دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
برگزاری دعای عرفه در مدرسه امام خمینی(ره) شهر کرمانشاه

حوزه / یکی از ائمه جمعه استان اصفهان مراتب عرفانی ذکر شده در مضامین دعای عرفه را راهبرد اثرگذاری در برابر عرفان‌های کاذب عنوان کرد و گفت: عرفان اسلامی در دعای عرفه موج می‌زند و عالی‌ترین مطالب عرفانی در دعا وجود دارد و اگر کار تحقیقی و ترویجی صورت‌ گیرد، عرفان‌های کاذب و نوظهور از سر راه کنار می‌روند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی امام جمعه شهرستان مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به برکات معنوی و آثار تربیتی دعای عرفه و عید سعید قربانی، ایام و اعیاد پیش رو را مهم عنوان کرد و اظهار داشت: در ایام دهه ولایت، مناسبت‌های دیگری نیز مانند بخشیدن انگشتر امیرمومنان(ع) به سائل، جریان مباهله و نزول آیه تطهیر نیز وجود دارد که هر یک می‌تواند ایام و اعیاد بزرگی به حساب بیایید، اما تحت الشعاع اعیاد دیگر به مخصوص عید سعید غدیر می‌باشند.

وی افزود: حق این مناسبت‌ها آن چنان که باید ادا نمی‌شود و در هاله‌ای از غفلت بین مومنین می‌باشند، بنابراین این اعیاد، ایام بسیار مهمی است که از عرفه شروع و از عید سعید قربان می‌گذرد تا به دهه مبارک ولایت می‌رسد و اوج این ایام روز عید غدیر است.

امام جمعه شهرستان مبارکه، دعای عرفه را حاوی عالی‌ترین معارف الهی و نورانی بیان کرد و افزود: عید عرفه را از این جهت مهم می‌دانیم که عالی‌ترین معارف الهی و نورانی در این دعا گنجانده شده و در حقیقت درسنامه عرفانی و حکمی است و آموزه‌های عالی مقدار و سازنده و تربیت کننده در این دعا وجود دارد و می‌طلبد بزرگان عرفان و علمای حکمت و تربیت روی این دعا کار کنند و ابعاد مختلف آن را بررسی نمایند.

وی اضافه کرد: مؤمنین در روز عرفه در نقطه نقطه عالم اجتماع می‌کنند و با شکوه کم نظیری این دعا را می‌خوانند و دعا را با بازگویی مفاهیم قرائت می‌کنند که این ارزشمند است.

وی نیاز به کار تحقیقی و پژوهشی در ابعاد مختلف دعای عرفه را ضروری دانست و گفت: این که یک کار تحقیقی و پژوهشی در ابعاد مختلف دعای عرفه انجام شده باشد را سراغ نداریم، در حالی که بسیار کار به جایی است، به‌ویژه اینکه دعا از لسان پر جاذبه شخصیت والا و شاخص جهان اسلام و شیعه، حضرت سیدالشهدا(ع) برخواسته و جاذبه شخصیت امام حسین(ع) هم در گسترش میدانی این دعا نقش دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که مردم علاقه به امام حسین(ع) دارند، این دعا مورد توجه قرار گرفته و مردم با علاقه و شوق برای این دعا می‌روند و حتی در بعضی موارد که با مفاهیم آن آشنایی ندارند، اما از آنجا که نام امام روی دعا می‌باشد و روح مطهر حضرت(ع) همراه دعا است، در دل‌های مؤمنین جا باز کرده و این یکی از امتیازات دعای عرفه می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، با تأکید بر لزوم آشنایی جوانان با مضامین دعای عرفه، تصریح کرد: با استفاده از مفاهیم و مضامین این دعا که معارف الهی در آن است و مراتب عرفانی را بازگو می‌کند، می‌توان با برنامه ریزی وسیع این دعا را به جامعه جهانی بخصوص جوانان شناساند.

وی مراتب عرفانی ذکر شده در مضامین دعای عرفه را حربه اثرگذاری در برابر عرفان‌های کاذب عنوان کرد و گفت: عرفان اسلامی در دعای عرفه موج می‌زند و عالی‌ترین مطالب عرفانی در دعا وجود دارد و اگر کار تحقیقی و ترویجی صورت گیرد، عرفان‌های کاذب و نو ظهور از سر راه کنار می‌روند، بنابراین اگر جامعه جهانی و جوانان کشورهای اسلامی با مضامین این دعا آشنا شوند، هیچ‌گاه به دنبال عرفان‌های کاذب نمی‌روند.

امام جمعه شهرستان مبارکه، بهره‌گیری از مضامین دعای عرفه را همانند دانشگاه بزرگی برای جوانان جهان اسلام بیان کرد و یادآور شد: در حقیقت این دعا، دانشگاه بزرگی برای جوانان به خصوص در دوران آخرالزمان است که استکبار جهانی تلاش می‌کند جوانان را از دامن اسلام و معارف اسلامی به سمت خود کشانده و فرهنگ مبتذل را حاکم کند، لذا این دعا می‌تواند وسیله و ابزار بسیار کارایی برای معرفی اسلام و معارف اسلامی و معرفت و آموزه‌های ربانی و عرفانی و حربه موثری برای مقابله با ترویج فرهنگ مبتذل غربی باشد.

وی تصریح کرد: روز عرفه نیز از روزهای بسیار ممتاز و شاخص و برجسته در عالم است که به یوم الدعا مشهور می‌باشد و برای استجابت دعا شاخص بوده، شب و روز عرفه برای ارتباط مومنین با خدا و دعا و مناجات روز شاخصی بوده و توصیه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی، وقوف حجاج در عرفات و بهره‌های معنوی که در این سرزمین وجود دارد را موقعیت و ظرفیت برجسته‌ای عنوان کرد و گفت: حجاج در روز عرفه به عرفات می‌روند و در آن سرزمین پرمعنا و پررمز و راز وقوف می‌کنند و از ظهر روز عرفه تا غروب آفتاب در راز و نیاز می‌باشند و آن جمعیت سرشار از معنویت که عمره تمتع را گذارده و محرم شده و به عرفات آمده‌اند با کوله باری از معنویت در آن صحرا به سر می‌برند و با رویکرد جمعی رو به خدا آورده و با اعمال خود، برکات و توجه الهی به خود و امت اسلام را جلب می‌کنند.

وی یادآور شد: این مناسک، فرصت‌ها و ظرفیت بسیار عالی برای امت اسلامی فراهم کرده اما به شرط آن که بتوانیم از این ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در جامعه اسلامی استفاده کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha