارانه انسان های مخلصی را می طلبد که از لب نوشین دربان شهر علم، جان خود را سیراب کرده باشند، از بحرالعلوم ها تا علامه امینی ها همه نمی از یمی را چشیدند و سینه ها، قلم ها و اوراق در بست و نشر معارف حقه غدیر به جوش و خروش آمدند.

مدیر مسئول موسسه علمی- فرهنگی غدیرستان تصریح کرد: امروز نیز با توجه به مقتضیات و شرایط زمان و دسترسی همگانی به رسانه های برخط و به ویژه شبکه های اجتماعی لازم است تا این معارف در بستر استفاده از تکنولوژی های روز به اقصی نقاط عالم نشر و بسط داده شود تا هیچ انسانی در بادیه بی خبری از واقعه غدیر و امر ولایت نبوده و بهانه ای برای بشریت باقی نماند.

وی افزود: به همت جمعی از فضلا و علما در اقدامی خاص و بی نظیر «دانشنامه غدیر» بر بستر وب پس از تلاشی هشت ساله تهیه، طراحی و و رونمایی از آن در سال ۱۳۹۹ اجرا شد، اما امروز به همت گروه تحقیقات «مجموعه علمی فرهنگی غدیرستان» برای اولین بار اتفاقی خاص و بزرگ در جهت به اهتزاز درآوردن بیشتر پرچم نورانی غدیر و امیرالمومنین علیه السلام در جامعه تشیّع رخ داد.

حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: «دانشنامه غدیر» بشارتی خاص و بی نظیر به پژوهشگران، مبلغان و علاقمندان معارف بی کران غدیر است و سایت ویکی غدیر به آدرس« wikighadir.com» دانشنامه جامع مجازی است که با هدف معرفی تمام معارف غدیر به صورت واژه ای توسط گروه تحقیقات موسسه علمی غدیرستان آماده سازی و در اختتامیه دوره سه روزه غدیرپژوهی توسط مؤلف و استاد گرانقدر غدیر حجت الاسلام انصاری رونمایی شد.

وی درباره برای آشنایی بـا سایت ویکی غـــدیــر یا (دانشنامه مجازی غدیر) توضیح داد: دانشنامه بزرگ غدیر در فضای مجازی با ایجاد دسترسی آسان برای محققین و کاربران در یک دسته بندی کلی، موضوعات ذیل را برای ارائه محتواها به صورت واژه ای آماده کرده است که شامل آداب و فضائل عید غدیر ، قرآن و غدیر ، خطابه غدیر، حدیث غدیر، تبلیغ غدیر، تاریخ غدیر، جغرافیای غدیر، امام‌شناسی با محوریت غدیر، ادبیات غدیر، کتابشناسی غدیر، شخصیت ها وافراد مرتبط با غدیر است...

مدیر مسئول موسسه علمی- فرهنگی غدیرستان ادامه داد: امکانات و ویژگی های خاص سایت ویکی غدیر شامل قابلیت ویرایش دائمی مقاله‌ها، امکان بروزرسانی و افزودن اطلاعات مقاله‌ها، وجود صفحه تاریخچه مقاله که در صفحه تاریخچه هر تغییری که در مقاله ایجاد می شود، قابل مشاهده بوده تا مراجعه‌کنندگان بتوانند از تغییرات انجام شده توسط نویسندگان مطالب آگاهی یابند.

وی ابراز کرد: از دیگر امکانات سایت، وجود صفحه‌ تغییرات اخیر است که این صفحه آخرین تغییرات ایجادشده در همه صفحات «ویکی» را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد، علاوه بر آن امکان بازیابی مطالب و تغییرات گذشته نیز وجود دارد.

حجت الاسلام شریفی خاطرنشان کرد: سایت قابلیت ارتباط مدخل‌ها با یکدیگر را دارد به این صورت که خواننده مقاله می‌تواند برای فهم هر یک از عبارات به‌کار رفته در متن، بدون جستجو و در همان لحظه، صفحه مربوط به آن مفهوم را باز کرده و مطالعه کند، در ضمن این ویژگی باعث می‌شود مراجعه‌کننده بتواند هنگام مطالعه در هر مدخل، به‌سادگی به تمام مفاهیم به‌کاررفته در آن مدخل نیز دست یابد و اطلاعات کاملی درباره موضوع مورد مطالعه به‌دست بیاورد، هم چنین ارتباط هر مقاله با همان موضوع در زبان‌های دیگرِ ویکی نیز وجود دارد.

وی تشریح کرد: علاوه بر آن استفاده از رده‌ها در انتهای مقاله نیز برای کاربران میسر است، به این معنا که رده، عنوانی کلی است که عنوان مقاله زیرمجموعه آن رده محسوب شده و فهرست موضوعی ویکی‌ غدیر را تشکیل می دهند.

مدیر مسئول مؤسسه علمی- فرهنگی غدیرستان متذکر شد: «صفحه بحث» نیز از جمله صفحات در دسترس سایت بوده که هر صفحه و مقاله، در ویکی، یک صفحه بحث دارد و کاربران در صفحه بحث می‌توانند نظرات خود را درباره مقاله به اطلاع نویسنده یا نویسندگان و ویرایشگران مقاله برسانند.،صفحه بحث، در واقع، محلی برای گفت‌وگوی صاحب‌نظران و علاقمندان به موضوع مقاله است و به غنای شکلی و محتوایی مقاله نوشته‌شده کمک می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha